{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

مسعود اطیابی:

آثار کمدی در سینما و تلویزیون به ایجاد نشاط در جامعه کمک می‌کنند

آثار کمدی در سینما و تلویزیون به ایجاد نشاط در جامعه کمک می‌کنند
کدخبر : 4053

مسعود اطیابی معتقد است آثار کمدی در سینما و تلویزیون می‌توانند به ایجاد نشاط در جامعه کنند که در نتیجه این نشاط منجر به ایجاد امید و کار و تولید می‌شود.

به گزارش هنر ام‌روز، مسعود اطیابی کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های آثار طنز و کمدی در سینما و تلویزیون پرداختن به معضلات و انتقاد از مسائل مختلف است. جامعه‌ رفتارهای مختلف را از بزرگان خود می‌آموزد. اگر مسئولان کشور قدرت پذیرش و درک ضعف‌ها و معضلات را داشته باشند این نقدپذیری به مراحل پایین‌تر جامعه سرایت می‌کند و انتقادپذیری به یک تربیت عمومی تبدیل می‌شود.

اطیابی تصریح کرد: مدیریت در حوزه تولید آثار سینمایی و تلویزیون باید دستخوش یک بررسی و تحلیل جدید شود. فضای تلویزیون بسیار بسته‌تر از سینما است و این رسانه شمایل سیاسی‌تری دارد و خاستگاهش متفاوت است و حتی از انتقاد هم قصد بهره‌برداری دارد اما سینما فضای بازتری دارد و با این حال در این رسانه هم شاهد یک نظارت سختگیرانه هستیم.

او افزود: متأسفانه وضعیت هر سال بدتر می‌شود و هر چه می‌گذرد شاهد بسته‌تر شدن فضا هستیم و این وضعیت باعث می‌شود فیلمسازان تنها به کار کردن فکر کنند. از طرفی نباید این نکته را هم فراموش کرد که در بسیاری موارد انتقادهایی که از سوی فیلمسازان مطرح می‌شود هم درست و سازنده نیست. برخی مواقع فیلمساز بدون اطلاع و تحقیق نظر شخصی خود درباره یک موضوع را مطرح می‌کند که چندان درست نیست. باید تمهیداتی اندیشیده شود که هم انتقاد کننده و هم انتقاد شوند بتوانند در برابر این موضوع به درستی رفتار کنند. اگر انتقاد به درستی صورت گیرد و گوش شنوایی وجود نداشته باشد کم‌کم همه چیز شکل و شمایل غر زدن پیدا می‌کند.

کارگردان فیلم سینمایی «تگزاس» در ادامه تأکید کرد: کمدی در سینما برای جامعه چندین کارکرد دارد که یکی از آن‌ها انتقاد است. کارکرد عمده این گونه سینمایی تزریق نشاط و شادی در جامعه است. با تزریق نشاط به جامعه امید به وجود می‌آید و امید منجر به کار و تولید می‌شود. البته این تنها کارکرد سینمای کمدی نیست، بلکه حتی آثار تلخ هم می‌توانند چنین ویژگی داشته باشند. ایجاد نشاط عمومی به نفع همه است و این کار با آثار سینمایی کمدی به بهترین شکل می‌تواند رخ دهد و می‌توان در کنار تعریف یک قصه و ایجاد فضایی مفرح مضامینی مفید و سازنده را نیز مطرح کرد.

این کارگردان تصریح کرد: متأسفانه تلویزیون در برخورد با آثار کمدی برخوردی غیراصولی‌تر دارد و با مدیریت ضعیفی که طی سال‌های اخیر در تلویزیون حاکم است شاهد این بودیم که گویا تلویزیون هیچ شناختی از جامعه ندارد و مدیران آن در این جامعه زندگی نمی‌کنند. تلویزیون حتی در تبلیغات سیاسی و نوع حمایتش از دیدگاهی که دارد ساده‌لوح عمل می‌کند و این عملکرد غلط باعث شده تا نتیجه‌ای عکس آنچه که مد نظر دارد حاصل شود و حتی آثارش علیه خودش عمل کند. تلویزیون باید انتقاداتی که دوستانه به آن وارد می‌دانیم را جدی بگیرد و در مدیریت خود تجدید نظر کند.

او افزود: تلویزیون به هیچ‌وجه سعی ندارد که پیشرفتی در عملکرد خود داشته باشد و به دیدگاه‌های غیرکارشناسانه خود همچنان پایبند است و فضای رقابتی را هم در این رسانه از بین برده و این باعث می‌شود که پیشرفتی در تولیدات به وجود نیاید. مخاطب امروز آنقدر ساده‌لوح نیست که هر تبلیغ سیاسی گل‌درشتی را بپذیرد، مخاطبان امروز تلویزیون با آگاهی ضعف‌هایی که در آثار وجود دارد را می‌فهمد و تبلیغات سیاسی احمقانه به هیچ‌وجه نمی‌تواند کارکردی سازنده داشته باشد. اما در سینما وضعیت به شکلی دیگر است؛ فیلمسازان به مردم نزدیک‌تر هستند و فضای بهتری را در آن شاهد هستیم اما متأسفانه سینما در حال حاضر تقریباً تعطیل است و امیدواریم فیلمسازان با تولید آثار کمدی خوب در زمان مناسب دوباره مردم را به سینما رفتن تشویق کنند و باعث شوند که سالن‌ها پر شده و در کنار ایجاد نشاطی اجتماعی سینما نیز دوباره رونق بگیرد.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها