{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

کارگردان چهل و هفت، فیلمی با موضوع خشونت علیه زنان در گفت‌وگو با هنرام‌روز:

بهتر بود وزارت ارشاد از فیلم‌های مستقل حمایت بیشتری کند/ با وجود کرونا نمی‌توان از مردم توقع داشت به سینما بروند

بهتر بود وزارت ارشاد از فیلم‌های مستقل حمایت بیشتری کند/ با وجود کرونا نمی‌توان از مردم توقع داشت به سینما بروند
کدخبر : 2313

تاثیر کرونا بر رکود صنعت سینما در ایران، که در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته است بسیار مشهود است؛ سینمای کشور پس از بازگشایی به نوعی شاهد خسارات فراوانی در بخش اکران بود، خساراتی که باعث انصراف بسیاری از کارگردانان از اکران فیلمشان و یا به تعویق افتادن اکران اکثریت آثار سینمایی شد.اما فیلم سینمایی «چهل و هفت» به کارگردانی مشترک «علیرضا عطاءالله تبریزی» و «احمد اطراقچی» از فیلم‌هایی بود که ریسک اکران را به جان خرید و پس از 39 هفته اکران ناموفق در سینماها و فروش تنها هشت میلیون تومان، حالا به صورت آنلاین به نمایش در آمده است.اطراقچی در آستانه روزجهانی «حذف خشونت علیه زنان» درباره شعار این فیلم که «نه به خشونت علیه زنان» است به هنرام‌روز گفت نکته فیلم در این است که سعی دارد نشان دهد، خشونت تنها ضرب و شتم و به شکل فیزیکی نیست...

هنرامروز-فرزانه شهریاری:فیلم سینمایی «چهل و هفت» ساخته مشترک «علیرضا عطاءالله تبریزی» و «احمد اطراقچی» نخستین تجربه کارگردانی این دو هنرمند است. این فیلم در ژانر اجتماعی-درام، محصول سال 1396، توسط «ناهید دل آگاه»  تهیه‌کنندگی شده است.

 فیلم چهل و هفت با شعار «نه به خشونت علیه زنان» درمورد سه زن 47 ساله از سه طبقه اجتماعی متفاوت است که در اولین شب زمستان سرنوشتشان به هم گره می خورد. «لادن مستوفی»، «مهدی احمدی»، «حمیدرضا آذرنگ»، «شقایق فراهانی»، «ریما رامین فر» و «محمدرضا غفاری» در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند،  فهرستی پربار که متاسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا نتوانست گیشه خوبی را برای این فیلم به همراه بیاورد و حالا پس از 39 هفته اکران ناموفق در سینماها و فروش تنها هشت میلیون تومان از سینما خداحافظی کرده و به صورت آنلاین به نمایش در آمده است.

دو روز دیگر 25 نوامبر روز جهانی «حذف خشونت علیه زنان» است؛  به همین عنوان با احمد اطراقچی یکی از دو کارگردان فیلم «چهل و هفت» درباره ویژگی‌های این فیلم و موضوعات دیگر صحبت کرده‌ایم.

4b93cf3f-52c2-43c4-a699-87e76e3c8802

 احمد اطراقچی درباره موضوع این فیلم مطرح کرد:

 نکته‌ای که در این اثر وجود دارد این است که سعی دارد نشان دهد، خشونت تنها ضرب و شتم  و به شکل فیزیکی نیست، بلکه خشونت می‌تواند کلامی، رفتاری و یا با نادیده گرفتن جایگاه اجتماعی و یا تصمیم‌گیری فردی آدم ها باشد؛ اینها همه می‌تواند مصداق بارز خشنوت باشد و در دنیا نیز  همه این‌ها را به عنوان خشونت می‌دانند، حتا اگر به شکل یک کلمه باشد،  ولی  ما در ایران همیشه فکر کرده‌ایم که خشونت به شکل فیزیکی‌ست که خشونت نام می‌گیرد.

او در ادامه درباره شکل گیری این اثر گفت: در ابتدا یک اپیزود داشتیم و آن در مورد زنی است که "شقایق فرهانی" نقشش را بازی کرده است. این زن نمی‌تواند شرایطی را تحمل کند و ناچار می شود از خانه خارج شود، زنی که یک عمر این کار را نکرد و هیچ وقت در معرض چنین تصمیمی قرار نگرفت اما سرانجام از منزل خارج میشود بدون اینکه کسی از او مطلع باشد.  ما این اپیزود را داشتیم و دو اپیزود دیگر نیز به آن اضافه کردیم البته اپیزودها جدای از هم نیستند و در هم تنیده و متحد هستند اما با اضافه کردن دو اپیزود دیگر آن را کامل تر کردیم و فیلم چهل و هفت شکل گرفت.

اطراقچی در مورد اقبال کم فیلم در سینماها عنوان کرد:

به هر حال شرایط حال حاضر ناخواسته است و نمی‌توان از مردم توقع داشت که جان خود را به خطر بیاندازند و به سینما بروند چون اولویت سلامتی افراد است، اما هزینه این فیلم  سه سال پیش آن هم با دلار 3000 هزار تومانی چیزی حدود یک میلیارد تومان شد و بهتر بود که وزارت ارشاد از فیلم‌ها به خصوص فیلم‌های مستقلی هم‌چون "چهل و هفت" که با هزینه شخصی ساخته شده است، حمایت بیشتری می‌کرد.  کرونا تنها برای کشور ما نیست و همه دنیا تحت تاثیر این بیماری هستند و هنوز هم نتوانستند راه کار مناسبی بابتش پیدا کنند. و سینما در کشورهای پیشرفته نیز دچار مشکل شده و رونق خود  را از دست داده، وقتی نتفلیکس در این شرایط دقیقا نمی‌داند باید چه کار کند من نمی‌توانم انتظار داشته باشم که ما کار خاصی بکنیم.

این کارگردان از دیگر فعالیت‌های پیش رویش به هنر‌ام‌روز گفت:

قرار بود در ماه‌های اخیر فیلمی بسازیم که گروه تولیدبزرگی داشت، ولی متاسفانه بخاطر کرونا، تامین بودجه پروژه به مشکل خورد درواقع سرمایه‌گذار به دلیل بازدهی پایین سینما در شرایط فعلی از این کار منصرف شد از طرفی هم امکان فیلم‌برداری برایمان وجود نداشت چون این پروژه حداقل باید 300 تا 400 نفر عوامل می داشت که اگر یک نفر کرونا می‌گرفت  قطعا به دیگران هم سرایت میکرد و خطر بزرگی برای همه بود. برای همین آن کار را متوقف کردیم و در حال حاضر به دنبال این هستم که در شرایط فعلی کارهای محدودتر و جمع و جورتر انجام دهم، به پروژه‌های آنلاین فکر و آن‌ها را برنامه‌ریزی می‌کنم.

«چهل و هفت» به تازگی به بخش مسابقه چهارمین جشنواره فیلم «لیفت» هندوستان راه یافته است و این چهارمین حضور بین المللی این فیلم است، کارگردان این اثر در مورد حضور این فیلم در عرصه بین‌الملل مطرح کرد:سولماز اعتماد پخش بین المللی فیلم «چهل و هفت» را بر عهده دارد و ما یک تور جشنواره داریم.  جشنواره‌هایی هم هست که احتمال حضور فیلم درآن‌ها زیاد است؛ امیدوارم حضور فیلم در این جشنواره‌ها جبرانی باشد برا ندیده شدن فیلم در سینما.

.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها