{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

تهیه‌کننده مستند «الناز عزیز» در گفت‌وگو با هنرام‌روز گفت:

«الناز عزیز» به یاد همسرم، قربانیان هواپیمای اوکراینی و به نفع دانشجویان بین‌المللی ساخته شده

«الناز عزیز» به یاد همسرم، قربانیان هواپیمای اوکراینی و به نفع دانشجویان بین‌المللی ساخته شده
کدخبر : 2980

مستند «الناز عزیز» ساخته مانیا اکبری‌، که به تازگی به نمایندگی از سینمای کاناد به‌ همراه سه مستند از مستندسازان ایرانی به جشنواره هات داکس دعوت شده، روایت تراژیک سقوط پرواز ۷۵۲هواپیمایی اوکراین است که توسط جواد سلیمانی همسر الناز نبئی یکی از جان باختگان این سانحه تهیه شده است. با او درباره ایده، ساختار و هزینه‌های این مستند مصاحبه کرده‌ایم.

هنرام‌روز-فرزانه شهریاری:فیلم«الناز عزیز» به کارگردانی مانیا اکبری و تهیه‌کنندگی جواد سلیمانی مستندی‌ درباره قربانیان پرواز پی.اس۷۵۲ خطوط هوایی اوکراین است که در تاریخ ۱۸ دی‌ماه، (هشتم ژانویه) سال ۱۳۹۸ سال توسط پدافند دفاع هوایی مورد هدف قرار گرفت و ۱۷۶ نفر مسافر و خدمه پرواز جان خود را از دست دادند. اولین اکران مستند «الناز عزیز» در فستیوال جشنواره بین‌المللی فیلم مستند آمستردام «ایدفا» در نوامبر سال گذشته بود، که از برترین فستیوال‌های مستند در هلند است. اشتراک بی‌بی‌سی فارسی هم آن را برای چندین بار در حوالی سالگرد سرنگونی هواپیما پخش کرد. اردیبهشت‌ماه نیز این مستند در جشنواره "هات داکس" که از جمله رویدادهای مورد تأیید آکادمی اسکار و  بزرگترین و مهمترین جشنواره فیلم مستند در آمریکای شمالی (تورنتو) به‌شمار می‌رود؛ حضور خواهد یافت. 

جواد سلیمانی همسر الناز نبئی که مستند نام او را به خود گرفته تهیه‌کندگی این اثر را برعهده دارد او در گفت‌وگو با هنرام‌روز مطرح کرد:

همسرم «الناز نبئی» را در پرواز ۱۸ دی‌ماه ۹۸ که با شلیک موشک سرنگون شد از دست دادم.
مستند «الناز جان» در واقع به یاد هواپیمای اوکراینی با هدایت و کارگردانی خانم مانیا اکبری و تیم حرفه‌ایشان و تهیه کنندگی من ساخته شد. و از آن‌جایی که از ابتدا به واسطه حضور همسرم در هواپیما درگیر این ماجرا بودم؛ خب بسیاری از مسائل در مسیر دادخواهی و زنده نگه داشتن یاد همسرم برایم پیش آمد که سعی کرده‌ایم این مسائل را نیز در فیلم نمایش دهیم. 

این فیلم لایه‌های مختلف دارد. یک بخشش نمایش هزینه‌های انسانی‌ افرادی‌ست که عزیزشان را در هواپیما از دست دادند آن هم به شکلی دست اول و خام؛ به همین دلیل می‌تواند با مخاطب ارتباط خوبی برقرار کند. و بخش دیگر  نیز،  ابعاد مختلف سرنگونی هواپیمای اوکراینی را نشان می‌دهد و از کوتاهی سازمان‌های بین‌المللی در این ماجرا گفته می‌شود. 

هزینه‌های اجتناب ناپذیر ساخت این مستند به شکل خصوصی تامین شده و هر سودی که از نمایش این مستند حاصل شود صرف امور خیریه و کمک به افرادی خواهد شد که برای هزینه‌های تحصیل خود نیازمند کمک هستند. به زودی نیز دانشگاه آلبرتا کانادا یک بورسیه‌ تحصیلی‌ را با نام Dear Elnaz «الناز عزیز» برای کمک به دانشجوهای بین‌المللی راه‌اندازی خواهد کرد و این بورسیه تحصیلی از سود حاصل از مستند «الناز جان» پیش خواهد رفت.

سلیمانی در پایان گفت: قطعا ساخت چنین مستندهایی به به زنده نگه داشتن یاد آن عزیزان  کمک می‌کند و مبارزه‌ایست علیه فراموشی رویدادهای ناگوار.  این مستند علاوه بر تمرکز بر داستان هواپیمای اوکراینی، شخص الناز نبئی و همسرش، سعی کرده دیگر ظلم‌های وارد شده به مردم را نیز نشان دهد.

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها