{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

جشنواره سینمایی لیلون جشنواره‌ای بدون سالن سینما و فرش قرمز

جشنواره سینمایی لیلون جشنواره‌ای بدون سالن سینما و فرش قرمز
کدخبر : 2097
خبرنگار:

اولین جشنواره فیلم لیلون بدون سالن سینما و فرش قرمز همزمان با روز صلح در اردوگاه شهبا در شهر عفرین سویه برگزار شد. برگزارکنندگان جشنواره از ساکنان این اردوگاه هستند و علی رغم جنگ و آوارگی از تعهد به هنر دست نکشیدند و به فعالیت فرهنگی و هنری مشغول‌اند و به گونه‌ای قصد دارند با برگزاری این رویداد داستان خود را بگویند و در مقابل افسردگی و سخت‌های ناشی از جنگ مقاومت کنند.

هنرام‌روز: نخستین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «لیلون» با شعار «تنها با یک گل، گلستان نمی‌شود» و با آثاری از کارگردانان کشورهای مختلف جهان، از جمله؛ ایتالیا، آمریکا، لهستان، فرانسه، دانمارک، ایران، استرالیا، عراق، بلغارستان، اسپانیا، مصر، افغانستان، شیلی، سوریه، مالت، لبنان، هندوستان، یونان، ترکیه، اردن، آذربایجان، تونس، مراکش، هنگ کنگ، ایرلند، ونزوئلا و کردستان عراق در بخش‌های مختلف رقابتی «فیلم‌های بلند سینمایی»، «فیلم‌های مستند بلند و نیمه بلند» و«فیلم‌های کوتاه» با نمایش 58 فیلم محصول سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ برگزار شد.

این جشنواره از سوی جوانانی برگزار شد که کشورشان مورد تاخت و تازو اشغالگری قرار گرفته اما همچنان امیدوارانه با تعهد به آرمان‌های هنر و جامعه و علی رغم سکونت در کمپ آوارگان از پای ننشستند و به فعالیت فرهنگی مشغولند. این جشنواره نمادی از مقاوت در برابر افسردگی و آوارگی در پی جنگ بود و ساکنان این کمپ از برگزاری آن خوشحال بودند.

داستان بسیاری از فیلم‌هایی که در این جشنواره به نمایش درآمدند جنگ و نقض حقوق بشر بود، چیزی مردم ساکن اردوگاه شهبا مدت‌هاست که تاثیرات مخرب آن را تجربه می‌کنند. با شروع جنگ مراکز فرهنگی و هنری فعال این منطقه تعطیل شدند و حالا برگزاری یک جشنواره هنری دراین منطقه نشانه خوبی است.  

در این جشنواره 13 فیلم کوتاه و بلند از ایران مثل نرگس مست به کارگردانی جلال الدین دری و ماهی سفید به کارگردانی قربان نجفی نمایش داده شد.

کمیته برگزارکننده جشنواره اعلام کرد که با توجه به عدم امکان حضور کارگردان‌ها و تهیه‌کنندگان تمامی فیلم‌های منتخب، آنان می‌توانند با ارسال پیام ویدیویی در جشنواره با تماشاگران صحبت کنند.

هیئت داوران بخش رقابتی این رویداد سینمایی علی احمد بدرخان رئیس هیئت داوران، کارگردان سینما و استاد دانشگاه از کشور مصر، تورج اصلانی  کارگردان، فیلمنامه‌نویس و مدیر فیلمبرداری از کشور ایران، به‌روژ آکره‌یی نویسنده، شاعر، مترجم، عکاس و بازیگر از اقلیم کردستان عراق، حسین حسن کارگردان سینما و بازیگر از اقلیم کردستان عراق، بندتا آرجنتیری مستندساز و منتقد سینمایی از کشور آمریکا، آپو و. بازیدی  کارگردان و فیلمنامه‌نویس از کشور ترکیه و همچنین خانم اریک گونزالس فلورس محقق و پژوهشگر سینمایی و استاد دانشگاه از کشور مکزیک بودند.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها