{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

کارگردان «سوپرمن» درگذشت

کارگردان «سوپرمن» درگذشت
کدخبر : 4568
خبرنگار:

ریچارد دانر، کارگردان آمریکایی خالق اولین فیلم سوپرمن در سن ۹۱ سالگی درگذشت. لارن شولر دانر، همسر ریچارد دانر و تهیه کننده سینما، خبر فوت او را تایید کرد.

هنرام‌روز: این فیلمساز فعالیت خود را با کارگردانی در تلویزیون و ساخت سریال هایی چون «خیابان ۶۶»، «منطقه گرگ و میش»، «تفنگدار» و «غرب وحشی وحشی» آغاز کرد و بعد وارد سینما شد و با ساخت اولین فیلم‌های سینمایی اش با نام «نمک و فلفل» و پس از آن «لولا» با بازی چارلز برانسون و «سوزان جورج»، جایگاه مناسبی در سینما پیدا کرد.

او در سال ۱۹۷۶ فیلم ترسناک و موفق «طالع نحس» را با بازی گریگوری پک و لی رمیک کارگردانی کرد که موجب به شهرت رسیدن او شد و سپس به ساخت اولین فیلم سوپرمن پرداخت .

از جمله فعالیت‌های موفق ریچارد دونر در سینما می‌توان به تهیه‌کنندگی اجرایی فیلم پرفروش مردان ایکس (۲۰۰۰) و دنباله آن خاستگاه مردان ایکس: ولورین (۲۰۰۹) اشاره کرد. اما مهمترین موفقیت کارنامه هنری او را می‌توان کارگردانی سری فیلم‌های اکشن اسلحه مرگبار با بازی مل گیبسون و دنی گلاور دانست. او طی ۱۱ سال، چهار فیلم از این مجموعه را کارگردانی کرد که در مجموع به فروشی بیش از ۹۰۰ میلیون دلار در سطح جهان دست یافت. 

استیون اسپیلبرگ معتقد است ریچارد دانی کارگردانی‌ بود که توان و استعداد ساخت فیلم در همه‌ی ژانرها را داشت، که فیلم‌های موفق او از جمله «اسباب بازی» (۱۹۸۲) تا «لیدی هاک» (۱۹۸۵) و «گونیز» (۱۹۸۵)  گواهی بر این واقعیت هستند.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها