{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

ژانر چیست؟ (قسمت اول)

ژانر چیست؟ (قسمت اول)
کدخبر : 4554
خبرنگار:

بارها این جمله که ژانر این فیلم درام، ترسناک، فانتزی یا... است را شنیده‌ایم، اما ژانر واقعا به چه معناست و بر چه اساسی تعیین می‌شود؟

هنرام‌روز: به طور کلی این واژه به معنای دسته و طبقه‌بندی کردن آثار است که معمولا قرار دادن فیلم‌ها در یک دسته خاص و اعلام آن به مخاطب باعث جذب بیشتر تماشاگران می‌شود که همین تاثیر اقتصادی ژانر یکی از مهم‌ترین دلایل به وجود آمدن آن است.

این تقسیم بندی براساس عوامل مختلفی می‌تواند اتفاق بیافتد که از مهم‌ترین آنها باید به

داستان ،شخصیت اصلی،موقعیت فیلم یا setting والمان‌های بصری اشاره کرد.

6EAF32C4-9144-4FBD-B13D-5ABA57F86940

داستان

در این مورد  فیلم‌ها براساس قصه و ماجرایی که روایت می‌کنند تقسیم بندی می‌شوند به طور مثال فیلم آلیس در سرزمین عجایب داستانی فانتزی روایت می‌کند و به همین خاطر در ژانر فیلم‌های فانتزی قرار می‌گیرد‌.

شخصیت اصلی

اگر در فیلمی شخصیت اصلی یک کارآگاه است و ما با ماجراحویی‌های او برای کشف یک راز همراه می‌شویم این فیلم در ژانر کارآگاهی قرار می‌گیرد که اسم آن هم براساس شخصیت اصلی فیلم انتخاب شده است‌.

موقعیت زمانی و مکانی

فرض کنید در حال تماشای فیلمی هستید که در خط مقدم جلخه می‌گذرد و زمان آن در حدود سال‌های ۵۹ تا ۶۷ است، بی شک این فیلم را به واسطه‌ی موقعیت زمانی و مکانی‌اش باید در ژانر جنگ قرار داد.

المان‌های بصری

در ذهنتان به یک فیلم‌ از ژانر نوآر فکر کنید.

تصاویر با نورپردازی‌های تاریک و روشن و کنتراست بالا و فضای رازآلود در خیابان‌های خلوت و باران زده به یاد می‌آیند که از ویژگی‌های شاخص ژانر نوآور است.  

 ژانرها گاهی می‌توانند ترکیبی باشند مثلا ژانر فانتزی که در بالا به آن اشاره شد همزمان می‌تواند موزیکال هم باشد و این دو در کنار هم یک ژانر ترکیبی را می‌سازند. ( مانند مری پاپینز)

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها