{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

مهرداد خوشبخت:

معیارهای قهرمان‌پردازی در سینما تغییر کرده است!

معیارهای قهرمان‌پردازی در سینما تغییر کرده است!
کدخبر : 4017

مهرداد خوشبخت که ساخت آثار سینمایی متعددی از جمله «صدای پای من»، «آبادان یازده 60» و سریال‌های «گشت پلیس» و «غیر علنی» را در کارنامه خود دارد درباره قهرمان‌پردازی در آثار سینما و تلویزیون ایران معتقد است که امروز معیارهای قهرمان‌پردازی نسبت به گذشته بسیار تغییر کرده است و سینمای ما در این زمینه به سینمای رویاپرداز نیاز دارد.

به گزارش هنر ام‌روز، مهرداد خوشبخت کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: بسیاری بر این عقیده‌اند که شخصیت‌های قهرمان در سینما و تلویزیون ما کم شده‌اند ولی به اعتقاد من اینگونه نیست و امروز بیشتر از سال‌های پیش ما آثار قهرمان محور در سینما و تلویزیون را شاهد هستیم.

خوشبخت خاطرنشان کرد: در دهه 1360 که کشور درگیر جنگ تحمیلی بود قهرمان‌های سینمایی ما هم مربوط به سینمای جنگ و دفاع مقدس بودند و در دیگر ژانرها چنین ویژگی را شاهد نبودیم که پس از آن مدت‌ها قصه‌های قهرمان محور در سینما بسیار کم شد و بعد دوباره به مرور شاهد بازگشت قهرمان در شمایلی متفاوت به سینما بودیم.

او افزود: امروز در سینمای ما کاراکترهای قهرمان و ضد قهرمان بسیاری را می‌توان مثال زد اما آن قهرمان‌های اسطوره‌ای و رویاگونه که شاید به راحتی بتوان کشفشان کرد را کمتر داشته باشیم. دلیل چنین اتفاقی این است که ما به سمت سینمای رئال و اجتماعی رفته‌ایم و در واقع آن بخش رویاپردازی در سینمای ما کاملاً حذف شده است. امروز ما به سینمای رویاپرداز نیاز داریم که تنها محدود به سینمای کودک نمی‌شود و در همه زمینه‌ها می‌توان چنین سینمایی را دنبال کرد.

این کارگردان در ادامه اظهاراتش خاطرنشان کرد: به عنوان مثال فیلم سینمایی «تک تیرانداز» را می‌توان نام برد که سال گذشته در جشنواره فیلم فجر حضور داشت. جنس و نوع پرداخت این فیلم به کاراکتر اصلی‌اش که یکی از قهرمانان هشت سال دفاع مقدس است تفاوت بسیاری با سینمای دهه 60 دارد و به واقعیت نزدیک‌تر است و از شعار کاملاً فاصله گرفته است. فیلم «تک تیرانداز» به خوبی شهید زرین را به مخاطبش می‌شناساند و پرداختنش به این کاراکتر با فرمول‌های هالیوودی انجام می‌شود. در واقع ضد قهرمان فیلم که عراقی‌ها هستند هم در این اثر افرادی قدرتمند هستند و با قوی بودن عراقی‌ها کاراکتر قهرمان فیلم هم قدرتمندتر به نظر می‌رسد.

کارگردان فیلم سینمایی «عقاب صحرا» اظهار داشت: حتی در فیلم‌های کمدی هم می‌توان قهرمان‌هایی ماندگار پیدا کرد. سینمای کمدی که به سینمای رویاپرداز نزدیک‌تر است در قهرمان‌پردازی حتی از سینمای اجتماعی جلوتر است و ابزارهای بیشتری در اختیار دارد. در فیلم‌های اجتماعی سال‌های اخیر می‌توان به کاراکتر پلیس در فیلم «متری شیش‌ونیم» اشاره کرد که یک قهرمان اجتماعی است یا حتی در فیلم «مطرب» که یک اثر کمدی است کاراکتر پرویز پرستویی را می‌توان قهرمان فیلم دانست که در مسیری قرار می‌گیرد که در نهایت اتفاق خوبی را رقم می‌زند.

خوشبخت در پایان گفت: قهرمان در سینما با قهرمان در ادبیات تفاوت بسیاری دارد و باید جلوه و وجهه‌ای دیدنی داشته باشد. به نظر من اگر به همان کاراکترهای قهرمان سینمای دهه 60 و 70 که معمولاً جمشید هاشم‌پور و ابوالفضل پورعرب بازیگرانش بودند با معیارهای امروز سینما در آثار جدید حضور داشته باشند باز هم مردم از دیدن این فیلم‌ها لذت می‌برند و از آن آثار استقبال می‌کنند.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها