{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

پیشنهاد سینمایی هنرام‌روز برای تعطیلات 1400؛

نگاهی به آخرین فیلم‌های ژانر بیوگرافی/ 14 فیلم بیوگرافی سال 2020

نگاهی به آخرین فیلم‌های  ژانر بیوگرافی/ 14 فیلم بیوگرافی سال 2020
کدخبر : 2801

اطلاع از سرگذشت زندگی افرادِ مشهور و تاثیرگذار همواره برای انسان‌ها در طول تاریخ جذاب و منبع الهام بوده است؛ همان‌طور که آثار هنری بسیاری در قالب کتاب، فیلم، سریال و نمایشنامه‌ به سرگذشت افراد مهم می‌پردازد. در این مطلب با 14 فیلم در ژانر بیوگرافی که در سال 2020 ساخته شده و امتیاز‌های خوبی به دست آورده‌اند آشنا می‌شویم.

هنرام‌روز-فرزانه شهریاری:ژانر بیوگرافی یا همان شرح حال که زیرژانرهای دیگری را نیز شامل می‌شود؛مخاطبان بسیاری دارد به همین دلیل و به بهانه آغاز سال نو در ادامه مروری خواهیم داشت بر  آثاری که براساس زندگی‌نامه و سرگذشت افراد حقیقی در سال 2020 ساخته شده است؛ اگر تا به‌حال این فیلم‌ها را ندیده باشید شاید پیشنهاد خوبی برای تعطیلات باشند.

 ترتیب فهرست زیر بر اساس میزان امتیازی‌ست که فیلم‌ها به دست آورده‌اند.

  • همیلتون (Hamilton)

ژانر :‌ بیوگرافی،‌ درام، تاریخی

امتیاز : 8.5 (56,448 رای)

«همیلتون» فیلمی موزیکال است که شامل اجرای زنده‌ نمایش «برادوی موزیکال» سال 2015 می شود و همچنین، اقتباسی از بیوگرافی «الکساندر همیلتون» نوشته‌ «ران چرنو» است. این فیلم، اولین تجربه کارگردانی سینمایی «توماس کایل» است که در «همیلتون» (Hamilton) علاوه بر کارگردانی،‌ از عوامل تهیه فیلم نیز هست.«لین مانوئل میراندا» به عنوان تهیه‌کننده، ‌نویسنده و آهنگساز در این پروژه حضور دارد. او همچنین در «همیلتون» (Hamilton)،‌ ایفای نقش اولین وزیر خزانه‌داری و یکی از بنیانگذاران ایالات متحده آمریکا بنام «الکساندر همیلتون» را بر عهده دارد.

alexander-hamilton

Hamilton-film-890cc2c124

  •  فقط رحمت (Just Mercy)

ژانر : بیوگرافی، جنایی، درام

امتیاز : 7.6 (47,256 رای)

«والتر مک میلان» به کمک وکیل مدافع جوانش «برایان استیونسون» در تلاش است تا خود را از اتهام قتل عمد تبرئه کند. «استیونسون» که به تازگی از دانشگاه هاروارد فارغ‌التحصیل شده به آسانی پا پس نمی‌کشد و یک جنگ تمام عیار را برای برقراری عدالت به راه می‌اندازد. کارگردان و نویسنده‌ی جوان این فیلم «دستین دنیل کرتون» است که پیش‌تر نام او را برای کارگردانی «قلعه‌ی شیشه‌ای» شنیدهایم. کمپانی برادران وارنرز برای اینکه بتواند این فیلم را در روزهای تظاهرات آمریکا در اعتراض به مرگ جرج فلوید پخش کند، اعلام کرد که امتیاز پخش تلویزیونی آن را بطور رایگان می‌بخشد.

Image_from_iOS


720x405-just-mercy-tlr2

  •  بانکدار (The Banker)

ژانر : بیوگرافی، ‌درام

امتیاز : 7.3 (19,331 رای)

دو تاجر نوگرا و موفق سیاه‌پوست به نام‌های «برنارد گرت» با نقش‌آفرینی آنتونی مکی و «جو موریس» با بازی ساموئل ال جکسون، تصمیم می‌گیرند در مقابل فعالیت‌های نژادپرستانه‌ی دولت در دهه 60، یک برنامه‌ی پرریسک را برای توانمندسازی سیاه‌پوستان دنبال کنند اما در آستانه‌ی موفقیت با کارشکنی دولت روبرو می‌شوند. «جرج نلفی»،‌ نویسنده‌ی آثار مهمی مثل «اولتیماتوم بورن» و «دوازده یار اوشن» که پیش‌تر در اولین تجربه‌ی کارگردانی خود «دیوان محاسبات» را ساخته بود، در پروژه‌ی «بانکدار» (The Banker) به عنوان کارگردان حضور دارد.

برنارد گرت

cropped-the-banker-movie-2020 بانکدار (The Banker)

  •  آموزش بد (Bad Education)

ژانر : بیوگرافی، ‌کمدی، جنایی

امتیاز : 7.1 (31,909 رای)

«آموزش بد» (Bad Education) داستان بزرگترین اختلاس در تاریخ آموزش و پرورش آمریکاست که توسط «کوری فینلی» کارگردانی و فیلمنامه‌ی آن توسط «مایک ماکوفسکی» با اقتباس از مقاله‌ای در مجله‌ی نیویورک تایمز به قلم «رابرت کولکر» نوشته شده است.

«هیو جکمن»، «آلیسون جانی» و «ری رومانو» از بازیگران این فیلم هستند.

«آموزش بد» (Bad Education) برای اولین بار 8 سپتامبر 2019 در جشنواره فیلم تورنتو اکران شد و پس از آن توسط نتفلیکس در 25 آپریل 2020 پخش جهانی شد. این فیلم موفق شد تا بازخورد بسیار مثبتی را از منتقدان مخصوصا در حوزه‌ی فیلمنامه دریافت کند.

(Bad Education)
 

  • من هنوز ایمان دارم (I Still Believe)

ژانر : بیوگرافی، درام، موسیقی

امتیاز : 6.5 (8,080 رای)

«من هنوز ایمان دارم» (I Still Believe) سرگذشت تلخ و سخت زندگی «جرمی کمپ» خواننده‌ی مذهبی است که در اوج سختی و مشکلات باز هم به داشتن امید به روزهای بهتر ایمان دارد.

این فیلم روایت زندگی مشترک «جرمی کمپ» و همسر اولش «ملیسا لین کمپ» است که مدت کوتاهی قبل از ازدواجشان، متوجه می‌شوند که ملیسا به سرطان تخمدان مبتلاست. «من هنوز ایمان دارم» (I Still Believe) پنجمین فیلم بلند «برادران اروین» و دومین آنها تحت حمایت تجاری برند Lionsgate است.

نظر منتقدان نیز درباره‌ی این فیلم ضد و نقیض است. برخی به دلیل ستایش امیدواری در میان تندباد حوادث تلخ، «من هنوز ایمان دارم» (I Still Believe) را اثری ارزشمند می‌دانند و برخی دیگر از منتقدان طرح کلی داستان و کاراکترپردازی فیلم را قابل انتقاد توصیف می‌کنند.

جرمی کمپ
جرمی کمپ
 

  • شرلی (Shirley)

ژانر : بیوگرافی،‌ درام، هیجان‌انگیز

امتیاز : 6.2 (7,865 رای)

«شرلی» (Shirley) بخشی از زندگی رمان‌نویس مشهور «شرلی جکسون» را به تصویر می‌کشد. او که پس از رونمایی از یکی از رمان‌هایش حسابی به شهرت رسیده، حالا در تلاش است تا یک شاهکار دیگر خلق کند. اما رسیدن یک زوج به نام‌های «فرد» و «رز» روند خلاقانه‌ی داستان‌نویسی او را متوقف می‌کند و مسائل جدیدی را برای او بوجود می‌آورد.

«الیزابت ماس» در نقش «شرلی جکسون» ظاهر شده که به گفته‌ی کارگردان فیلم، اولین گزینه‌ی آن‌ها برای نقش آفرینی در همین نقش بوده است.

داستان فیلم اقتباسی از رمانی با همین نام اثر «سوزان اسکارف مرل» است. «مارتین اسکورسیزی» نیز به عنوان تهیه‌کننده در کنار این پروژه حضور دارد.

شرلی جکسون

Shirley-Image-in-post2

  •  سرجیو (Sergio)

ژانر : بیوگرافی، ‌درام، تاریخی

امتیاز : 6.1 (8,116 رای)

«سرجیو» (Sergio) داستان دیپلمات پیچیده و کاریزماتیک سازمان ملل به نام «سرجیو ویرا دی ملو» است. او در خاورمیانه، ناپایدارترین منطقه‌ی جهان در حال انجام ماموریت خود است و مجبور می‌شود تا با روسای جمهور مختلف، نیروهای انقلابی و مجرمین جنگی بسیاری در تقابل قرار گرفته تا بتواند جان میلیون‌ها نفر انسان عادی را حفظ کند.

«وگنر مورا» علاوه بر نقش‌آفرینی در نقش «سرجیو ویرا دی ملو»،‌ به عنوان تهیه‌کننده نیز در این پروژه حضور دارد.

این اولین تجربه‌ی کارگردانی یک فیلم سینمایی بلند در کارنامه‌ی «گرگ بارکر» است. او 11 سال قبل از اکران «سرجیو» (Sergio)، مستندی درباره‌ی «سرجیو ویرا دی ملو» ساخته بود.

سرجیو» (Sergio

سرجیو» (Sergio

  • ماجرای واقعی کلی گنگ (True History of the Kelly Gang)

ژانر: بیوگرافی، جنایی، درام

امتیاز : 6 (7,702 رای)

« ماجرای واقعی کلی گنگ» (True History of the Kelly Gang) فیلمی درباره‌ی سرگذشت فردی جنگل‌نشین و قانون‌گریز بنام «ند کلی» و دار و دسته‌اش را روایت ‌میکند که در سال 1870 علیه دولت مرکزی دست به شوروش می‌زنند.

این فیلم توسط «جاستین کورزل» کارگردانی شده و فیلمنامه‌ی آن توسط «شان گرنت» با اقتباس از رمانی با همین نام به قلم «پیتر کری»، نوشته شده است. «ماجرای واقعی کلی گنگ» ( True History of the Kelly Gang) یازدهمین فیلمی است که به ماجرای شورش «ند کلی» و دار و دسته‌ی او می‌پردازد. «جرج مکای» در این فیلم نقش «ند کلی» را ایفا می‌کند. نقشی که همه، آن را با نام «هیث لجر» فقید به یاد دارند.

Ned_kelly_day_before_execution_photograph

 

MV5BMDg0ZjEwNDYtNmY1Ni00MmU5LTk0MGEtMjk0MzQ0M2IyZWEwXkEyXkFqcGdeQWFybm8@._V1_CR83_0_841_473_AL_UY268_CR46_0_477_268_AL_

  • مقاومت (Resistance)

ژانر : بیوگرافی، درام، تاریخی

امتیاز : 6.3 (4,329 رای)

این فیلم داستان تلاش‌ها و مبارزات یک هنرمند فرانسوی برای کمک به گروه مقاومت یهودیان فرانسه در راستای نجات جان ده‌ها هزار کودک یتیم از چنگ نیروهای نازی است. این هنرمند فرانسوی که «مارسل مارکو» نام دارد، عضو پیش‌آهنگان یهودی است. «جسی آیزنبرگ» نقش «مارسل مارکو» را ایفا می‌کند.

«مقاومت»(Resistance) توسط «جاناتان یاکوبوویچ» کارگردانی شده که سومین تجربه‌ی فیلم سینمایی بلند او در مقام کارگردان است. فیلمنامه‌ی این فیلم نیز توسط «یاکوبوویچ» با الهام از سرگذشت «مارل مارکو» نوشته شده است.

220px-Marcel_Marceau_-_1971

cropped_medium_0f837dd4-72ae-48d9-b185-55a610da416a

  •  کاپون (Capone)

ژانر : بیوگرافی، جنایی، درام

امتیاز : 4.7 (14,420 رای)

«کاپون» (Capone) همانطور که از عنوانش پیداست، داستان زندگی مافیای مشهور آمریکایی «آل کاپون» است. اما در این فیلم که به کارگردانی و تدوین «جاش ترنک» ساخته شده، به سراغ جرایمی که به دستور او اتفاق افتاده، نرفته است.

این فیلم درباره‌ی سال‌های پایانی زندگی «آل کاپون» است. زمانی که او دچار سفلیس و زوال عقل شده و دوستانش او را ترک کرده‌اند. این اولین فیلم «جاش ترنک» پس از پروژه پر سر و صدا و منفور منتقدان یعنی «چهار شگفت‌انگیز» محصول 2015 است.

همچنین این دومین بازی است که «تام هاردی» در نقش «کاپون» ظاهر می‌شود. پیشتر او برای نقش‌آفرینی در فیلمی با نام «سیسرو» در نقش «آل کاپون» قرارداد بسته بود اما آن پروژه هرگز اجرایی نشد.

1148446_859

Capone2

  • منک (Mank)

ژانر : بیوگرافی، درام

امتیاز: 7.1 (37,292 رای)

 این فیلم داستان نویسنده‌ی فیلمنامه‌ی شاهکاری به نام «همشهری کین» به کارگردانی «اورسون ولز» است که با او بر سر اینکه فیلمنامه به نام چه کسی باید ثبت شود، ‌وارد درگیری می‌شود. این نویسنده «هرمن منکیویچ» نام دارد که نقش او را در این فیلم «گری اولدمن» ایفا می‌کند.

«منک» (Mank) به کارگردانی «دیوید فینچر» و نویسندگی پدرش «جک فینچر» ساخته شده است. این فیلم در واقع قرار بود توسط فینچر پس از فیلم او بنام «بازی»، در سال 1997 ساخته شود اما به دلیل مشکلاتی که بین او و استودیوی سازنده‌ی فیلم اتفاق افتاد، این پروژه نیمه تمام باقی ماند.

«منک» (Mank) دومین همکاری مشترک «گری اولدمن» و «آماندا سایفرد» است.

JosephMankiewicz

mank-2020

  • آمونیت(Ammonite)

ژانر: بیوگرافی، درام، عاشقانه

امتیاز: 6.5 (6193 رای)

«آمونیت»(Ammonite) اقتباسی آزاد از رابطه‌ی باستان‌شناس معروف «مری آنینگ»(کیت وینسلت) و زمین شناسی به نام «شارلوت مورچیسون»(سیرشا رونان) است. این فیلم از بازیگران بااستعداد و درجه یک خود بهره کافی را می‌برد. «آنینگ» تلاش می‌کند تا از طریق فروش فسیل‌ها پول درمان مادرش را فراهم کند که در همین حین یک توریست به او پیشنهاد می‌دهد که به او کمک کند تا همسرش «شارلوت» را پیدا کند.

نتیجه‌ی این کمک «آنینگ»، بروز یک رابطه‌ی دوستانه و کم و بیش عاشقانه بین او و «شارلوت» است. هیچ مدرکی از واقعی بودن رابطه‌ی «آنینگ» و «مورچیسون» وجود ندارد و در «آمونیت»(Ammonite) این اتفاق  به شکلی کاملاً فرضی رخ می‌دهد. البته این مسئله واقعی است که زنان زیادی در زندگی «مری آنینگ» وجود داشته‌اند.

unnamed

293884104_6209691956001_6209688865001-vs

 

  • رادیواکتیو(Radioactive)

ژانر: بیوگرافی، درام، عاشقانه

امتیاز: 6.2 (8801 رای)

درخشان بودن این درام-بیوگرافی مدیون درخشش تاریخی سوژه‌ی اصلی داستانش یعنی برنده‌ی دو جایزه‌ی نوبل، فیزیکدان و شیمی‌دان نامدار «ماری کوری» است. «ماری کوری» با نقش‌آفرینی قدرتمند و باشکوه «رزاموند پایک» به مثابه شخصیتی به شدت با انگیزه و کاریزماتیک ارائه می‌شود که برای دوران خودش شخصیتی عجیب به نظر می‌رسد.

شاید به دلیل ویژگی‌های شخصیتی «ماری کوری» در این فیلم است که عاشقانه‌ی او و همسرش «پیر کوری»  در پاریس قرن بیستم، کمی غیرعادی از آب درآمده است. کارگردان «رادیواکتیو»(Radioactive) یعنی «مرجان ساتراپی»، فیملش را با ظرافتی خاص در حول کاراکتر اصلی‌اش طراحی می‌کند و با پالت رنگی جذاب و پنجره‌ای به سوی نتایج مثبت و منفی اختراعات کاراکتر اصلی‌اش، روایتی غنی را ارائه می‌دهد.

5fdef4ab-640f-4e14-81c9-2d3c94dc85ce

1ad60a26-7c9d-4178-ac63-34ba35984fe0

  •  تسلا(Tesla)

ژانر: بیوگرافی، درام

امتیاز: 5 (5839 رای)

«تسلا»(Tesla) یک تجربه‌ی واقعی و خالص در ژانر بیوگرافی است. در نگاه اول شاید این فیلم یک اثر بیوگرافی ساده باشد اما هر چقدر که پیش ‌می‌رویم با المان‌هایی شکستن دیوار چهارم، اغراق عمدی در روایت حوادث تاریخی و کمی تئوری توطئه درباره‌ی ارتباط «نیکولا تسلا» با آدم فضایی‌ها، بنظر می‌رسد که با یک درام شبه بیوگرافی روبرو هستیم.

اگر تمام اینها برایتان جذاب نبود، می‌توانید از نقش‌آفرینی فوق‌العاده‌ی «ایتن هاک» لذت ببرید. «تسلا»(Tesla) تلاشی متقاعدکننده برای به تصویر کشیدن برخی از اختراعات این مخترع آمریکایی-صربستانی مثل طراحی سیستم تغزیه برقی جایگزین مدرن است. رابطه‌ی دوستانه‌ی نه چندان صمیمانه‌ی او با یکی از مخترعین هم دوره‌اش یعنی «توماس ادیسون» نیز در «تسلا»(Tesla) به تصویر کشیده می‌شود.

 who-is-nikola-tesla
image_10c16aa8527b3d39b5fdb01435b9a1f517b2fd57

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها