{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

پیشنهادی برای تعطیلات: دیدن سریال‌های اقتباسی

پیشنهادی برای تعطیلات: دیدن سریال‌های اقتباسی
کدخبر : 1795

اقتباس سینما از ادبیات همواره به خلق آثار ارزشمندی منتهی شده و در سال‌های اخیر سریال‌های شاخص و محبوبی با اقتباس از ادبیات تولید شده‌اند.

هنر ام‌روز-فاطمه اسماعیلی: در این گزارش 10 سریال اقتباسی از قصه‌هایی متفاوت در سال‌های اخیر را که از نظر مخاطبان و منتقدین آثار خوبی بوده‌اند، معرفی کرده‌ایم. 

1. سریال The Handmaid's Tale (سرگذشت ندیمه)

این سریال بر اساس کتاب معروف مارگارت اتوود نویسنده کانادایی ساخته شده است و شبکه تلویزیونی اینترنتی Hulu ساخت این سریال را بر عهده گرفت و تا به حال سه فصل آن با 36 قسمت ساخته شده است و پس از تمام شدن فصل سوم در سال 2019، فصل چهارم آن نیز در راه است.

این سریال در مراسم امی 2017 جوایز زیادی را دریافت کرد.

کتاب‌های سرگذشت ندیمه  و ادامه آن  یعنی کتاب وصیت نامه‌ها (برنده جایزه بوکر 2019)، آدمکش کور (برنده جایزه بوکر سال 2000 ) از آثار مارگارت اتوود هستند.

سرگذشت ندیمه داستان زنی به نام جون است که در حکومتی به نام گیلیاد یا همان امریکای قدیم زندگی می‌کند. این سریال در دنیایی سیاه و تیره در آینده رخ می‌دهد و حکومت گیلیاد آزادی‌های اجتماعی و فردی مردم را زیر پا می‌گذارد و بر اساس قوانین این حکومت، سقط‌جنین، طلاق و ازدواج مجدد امری کاملاً غیر قانونی است و مجازات‌های سختی در انتظار قانون‌شکنان است.

svdhg h

2. سریال Orange is the New Black 

این سریال کمدی-درام با 6 فصل و 78 قسمت از کتابی نوشته پایپر چپمن، اقتباس شده است که در سال 2013 شروع شد و با نمایش در شبکه نت فیلیکس در سال 2019 پایان یافت.

این کتاب در‌واقع خاطرات پایپر از یک زندان خیالی است که قوانین در آن نادیده گرفته می‌شود و فضایی کاملاً فاسد بر زندان و زندانیان حکم‌فرماست و داستان زنی به نام "پایپِر چاپمَن "است که نامزدی اش با "الکس" نزدیک به 10 سال به طول انجامیده ولی زندگی خوبشان ناگهان از این رو به آن رو می‌شود و مجبور می‌شود به زندان برود.

سازندگان سریال نارنجی مد جدید است نسبت به کتاب این مجموعه وفادار نبوده‌اند و تغییرات زیادی را در آن اعمال کرده‌اند.

svdhg h

3. سریال House of Cards (خانه پوشالی)

خانه پوشالی سریالی امریکایی است که با درون مایه سیاسی با 6فصل در 73 قسمت با نمایش در شبکه نت فیلیکس در سال 2018 پایان یافت. این سریال از سه‌گانه کتابی با همین نام نوشته مایکل دابز اقتباس شده است.

این سریال برگرفته از سریالی بریتانیایی به همین نام ساخت بی‌بی‌سی و نیز رمانی با همین نام نوشته مایکل دابز روزنامه نگار امریکایی-بریتانیایی است که خودش عضو حزب محافظه‌کاران بریتانیا بود.

نسخه اول این کتاب در سال 1989 منتشر شد و چهره سیاه و بی‌رحم سیاست را در مجلس انگلستان را روایت می‌کرد. اما سریال خانه پوشالی داستان را در آمریکا روایت می‌کند و دغل‌کاری‌های سیاستمداران واشنگتن را به تصویر می‌کشد و داستان شهوت و قدرت طلبی مردی را نشان می دهد که می خواهد تمام امور مربوط به کشور را در دست بگیرد. 

svdhg h

4. سریال Game of Thrones (بازی تاج و تخت)

این سریال علمی-تخیلی امریکایی که از کتاب‌های ترانه یخ و آتش نوشته جورج.آر‌.‌آر مارتین اقتباس شده، به یکی از محبوب‌ترین سریال‌های دنیا تبدیل شده است و جوایز فراوانی دریافت کرده است.

جورج آر‌.‌آر مارتین به فیلم‌نامه فصل‌های اول سریال بازی‌های تاج و تخت نظارت کامل داشت اما موفقیت این سریال و ساخت فصل‌های بعدی باعث شد تا نظارت او به فیلمنامه بازی‌های تاج و تخت کمتر شود و بیشتر وقت خود را به نگارش نسخه‌های بعدی کتاب‌های این مجموعه و تمام کردن آن‌ها اختصاص دهد. 

مجله تایمز مارتین را برای فهرست 100 فرد تأثیرگذار سال 2011 برگزید.

این سریال را دیوید بنیاف و دی. بی. وایس در 8 فصل برای شبکه HBO ساخته است و فصل آخر آن در سال 2019 نمایش داده شد.

 داستان آن در قلمرو خیالی وستروس می‌گذرد و راوی تاریخچه نبرد خشونت‌بار بین خانواده‌های اشرافی در آن سرزمین است که برای به دست آوردن تخت آهنین تلاش می‌کنند و قرار است با آمدن پادشاه مردگان زمستان تمام وستروس را دربر بگیرد.

svdhg h

5. سریال You (تو)

سریالی روان‌شناختی آمریکایی است گرگ برلانتی و سرا گمبل آن را ساخته اند. این مجموعه اقتباسی از کتاب تو اثر کارولین کپ‌نس است. این نویسنده امریکایی کتاب دیگری به نام اجساد پنهان دارد.

 فصل نخست سریال در سال 2018 و فصل دوم آن نیز در سال 2019 منتشر شد.

داستان سریال درباره مردی کتاب فروش و مسلط به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی است که به دلیل تجربیات تلخ گذشته دچار مشکلات روانی شده است و به دنبال رابطه ای عاشقانه و امن می‌گردد اما آن طور که او می‌خواهد پیش نمی‌رود.

svdhg h

6. سریال Big Little Lies (دروغ‌های کوچک و بزرگ)

سریالی درام و امریکایی محصول HBO است که تاکنون دوفصل از آن به نمایش درآمده است. این سریال اقتباسی از کتاب دروغ‌های کوچک و بزرگ به قلم لیان موریارتی نویسنده استرالیایی است.

این سریال فضایی کاملاً زنانه دارد و قهرمان‌هایش چند زن/مادر مدرن هستند که در ایالت کوچک آمریکا زندگی می‌کنند و هرکدام دغدغه‌های مربوط به زندگی عاطفی و شخصی خود را دارند اما حادثه مرگی آن‌ها را بهم پیوند می‌دهد.

این سریال در ابتدا قرار بود به‌صورت یک مینی‌سریال ساخته شود اما با اقبال مخاطبین ، سازندگان فصل دوم آن را ساختند که در سال 2019 پخش شد.

svdhg h

7. سریال Alias Grace (نام مستعار گریس)

این سریال اقتباسی از یکی دیگر از رمان‌های فمینیستی مارگارت اتوود است که درقالب یک مینی سریال 6 قسمتی در نت فیلیکس به نمایش درآمد. 
این رمان اولین بار در سال 1996 منتشر شد و توانست در همان سال برنده جایزه گیلر شود.

سریال در دهه 1840 می‌گذرد؛ زمانی که زنان حقوق و احترامی در جامعه نداشتند. داستان آن بر اساس یک داستان واقعی است و در مورد یک خدمتکار مهاجر ایرلندی به نام “گریس مارکس” است که به خاطر قتل کارفرمای خود در سال 1843 زندانی می‌شود در حالی که امکان دارد بی گناه باشد.

2-min-26

8. سریال A Discovery of Witches (کشف جادوگران)

سریالی درام و فانتزی بریتانیایی است که بر پایه سه‌گانه مشهوری با نام تمام ارواح (کشف جادوگران، سایه شب و کتاب زندگی) اثر دبورا هارکنز نویسنده و مورخ آمریکایی تولید شده است. فصل اول آن با 8 قسمت در سال 2018 به نمایش درآمد و شبکه اسکای از ساخت فصل دو و سه این سریال خبر داد.
 
داستان درباره‌ی ظهور دوباره‌ی جادوگران و خون‌آشام‌ها است. آن‌ها دوباره توانسته‌اند قدرت خود را احیا کنند. دکتر دایانا بیشاپ پروفسور تاریخ دانشگاه آکسفورد در جریان مطالعاتش به نسخه‌ی کتابی از نویسنده‌ای قدیمی به نام اَشمول دست پیدا می‌کند که همه موجودات ماورایی به دنبال آن هستند.
او که خود نژاد جادوگری دارد با دست یافتن به این کتاب توجه بقیه‌ی موجودات غیرعادی را به خود جلب می‌کند و در این راه با خون‌آشامی به نام متیو کلایمونت آشنا می‌شود که سعی دارد از او در برابر کتاب و دیگران محافظت کند.

a_discovery_of_witches_14

9. سریال Marvel's Jessica Jone (جسیکا جونز مارول)

یک سریال امریکایی به سبک اکشن و ابرقهرمانی است که در دنیای سینمایی مارول که پر از شخصیت‌های ابرقهرمان است، روایت می‌شود.

این سریال سه فصلی با 39 قسمت در شبکه نت فیلیکس پخش شده است که فصل آخر آن در سال 2019 تمام شد.

این اثر را ملیسا روزنبرگ نویسنده امریکایی براساس شخصیتی از مارول کامیکس( کتاب های کامیک یا داستان مصور عرضه می‌کند) اقتباس کرده است.

داستان این سریال درباره زنی است که بعد از پایان غم انگیز دوره کوتاه ابرقهرمانی، جسیکا زندگی شخصی و حرفه‌ای اش را از نو می‌سازد. او به عنوان کاراگاه به پرونده های مربوط به افرادی با قدرت های خارق العاده در نیویورک رسیدگی می‌کند. او به خاطر تجربیات گذشته‌اش درگیر اختلال استرسی پس از ضایعه روانی شدید می‌شود و سعی می‌کند با مشکلاتش مواجه شود.

marvel-defenders-jessica-jones_1502181326351

10. سریال My Brilliant Friend (دوست نابغه من)

مجموعه‌ای ایتالیایی براساس کتابی با همین نام به قلم النا فرانته، ساخته شده است. هشت قسمت فصل اول تولید مشترک شبکه‌ آمریکایی HBO و شبکه‌های ایتالیایی RAI و  TIMvision است که در 18 نوامبر 2018 در شبکهHBO عرضه شد. فصل دوم این سریال از مارس 2020 آغاز می‌شود.

سری کتاب‌های النا فرانته چهار جلد دارد که فصل دوم سریال بر اساس دومین کتاب این نویسنده با نام The Story of a New Name تولید شده است.
النا فرانته نام مستعار نویسنده مطرح زن اهل ایتالیا است. او به‌صورت ناشناس فعالیت می‌کند و در سال 2016 میلادی در فهرست صد نویسنده تأثیرگذار جهان از طرف مجله تایمز انتخاب شد. در سال 2016 میلادی جایزه جهانی من بوکر را برای کتاب داستان فرزند گمشده دریافت کرد.
 
داستان سریال به قرن بیستم باز می‌گردد و از سال 1950 در شهر ناپل ایتالیا آغاز می‌شود. جایی که هنوز قدرت اصلی شهر در دست گروه‌های مافیایی و خانواده‌های ثروتمندی است که کمتر کسی جرئت رودررویی با آن‌ها را دارد. در این شهر دختربچه‌ای به نام النا گرکو و دوست صمیمی‌اش لی‌لا زندگی می‌کنند. سریال در کنار کشمکش‌های این دو نفر با یکدیگر و مشکلات‌شان ، تصویری از محیط بسته، تاریک شهرهای کوچک و فقیرنشین ایتالیا را نیز نشان می‌دهد.

svdhg h

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها