{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

دی‌کاپریو، جنیفر و فاجعه‌ای که در راه است/ روایت آدام مک‌کی از فیلم پرستاره‌اش

دی‌کاپریو، جنیفر و فاجعه‌ای که در راه است/ روایت آدام مک‌کی از فیلم پرستاره‌اش
کدخبر : 3227

مک‌کی می‌گوید: فیلم "بالا را نگاه نکن" درباره فضا‌نوردانی است که قصد دارند مردم را از وقوع فاجعه اصابت قریب‌الوقوع یک شهاب‌سنگ به کره زمین با‌خبر کنند.

به گزارش هنر ام‌روز به نقل از خبرگزاری ایران آرت، آدام مک‌کی در ماه‌های پایانی سال‌2021 جدید‌ترین فیلم خود با نام "‌بالا را ‌نگاه نکن" را اکران خواهد کرد. "‌بالا را ‌نگاه نکن" فیلمی به نویسندگی و کارگردانی آدام مک‌کی و با بازی لئوناردو دی‌کاپریو و جنیفر لارنس است که در آن به موضوع کشف یک شهاب آسمانی که قرار است کره زمین را نابود کند، در قالب کمدی پرداخته می‌شود.

آدام مک‌کی در توصیف این فیلم گفته است: ما در فیلم "‌بالا را ‌نگاه نکن" به دوران جدیدی که در آن قرار داریم، می‌پردازیم و قصد داریم به کنه واقعیت درباره آن پی ببریم.

به نقل از همشهری، ‌دیوید مارچیز‌ از نیویورک تایمز درباره این فیلم و سایر آثار متأخر آدام مک‌کی با وی گفت‌وگو کرده است.

دیوید مار‌چیز: چه اتفاقی باعث شد ایده ساخت فیلم "بالا را نگاه نکن" در ذهنتان شکل بگیرد؟

آدام مک‌کی: ایده عجیب و غریبی نبود، ایده فیلمی که در ژانر فاجعه ساخته می‌شود، درباره مردمی است که لزوما باور ندارند که فاجعه‌‌ای در راه است. فیلم "بالا را نگاه نکن" درباره فضا‌نوردانی است که قصد دارند مردم را از وقوع فاجعه اصابت قریب‌الوقوع یک شهاب‌سنگ به کره زمین با‌خبر کنند، همان‌گونه شخصیت ‌شهردار‌ در دیالوگی کنایه‌آمیز در فیلم "آرواره‌ها" می‌گوید، آنها علاقه دارند که اثبات کنند فاجعه در راه است. شهردار در بخشی از این دیالوگ کنایه‌آمیز خود در "آرواره‌ها" می‌گوید: "علاقه داری این مسئله‌رو اثبات کنی(که خطر کوسه‌ها واقعی است) و نام خود را در مجله نشنال جئوگرافی ثبت کنی؟" برخلاف آنچه شهردار در فیلم "آرواره‌ها" می‌‌گوید، شخصیت‌های فیلم "بالا را نگاه نکن" به‌دنبال کسب شهرت نیستند، شخصیت‌های اصلی این فیلم 2 فضا‌نورد متوسط و میانه‌حال صادقی هستند که موفق به کشفی بسیار بزرگ شده‌‌اند. آنها متوجه شده‌اند که یک شهاب‌سنگ در حال حرکت به سمت زمین است. آنها به‌منظور هشدار به مردم نسبت این فاجعه قریب‌الوقوع ناگزیر به انجام سفری به دور دنیا شده‌‌اند. آنها در طول فیلم، در حال سیر‌کردن در سراسر دنیا به‌منظور آگاهی‌بخشی مردم دنیا از خطر قریب‌الوقوعی هستند که کره زمین را تهدید می‌کند‌. این فیلم در واقع درباره این است که مردم و سیاستمداران چه درکی از پیام هشدار‌دهنده این دو فضانورد دارند. این فیلم درباره ‌لئوناردو دی‌کاپریو‌، ‌جنیفر لارنس‌ و ‌راب مورگان‌ است که تلاش دارند به دنیا نسبت به نابودی قریب‌الوقوع هشدار دهند. از نظر من این فیلم، ‌یک کمدی سیاه است.

دیوید مارچیز: آیا این فیلم به‌طور تمثیل‌وار به تغییرات آب و هوایی می‌پردازد؟ 

آدام مک‌کی: در ابتدا قرار بود پیام فیلم همین باشد، اما پس از آن و با شیوع ویروس کرونا، پیام اصلی فیلم نیز آشکار شد. فیلم درباره این است که ما در دنیای معاصر چگونه با یکدیگر ارتباط بر‌قرار می‌کنیم. در عصر حاضر ما حتی نمی‌توانیم دیگر با یکدیگر صحبت کنیم. ما نمی‌توانیم بر سر مسائلی که جامعه با آن دست به گریبان است، به توافق برسیم. از جهاتی فیلم درباره تغییرات آب و هوایی است، اما در اصل در این فیلم به این پرداخته شده که اینترنت، تلفن‌های همراه‌ و دنیای مدرن چه بر سر ارتباطات بشری آورده است.
unnamed.jpg

جمع کثیری از ستاره‌ها در فیلم جدید مک‌کی ایفای نقش کرده‌اند.

دیوید مارچیز: سریال پادکستی "مرگ در گروه هوایی" غیرداستانی است، شما در کارهای اخیرتان مسائل پیچیده سیاسی را در قالب فیلم‌ها و سریال‌های سرگرم‌کننده به تصویر می‌کشید. آیا تصور نمی‌کنید که این شیوه ساخت و ارائه اثر غیرسازنده است؟  آیا یکی از مسائل مبتلا‌به جامعه آمریکا این نیست که ما مسائل جدی سیاسی کشور را در حد محتوای یک فیلم سرگرم‌کننده پایین می‌آوریم؟

آدام مک‌کی: برای پاسخ به این پرسش مثالی می‌زنم، زمانی یکی از دوستانم به من پیشنهاد داد تا کتاب "رکود بزرگ" اثر مایکل لوئیس را بخوانم. این کتاب چنان مجذوب‌کننده بود که من تمام آن را در یک شب خواندم. چرا مایکل لوئیس این چنین جذاب می‌نویسد؟ او دو کار انجام می‌دهد؛ نخستین چیز این است که همه ما عاشق پول در‌آوردن هستیم و این لذتی است که نمی‌توانیم در برابر آن مقاومت کنیم. نکته دیگر این است که ما علاقه به دانستن چیزهایی داریم که قرار نبوده درباره آنها چیزی بدانیم. مایکل لوئیس این دو نکته را کاملا در کتاب خود رعایت کرده است. او در کتاب خود مسائلی را به من می‌گوید که خیلی از افراد درباره آنها چیزی به من نمی‌گویند چراکه به‌نظرشان این مسائل برایم کسالت‌آور است. مایکل لوئیس نیز تأکید دارد که برای خیلی‌ها خواندن کتاب "رکود بزرگ" ممکن است کسالت‌آور باشد، اما اگر شما می‌خواهید بدانید چه اتفاقاتی در جامعه در حال رخ دادن است، در این کتاب به همه آنها پرداخته شده است. خیلی از مسائل ممکن است به‌نظرمان کسالت‌آور برسند، اما این مسائل وجود دارند. یکی از ترفندهایی که پادکست امکان اجرای آن را برایمان فراهم می‌کند، این است که ما می‌توانیم اینطور به شنوندگان القا کنیم که پرداختن به موضوعات کسالت‌بار اصل هدف ما نیست. ما با استناد به یک‌سری از قوانین جزایی آمریکا، درصدد برآمدیم در سریال "مرگ گروه هوایی"، پیامی تاریخی را درباره برخی از ریشه‌های نژاد‌پرستی در آمریکا به مردم منتقل ‌کنیم. ما درباره لحظاتی مهم از تاریخ آمریکا صحبت می‌کنیم که نهضتی شکل گرفته که با زبان گفتاری به مسائل نژادی، مسائل اختلاف طبقاتی و شکاف‌هایی در جامعه می‌پردازد که یکی از پیامدهای مستقیم آن مرگ زودهنگام یک بازیکن بسکتبال در خوابگاه است. من تصور می‌کنم این شیوه روایت داستان کاملا مجاز باشد.

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها