{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

از بچه‌های آسمان تا بچه‌های خیابان

درخشش این روزهای "خورشید"

درخشش این روزهای "خورشید"
کدخبر : 4439
خبرنگار:

همزمان با اکران فیلم "خورشید" ساخته‌ی مجید مجیدی و استقبال خوب مردم از آن مجال مناسبی برای مرور دوباره‌ی آثار این فیلمساز ایجاد شده‌است. بنا بر آمارها با وجود شیوع ویروس کرونا فروش فیلم خورشید در سینماها به یک میلیارد تومان رسیده‌است.

هنرام‌روز: شاید نام مجیدمجیدی بیشتر ازهمه مارا به یاد فیلم "بچه های آسمان" بیاندازد.

این فیلم که داستان زندگی کودکی از خانواده‌ای فقیر است، به خوبی به موضوع کودکان و آسیب های وارد به آنها به واسطه‌ی فقر می پردازد. البته باید گفت که مجیدی در این فیلم چهره جدیدی از کودک فقیر نشان می دهد. شخصیت علی در این فیلم کودکی است که با فقر دست و پنج نرم می‌کند، اما همواره عزت نفس دارد ، ناامید نمی‌شود و برای آنچه میخواهد با تمام وجود و تا آخرین نفس می‌دود. وجود شخصیت کودک در آثار مجیدی یک عنصر تکرار شوند است، این کارگردان با قرار دادن کودکان در موقعیت های سخت و متضاد با دنیای کودکانه و رنگارنگ، آن هارا وادار به شروع یک ماجراجویی نه چندان آسان می‌کند. نکته‌ی جالب درباره‌ی این فیلم آن است که در اکران بین المللی هم از طرف کودکان ونوجوانان آمریکایی و کانادایی مورد استقبال قرار گرفته است. یک موسسه فرهنگی و آموزشی در آمریکا و کانادا در سال ۸۴ با اجرای پروژه ای با عنوان "مسافرت در فیلم‌ها" و نمایش گزیده ای از فیلم های ایرانی درمدارس آمریکای شمالی اعلام کرد، بعد از اتمام اکران این فیلم بچه ها 92 درصد بیشتر تمایل داشته‌اند به ایران سفر کنند و با کودکان ایرانی ملاقات داشته باشند.

c90048a5-3922-4960-b8a7-b944cb0f0cdd

فیلم شاخص دیگری که می‌توان از مجیدمجیدی نام برد،"رنگ خدا" است. این فیلم با پیوند زدن مضمونی لطیف و معنوی به فرم و ساختاری جذاب و بدیع رسیده و با بیانی شیوا بر مخاطبان داخلی و خارجی تأثیری ماندگار گذاشته است. این فیلم درباره انسان، طبیعت و خداست. راه کشف وشهودی که یک کودک نابینا برای شناخت خدا طی می‌کند. در اینجا هم شخصیت یک کودک نقش اصلی را به عهده دارد.

14d7c20a-7bc0-4fc4-add9-13db58772792

"آواز گنجشک‌ها" فیلم ماندگار بعدی از این کارگردان است. داستان این فیلم را شاید بتوان سفر اودیسه‌وار شخصیت کریم دانست. او ابتدا در یک شرایط حداقلی زندگی می‌کند و بعد از آنکه شترمرغی را گم می‌کند، خودش هم گم می‌شود و می‌رود دنبال چیزهایی که به او ربطی ندارد. ادیسه هم بعد از پایان چنین سفری است که تبدیل به یک انسان برتر می‌شود. در این راه آن آدم اول مهم نیست؛ مهم این است که در طی یک سفر درونی و بیرونی به آدم دیگری می‌رسد و دچار رشد شخصیتی می‌شود.

0d514914-d80d-4cb4-846f-f05fe1dd95f8

و اما فیلم "خورشید" شاهکار این روزهای مجید مجیدی که بسیاری از منتقدان این فیلم را بازگشت دوباره او به دوران اوج کارگردانی‌اش دانستند. این فیلم ماجرای کودکان کار را دنبال می‌کند که زندگی ناخوشایندی را پشت سر می‌گذارند تا اینکه پیشنهاد وسوسه کننده‌ای از طرف خلافکاران محل به آن‌ها داده می‌شود که مسیر تازه‌ای در زندگی آنان باز می‌کند. این فیلم تاکنون موفق به دریافت جوایز معتددی از جمله سیمرغ بلورین بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه از سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر و هم چنین در حضور بین المللی خود موفق به دریافت جایزه‌ی شیر طلایی هفتاد و هفتمین جشنواره ونیز شده است.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها