{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

پیشنهاد تماشای فیلم در نوروز؛ چهار شاهکار از سینمای ترکیه

پیشنهاد تماشای فیلم در نوروز؛ چهار شاهکار از سینمای ترکیه
کدخبر : 16840

اگر شما هم این روزا در حال برنامه ریزی برای تعطیلات نوروزی خود هستید و میخواهید لیست مناسبی از فیلم‌ها برای تماشا در عید داشته باشید با سری مطالب ما «پیشنهاد تماشای فیلم در نوروز» همرا باشید.

سینمای ترکیه همواره مورد توجه و علاقه مخاطبان ایرانی بوده و ایرانیان از طرفداران پر و پا قرص فیلم‌ها و سریال‌های ترکی هستند. بهترین فیلم های سینمایی ترکیه ای عموما در ژانرهای خانوادگی، کمدی و عاشقانه ساخته می‌شوند و بسیار خوش رنگ و لعاب هستند. شاید به همین دلیل است که ایرانیان همیشه مخاطب آثار ترکی هستند و حتی چندین و چند بار نیز به تماشای آنها می‌نشینند و از بازپخش آنها نیز نمی‌گذرند.

در ادامه به معرفی چهار شاهکار از سینمای ترکیه می‌پردازیم.

اوزاک – Uzak

اولین جایزه نوری بیلگه جیلان در فستیوال کن، که دومین موفقیت او هم فیلم ” روزی روزگاری در آناتولی” (Bir Zamanlar Anadolu’da) بود، با این فیلم همراه شد. فیلم به زمانی می پردازد که مرد جوانی به نام یوسف به استانبول نقل مکان کرده و برای مدتی با اقوامش زندگی می کند. عمدا به جای واژه داستان از زمانی استفاده کردیم تا تاکید فیلم بر یک دوره و نه یک خط داستانی را نشان دهیم.

uzak

 

 

جیلان کارگردان یک عکاس هم هست و هر عنصر فیلم را به شیوه ای تنظیم کرد که زندگی در یک شهر بزرگ را نشان دهد. یوسف عمدتا در قاب هایی قرار میگیرد که قسمت های مختلف استانبول را نشان دهد. ارتباط میان دوربین و بازیگر نشانگر ارتباط میان شهر و مرد جوان است.

یوسف همچنین مشکل عدم برقراری ارتباط در شهر بزرگی چون استانبول را نشان می دهد. این مشکل که بین شخصیت ها و بین شخصیت ها و شهر مشهود است، موضوع اصلی روایت فیلم می باشد. استفاده از شهر به عنوان یک شخصیت توسط جیلان، لایه جدید و شاعرانه ای را به این شاهکار مینیمال افزوده و بنابراین جیلان به یک فیلمساز بین المللی تبدیل می شود.

تنها محبوب من

فهرست بهترین فیلم های ترکی تاریخ

استاد بی چون چرای موج نو سینمای ترکیه رها اردم بارها و بارها مهارت خود را در ایجاد جهان سینمایی منحصر به فرد خود نشان داده است. او در فیلم تنها محبوب من داستان غم انگیزی که متعلق به دنیای رویایی اما نه سورئال است را به نمایش می کشد.

در این فیلم دختری 14 ساله با پدر کلاهبردار و پدربزرگ مریض که دائما در بستر است در یک کلبه پرتلاطم زندگی می کند. این دختر یک قهرمان معمولی است، او جوان، پر از زندگی بوده و با محیط اطرافش مشکل دارد و آرزو دارد که از آنجا فرار کند.

استانبول در این فیلم که هم وجوهی خیر و وجوهی شرآمیز دارد که برای بیان پیام فیلم بسیار حیاتی است. این فیلم نشان می دهد استانبول این کلانشهر معروف ممکن است برای یک فرد ثروتمند مانند بهشت باشد، اما برای افراد فقیری مانند قهرمان اصلی پر از رنج و اندوه است. اردم در فیلم خود استادانه نشان می دهد که چگونه شهر باعث این شیوه خفت بار زندگی برای دختر می شود.

در طول فیلم همانطور که شهر بیشتر این دختر را به سمت تباهی می کشاند، شور درونی او برای شورش نیز بیشتر و بیشتر می شود. این احساس سرگشی در پایان به اوج خود می رسد. ما به شما پیشنهاد می کنیم که این فیلم اجتماعی و گزنده را ببینید تا کمی با فضا این کشور که همواره فقط یک وجهش یعنی زیبایی بی چون چرایش به تصویر کشیده شده است، بیشتر آشنا شوید. این فیلم را قطعا می توان در لیست بهترین فیلم های ترکی قرار داد.

فیلم برگن (Bergen) از لیست بهترین فیلم سینمایی ترکی

دانلود فیلم سینمایی ترکی

برگن نام خواننده معروف ترکیه ای است که زندگی‌ای دردناک و پر از فراز و نشیب داشت. حال در سال 2022 سینمای این کشور سراغ فیلمی در سبک بیوگرافی برای به تصویر کشیدن زندگی برگن، این خواننده محبوب، رفته است. این برترین فیلم سینمایی ترکیه ای به روایت زندگی برگن می‌پردازد که نخست چشم راست او به وسیله اسیدپاشی همسرش نابینا شد. اما این باعث توقف او نشد و به کارش ادامه داد تا اینکه به دست همان مرد به قتل رسید. فرح زینب عبدالله به خوبی از پس نقش برآمده و فیلم لحظات تماشایی‌ای را در اختیار شما قرار خواهد داد.

فیلم درخت گلابی وحشی (The Wild Pear Tree)

فیلم درخت گلابی وحشی (The Wild Pear Tree)

فیلم «درخت گلابی وحشی» فیلمی بسیار زیبا و جذاب به شمار می‌رود که در آن، نوری بیلگه جیلان کارگردانی بسیار عالی‌ای از خودش به جای گذاشته و بازیگران نیز نقش‌آفرینی درخشانی از خودشان ارائه داده‌اند.

نوری بیلگه جیلان در این اثر شاهکار سوالات مهم و قابل تاملی را در مورد زندگی در ترکیه مدرن مطرح می‌کند. داستان فیلم لایه به لایه است و حول درگیری بین نویسنده مشتاقی به نام سینان و پدر قماربازش به نام ادریس است.

فیلم‌های بیلگه جیلان اغلب به پویایی دو شخصیت می‌پردازد که تفاوت بسیاری با یکدیگر دارند و فیلم «درخت گلابی وحشی» نیز از این قضیه مستثنی نیست. فیلم به کاوش اضطراب مردانه و درگیری‌های خانوادگی ادریس و سینان می‌پردازد و در همین زمان است که فیلم لحظاتی بسیار زیبا را به نمایش در می‌آورد. این کارگردان داستان فیلم را از رابطه خودش با پدرش الهام گرفته است.

 

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها