{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

ادامه مشکلات سینماگرها با صندوق اعتباری هنر

برخوردهای از بالا به پایین و تحقیرآمیزِ صندوق اعتباری هنر با اهالی سینما

 برخوردهای از بالا به پایین و تحقیرآمیزِ صندوق اعتباری هنر با اهالی سینما
کدخبر : 2676

بیش از یک سال از شیوع کرونا در کشور گذشته و وعده‌های حمایتی زیادی برای اقشار مختلف از جمله هنرمندان داده شده است، اما به نظر نمی‌رسد شرایط به درستی پیش رفته باشد و حرف از یک اتحاد جمعی برای مطالبه‌گری در میان است.

به گزارش هنرام‌روز، از ابتدای سال 1399 که تعطیلی مشاغل همه را در نگرانی از گذران زندگی فرو برد، صنف‌های متعدد شغلی درصدد برآمدند تا به نوعی پاسخگوی مشکلات و دغدغه‌های اعضای خود باشند و در این بین هنرمندانی که از هیچ نوع خدمات بیمه بیکاری هم بهره‌ای نمی‌برند و هنوز درگیر تعریف و تثبیت حرفه خود به عنوان "شغل" هستند، وضعیت بغرنج‌تری‌ داشته و دارند.

بسیاری از آن‌ها از جمله اعضای صنف‌های سینمایی همچنان گرفتار مسائل بیمه درمانی و تکمیلی هستند و بویژه آن‌هایی که خودشان یا خانواده‌هایشان دچار بیماری‌های صعب‌العلاج هستند، شرایطی به مراتب دشوارتر دارند.

فروردین امسال قرار بود حق بیمه سه ماه ابتدایی هنرمندان پرداخت شود تا آن‌ها در دوران بیکاری و تعطیلی ناشی از شیوع کرونا دغدغه‌ای نداشته باشند که البته آن هم درست و اساسی اعمال نشد. اما حالا که شرایط برای کار بهتر شده و در سینما فعالیت‌ها در حال انجام است، مشکل فعلی نحوه ارائه خدمات از سوی بیمه طرف قرارداد سینماگرها و نیز صندوق اعتباری هنر است.

به نظر می‌رسد جمع زیادی از اهالی خانه سینما که در این چند ماه گذشته پیگیر امور بیمه‌ای خود بوده چنان از وضعیت شاکی هستند که حتی شاید ترجیح می‌دهند عطای گرفتن پول بیمه را را به لقای آن ببخشند.

در این باره دانش اقباشاوی - رییس انجمن برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان خانه سینما - با اشاره به تلاش مسئولان خانه سینما برای رسیدگی به مشکلات بیمه‌ای اعضای خانه سینما گفته است: ما در سطحی بالاتر از خانه سینما درگیر یک دست‌انداز به نام صندوق اعتباری هنر و بیمه تکمیلی هستیم و متوجه شده‌ایم وقتی با این صندوق در سطح مدیران خانه سینما تماس گرفته می‌شود خیلی خوش برخورد و خوشرو هستند، ولی وقتی از اعضای صنف تماس می‌گیرند کاری از پیش برده نمی‌شود و طبق گزارش‌هایی هم که دریافت کردیم، برخوردهای از بالا به پایین و تحقیرآمیز با بچه‌های سینما از سوی کارکنان صندوق اعتباری هنر اتفاق افتاده است.

او که در برنامه هفت صحبت می‌کرد، تاکید کرده است که بیشتر مشکلات فعلی در مورد نحوه ارائه خدمات بیمه‌ای برای بیماری‌های صعب‌العلاج است و در این باره به یکی از اعضای خانه سینما اشاره کرده که همسرش درگیر سرطان است و با وجودی که سال‌ها حق بیمه خود را پرداخت کرده، پس از گذشت 11 ماه هنور بازپرداخت بیمه به طور کامل انجام نشده است.

وی اضافه کرد: طی صحبتی که هفته گذشته با مدیرعامل صندوق - سید حسین سیدزاده - داشتم، این مدیر تاکید کرد که حتما پول پرداخت می‌شود ولی بعد از یک هفته هنوز اتفاقی نیفتاده است؛ یعنی یک هزار توی عجیب وجود دارد که یک رئیس دستور پرداخت می‌دهد اما پولی به حساب بیمار واریز نمی‌شود.  

اقباشاوی همچنین به خدمات‌رسانی ضعیف شرکت بیمه طرف قرارداد برای هنرمندان اشاره کرده و گفته است:‌ سال گذشته با امضای ۱۴۰۰ نفر اعضای صنوف محتلف، بیانیه‌ای در انتقاد از همین شرکت بیمه که طرف قرارداد خانه سینما است، امضا شد و در کمال تعجب برای امسال هم قرارداد با همان شرکت منعقد شد، این در حالی است که تحقیقات ما نشان می‌دهد بعضی از شرکت‌های بیمه خدمات خوبی ارائه می‌دهند ولی قراردادی که صندوق اعتباری هنر بسته، با ارزانترین نوع ارائه خدمات است که البته با قیمت ارزان هم باز می‌توان خدمات بهتری گرفت.

وی با بیان اینکه باید سازوکار به گونه‌ای باشد که نیازی به این همه رفت و آمد و پیگیری از طرف سینماگرها نباشد، از تصویب یک آیین‌نامه در هیات مدیره خانه سینما خبر داده که برمبنای آن 100 درصد حق بیمه بیماران خاص توسط صندوق پرداخت شود تا روند درمان سرعت بگیرد و بعد باقی امور بین خانه سینما و صندوق پیگیری شود ولی صندوق اعتباری هنر از این ماجرا اظهار بی‌اطلاعی می‌کند. 

به گفته وی، اگر قدرت اجرایی خانه سینما کم است باید این مشکلات از سوی وزیر ارشاد پیگیری شود و در این راستا پیشنهاد داد تا اعضای صنوف بار دیگر متحد شوند و بخواهند مسائل، زیربنایی حل شوند و مطالبه‌گری جدی از وزارت فرهنگ و صندوق اعتباری هنر صورت بگیرد چرا که این شرکت بیمه فعلی، ناکارآمد است و خدمات خوبی ارائه نمی‌دهد. درواقع پس از گذشت یک سال اعتباربخشی دیگر به عمل است، نه به حرف!

 

منبع: ايسنا
ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها