{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

تمجید «دبورا یانگ»، منتقد هالیوود ریپورتر از فیلم سینمایی «خورشید»

تمجید «دبورا یانگ»، منتقد هالیوود ریپورتر از فیلم سینمایی «خورشید»
کدخبر : 2034
خبرنگار:

فیلم جدید مجید مجیدی به نام «خورشید» روز گذشته در هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم ونیز اولین نمایش خود را تجربه کرد.

هنرام‌روز: «دبورا یانگ»، منتقد هالیوود ریپورتر، درباره این فیلم گفت: مجید مجیدی، از نظر بصری خیره‌کننده‌ترین فیلم‌ سینمای دنیا درباره وضعیت  زندگی جوانان با درآمد کم، سطح زندگی پایین و بد سرپرست را ساخته است؛ فیلم «خورشید» از بهترین آثار اوست.

وی افزود: فیلم درباره پسران نوجوان خیابانی است که از طرف فردی برای پیدا کردن یک گنجینه در زیر حیاط یک مدرسه ویژه کودکانِ کار مامور می‌شوند و پسری ۱۲ ساله به نام علی در محور داستان قرار دارد. این فیلم در جشنواره فیلم فجر ایران، جایزه بهترین فیلم، فیلمنامه و بهترین طراحی صحنه را دریافت کرده و در جشنواره ونیز نیز می‌تواند یکی از مدعیان دریافت جایزه باشد.

دبورا یانگ اظهار کرد: فیلم «بچه‌های آسمان» (۱۹۹۸) مجید مجیدی، اولین فیلم ایرانی بود که توانست در شاخه بهترین فیلم‌های غیر انگلیسی زبان جوایز سینمایی اسکار نامزد کسب جایزه شود، فیلم «خورشید» درخشندگی بصری و شاعرانه‌ای که فیلم «بچه‌های آسمان» را دیدنی کرده بود را ندارد؛ اما در محکومیت کار کودکان و عدم دسترسی کودکان خانواده‌های فقیر به آموزش‌های ابتدایی بسیار قدرتمند ظاهر شده است. مجید مجیدی، کارگردان این اثر را به ۱۵۲ میلیون کودک که مجبور به کار و حمایت از خانواده‌هایشان هستند، تقدیم کرده است. در این فیلم از بازیگران غیر حرفه‌ای که واقعاً در خیابان‌ها زندگی و کار کرده‌اند استفاده شده. فیلمنامه این اثر به طور مشترک توسط مجیدی و نیما جاویدی نوشته شده است. نویسندگان توانسته‌اند نگاه انتقادی‌شان را همراه یک داستان سریع، پر ریسک و هیجانی همراه کنند که از کلیشه‌های ژانر فیلم‌هایی درباره سو استفاده از کودکان کار دوری می‌کند.

منتقد هالیوود ریپورتر معتقد است سکانس‌های اکشن این فیلم مثل یک فیلم کلاسیک در ژانر «فرار از زندان» ساخته شده و خطر و هیجانی که پسران نوجوان هنگام حفر تونل تجربه می‌کنند، برای مخاطب کاملاً ملموس است.

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها