{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

نگاهی به فیلم‌های اکران آنلاین نوروز ۱۴۰۰ | «شنای پروانه» گوی سبقت را از رقبا ربود

نگاهی به فیلم‌های اکران آنلاین نوروز ۱۴۰۰ | «شنای پروانه» گوی سبقت را از رقبا ربود
کدخبر : 3090

سالن‌های سینمایی به واسطه قرمز شدن شرایط کرونا در سراسر ایران این روزها تعطیل هستند و فیلم‌های اکران آنلاین نیز چندان چنگی به دل نمی‌زنند.

به گزارش هنر ام‌روز به نقل از خبرگزاری هنر آنلاین، در حالی که در آخرین روزهای اسفند ۹۹ همه منتظر اعلام شورای صنفی نمایش برای معرفی فهرست نهایی اکران نوروز ۱۴۰۰ بودند در نهایت فیلم‌های «خون شد»، «خورشید»، «تکخال»، «لاله» و «هفته‌ای یک‌بار آدم باش» به عنوان فیلم‌های طلایی‌ترین زمان در فصل اکران معرفی شدند.

درست در زمانی که همه منتظر تکانی در گردونه اکران بودند تا ببینند مخاطبان پس از کرونا آیا در این زمان طلایی به سینما رغبتی نشان می‌دهند یا نه، سالن‌های سینمایی که در دسته سه مشاغل قرار داشتند و با کوچکترین تسریع در روند کرونا به تعطیلی می‌رسیدند به گروه دو انتقال یافتند تا نور امیدی در دل سینماداران بتابد و سالن‌ها به راحتی بسته نشوند، اما این خوشحالی تنها سه روز دوام یافت و شهرها بلافاصله یکی یکی به قرمزی رسیدند تا بار دیگر سالن‌ها و مشاغل دسته دو نیز بسته شوند.

در همین مدت اندک از بازگشایی مجدد تا تعطیلی دوباره سالن‌ها طبق اعلام سمفا، پنج فیلم روی پرده، در مجموع فروششان به رقم یک میلیارد و 190 میلیون تومان رسید و این ارقام خبر از استقبال پایین مخاطبان در سال ۱۴۰۰ می‌دهند.

با توجه به تعطیلی سالن‌های سینمایی این انتظار می‌رفت تا بار دیگر اکران انلاین آثار، این بار پرقدرت‌تر از سال قبل دنبال شود، اما ضعف‌هایی که در این حوزه وجود دارد با وجود گذشت یک سال از آغاز آن همچنان پابرجاست و کمتر فیلمسازی حاضر به پذیریش این ریسک می‌شود تا اثرش را بر بستر فضای مجازی که امنیتی در آن وجود ندارد به اکران درآورد.

بنابراین اکران آنلاین ۱۴۰۰ خلاصه شد در نمایش آثار «شنای پروانه» ساخته محمد کارت، «زیر نور کم» محمد پرویزی، «بعد از تو» فرهاد نجفی، «آقای سانسور» علی جبارزاده، «دیدن این فیلم جرم است» رضا زهتابچیان و «پیشی میشی» حسین قناعت که از این میان تنها دو فیلم «زیر نور کم» و «بعد از تو» آثاری هستند که به تازگی به این فهرست افزوده شده‌اند و بر همین اساس نگاهی به این اثار خواهیم داشت تا از چند و چون ساختشان بیشتر اطلاع یابیم.

«شنای پروانه»

به کارگردانی محمد کارت و تهیه کنندگی رسول صدرعاملی که در سال 1398 ساخته شد و در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد، برنده سیمرغ بلورین شش رشته از جمله بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای امیر آقایی و بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای طناز طباطبایی شد. شنای پروانه  قصه انتشار فیلمی از زنی به نام پروانه که مشغول شناست، در فضای مجازی است که حالا شوهر پروانه و برادر شوهرش به دنبال انتقام از عامل این بی آبرویی هستند و این شروع ماجراست... امیر آقایی، جواد عزتی، طناز طباطبایی، مه لقا باقری، پانته آ بهرام ، علی شادمان در این فیلم به هنرمندی پرداخته‌اند. فیلمی که از تیرماه 99 به روی پرده رفت اما به دلیل این که با بسته شدن مداوم سالن‌های سینما مواجه شد همچنان در حال اکران بر پرده سینماهاست . این فیلم در مجموع بر پرده به فروش سه میلیارد و 540 میلیون تومانی رسید و در پنجمین روز نمایش اکران آنلاین خود به رقم دو میلیارد تومان دست یافت.

«زیر نور کم»

به نویسندگی و کارگردانی محمد پرویزی و تهیه کنندگی احسان رسول اف در 1399 که اولین تجربه محمد پرویزی در مقام کارگردان است، داستانی با مضمونی اجتماعی دارد. در خلاصه داستان فیلم امده است: من از آدم‌هایی که از زندگی‌ام رفته‌اند (تا به امروز) خلاصی ندارم. نمی‌توانم آنها را جایی رها کنم، چون به شکل‌های متفاوتی بازمی‌گردند و با لحظه‌های خوب زندگیم ترکیب می‌شوند. این درهم تنیدگی آنها گاهی تکان دهنده است. سر زده کسی از راه می‌رسد دور میزی که نباید باشد حاضر می‌شود. شده با آنها ساعت‌ها و یا روزها جایی دیگر بوده‌ام. همین وقت‌هاست که زندگی‌ام زیر و رو می‌شود ... به این خاطرِ که جایی که هستم یا باید تاریک تاریک باشه، یا روشن روشن ... من از ماندن «زیر نورِ کم» می‌ترسم. در این فیلم لیلا زارع، صابر ابر، حمیدرضا آذرنگ، بهناز جعفری، تیرداد کیایی،  بیتا بادران به هنرمندی پرداخته‌اند.

«بعد از تو»

ساخته فرهاد نجفی در سال 1398 است. داستان این فیلم حول محور زندگی دختر جوانی می‌گردد که به دنبال خوشبختی در هرج و مرج این جهان پرسه می‌زند. یک روز او سوار تاکسی می‌شود، غافل از اینکه زندگی او برای همیشه دستخوش تغییر می‌شود. مینا وحید، تیرداد کیایی، محمدمهدی حسینی، نیلوفر پارسا، بابک قادری در این فیلم به بازی می‌پردازند.

«آقای سانسور»

علی جبارزاده کارگردانی فیلم را برعهده دارد و غلامرضا گمرکی نیز تهیه‌کننده این فیلم سینمایی است. محمدرضا فروتن، بهرام افشاری، بهاره رهنما، بهنوش بختیاری، امید روحانی، محمود پاک‌نیت، علی مثنوی، گیتی قاسمی، امیر کربلایی‌زاده، صحرا اسدالهی، شاهین باباپور، علی ضیایی، سارا احمدی، حسن نوری، امیراشکان مثنوی و علی برقی همراه با هنرمند خردسال آریانا مثنوی، بازیگران این فیلم سینمایی هستند.  «آقای سانسور» فیلمی اجتماعی با رگه‌هایی کمدی است. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: تا حالا شده زندگی اطرافیانت رو بدون سانسور ببینی!؟ علی جبارزاده فیلمنامه این فیلم را براساس فیلمنامه «پرده پوشی» به نویسندگی مهدی علی‌میرزایی به نگارش درآورده است.

«دیدن این فیلم جرم است»

 نخستین ساخته رضا زهتابچیان که محمدرضا شفاه آن را برای حوزه هنری تهیه کرد. فیلم که در ژانر سیاسی ساخته شده درباره یک گروناگیری است که جوانی بسیجی پس از آن که همسر محجبه‌اش مورد ضرب و شتم یک شهروند قرار می‌گیرد و نهایتا منجر به سقط جنینش می‌شود، تصمیم می‌گیرد با دستگیری ضارب او را به سزای عملش برساند، اما زمانی که مشخص می‌شود ضارب یکی از اشخاص رده بالای حکومتی است، کار به جاهای پیچیده می‌کشد. در این فیلم مهدی زمین پرداز، لینداکیانی، امیراقایی، حسین پاکدل،حمیدرضا پگاه، محمود پاک نیت، احسان  امانی،  حمید ابراهیمی و ... به ایفای نقش می‌پردازند.

«پیشی میشی»

به کارگردانی حسین قناعت، تنها فیلم برای رده سنی کودک و نوجوان است که در پلتفرم‌ها در حال اکران است. در خلاصه داستان فیلم آمده است: «فرهاد» در دنیا یک عشق دارد، آن هم عشق به ملوس. شاید به خاطر شباهت فرهاد به آلن دلونه که همه رو عاشق خودش می کنه. رضا شفیعی جم، بهاره رهنما، ارژنگ امیرفضلی، علی کاظمی، ساعد هدایتی، محمد شیری،سپهر سهرابی،مهدی حدادی و با حضور نفیسه روشن، یوسف صیادی، صدیقه کیانفر،عباس محبوب از بازیگران "پیشی میشی" هستند.  طاها و ماهان عابدی دو بازیگر کودک فیلم هستند.

متاسفانه برخلاف اکران سینماها که سامانه اکران و فروش مشخصی دارند و می‌توان از میزان رقم فروش آثار مطلع شد، سامانه‌های آنلاین از این امکان برخوردار نبوده و تنها راه کسب اطلاع از میزان فروش آثار در اختیار صاحبان پلتفرم‌هاست که شفاف سازی لازم در این زمینه صورت نمی‌گیرد و از میزان فروش آثار نمی‌توان اطلاعات دقیقی بدست آورد.

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها