{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

شناخت سینما ار دریچه کتاب

شناخت سینما ار دریچه کتاب
کدخبر : 5024

سینما مقوله‌ای جذاب و در عین حال گسترده است که افراد زیادی از متخصصین این رشته تا مخاطب عام علاقه زیادی دارند تا با مسائل مربوط به این هنر آشنا شوند و به هر طور واضح یکی از بهترین راه‌های آشنایی با این مقوله کتاب‌ها هستند.

کتاب‌های سینمایی را می‌توان به چند دسته تقسیم کرد.

۱_ کتاب‌های تاریخ: این دسته معمولا به تعریف و شرح تاریخچه سینما و مقاطع مهم آن می‌پردازند.

۲_کتاب‌های تئوری: نظریه و تئوری‌ها بخش بسیار مهمی از سینما هستند که توانستند کمک‌ شایانی به پیشرفت سینما تا به امروز کنند، این کتب به شرح این نظریات می‌پردازند.

۳_کتاب‌های فیلمسازی: این کتاب‌ها به آموزش چگونگی ساخت یک فیلم می‌پردازند. ممکن است فقط تمرکز بر این تخصص خاص مثلا "تدوین در فیلم بلند" باشند یا یک مسئله کلی مثل " چگونه فیلم کوتاه بسازیم" را آموزش دهند. ما قصد داریم در طی چندین پست این کتاب‌های سینمایی را معرفی کنیم. امروز به معرفی کتاب‌های مرتبط با تاریخ سینما می‌پردازیم.

۱_ تاریخ سینمای هنری این کتاب، در دهه‌ى هفتاد در میان تعداد زیادى کتاب تاریخ سینما که به جشنواره‌ى ونیز ارسال شده بود، به عنوان تحلیلى‌ترین و جامع‌ترین کتاب تاریخ سینماى هنرى مورد تجلیل و ستایش فراوان قرار گرفت و جایزه‌ى اول کتاب‌هاى سینمایى این جشنواره را دریافت کرد. تسلط نویسندگان کتاب ــ که از برجسته‌ترین ناقدان و مورّخان تاریخ سینما در آلمان هستند ــ به چندین زبان، باعث شده است که آنان بتوانند تمامى آثار بزرگ و ارزشمند تاریخ سینما را به زبان اصلى تماشا کنند و در نتیجه بتوانند تصویر روشن‌تر و دقیق‌ترى از حرکت تاریخ سینما را عرضه کنند. 

۲_واپسین عصر طلایی هالیوود رویدادها و جریان‌های بزرگ هنری عمدتاً از دل بحران‌های سیاسی‌ـ‌اجتماعی پدید آمده‌اند. سینمای دهۀ هفتاد هالیوود نیز در عین این که از سینمای اروپا و بزرگان آن متأثر بود، اما در بطن خود واکنشی بود به بحران‌های عمدۀ داخلی آمریکا. بحران‌های سه‌گانۀ جنبش حقوق‌مدنی، جنبش زنان و پیامدهای جنگ ویتنام از بزرگترین مشخصات دورانی بودند که نه با این نام‌ها بلکه بیشتر با نام یک شخصیت خاص شناخته می‌شود: «دوران نیکسون».

نویسندۀ کتاب حاضر که بیشتر یک استاد اقتصاد سیاسی است تا یک سینما نویس، معتقد است که ریچارد نیکسون به طور مستقیم یا غیرمستقیم در غالب فیلم‌های مطرح دهۀ هفتاد حضور دارد. شاید بیراه نباشد اگر بگوییم آنچه که در این کتاب با عنوان سینمای دهۀ هفتاد به آن پرداخته می‌شود واکنش نسلی از هنرمندان جامعۀ آمریکا به دوران نیکسون و میراث اوست.    

کتاب حاضر در زمانی (۲۰۱۳) نوشته شده که حتی تصور حضور فردی مانند دانلد ترامپ در کاخ سفید خنده‌دار به نظر می‌رسید. حال با توجه به این که از بسیاری جهات شبیه‌ترین رییس‌جمهور ایالات متحده به ریچارد نیکسون است باید دید آیا واکنش هنرمندان هالیوود به او جریان بزرگی ماننده دهۀ هفتاد ایجاد خواهد کرد؟ آیا هالیوود که دیگر مدت‌ها است آن اهمیت انتقادی‌ای که در دهۀ هفتاد از آن برخوردار بود را از دست داده می‌تواند اهمیت دوران نه چندان دور خود را باز یابد؟ آیا شاهد دوران طلایی تازه‌ای در سینما خواهیم بود یا همچنان باید دهۀ هفتاد قرنِ گذشته را واپسین عصر طلایی هالیوود بدانیم؟

۳_تاریخ سینمای بوردول تاریخ سینما دانشی جوان است که در آن تعداد پرسش‌ها بیش از پاسخ‌هاست و آنچه هنوز کشف نشده، فیلم‌های دیده‌ نشده، ژانرها، کارگردان‌ها و سینماهای ملی بررسی نشده- عرصه‌ی گسترده‌ای برای پژوهش عرضه می‌کند. در کتاب  تاریخ سینما اثر دیوید بوردول– کریستین تامسون ترجمه روبرت صافاریان کوشش شده‌ این تاریخ، آن‌گونه که شایسته‌ترین استادان این رشته فهم، تالیف و تدریس می‌کنند، جمع بندی و ارائه شود، بدون آن‌که خواننده نیازمند دانشی تخصصی در زیباشناسی و نظریه‌ی فیلم باشد.

۴_تاریخ جامع سینمای جهان تاریخ جامع سینمای جهان، نوشته ی دیوید کوک، یک مرجع مورد اعتماد ، یک متن آموزشی محبوب و یک تاریخ نگاری مکتوب است که اکنون جسورانه تر ، کوتاه تر و بهتر از همیشه در دسترس است. تاریخ جامع سینمای جهان با مطالب تحلیلی درخشان خود ، پوشش حداکثری مطالب و آمیختن با مضامین تاریخی و فرهنگی یکی از تحسین شده ترین و پرطرفدار ترین کتاب ها در سراسر جهان در زمینه ی هنر و تاریخ سینماست.

این نسخه ی به روز شده دارای فصل جدیدی از فیلم های قرن بیست و یکم است و شامل مطالب تازه ای از تولید ، توزیع و مصرف فیلم های دیجیتال معاصر است. اگر می خواهید دنیای سینما را کشف کنید ، کتاب تاریخ جامع سینمای جهان یک اطلس خوب است. این کتاب اطلاعاتی پایه ای درباره ی تاریخ سینمای جهان ، سبک ها ، تحولات و جنبش های مهم این هنر به خوانندگان ارائه می دهد.

از مطالب این کتاب می توان به خاستگاه ها، گسترش سینما در جهان، گریفیث و تحول در قالب روایی، سینمای آلمان، سینمای شوروی، هالیوود، سینمای اروپا و ... اشاره کرد. این کتاب همچنین شامل تصاویری از فیلم های مورد بحث است. کتاب تاریخ جامع سینمای جهان توسط مترجم زبردست حوزه ی سینما و تئاتر، زنده یاد هوشنگ آزادی ور ترجمه شده و توسط نشر چشمه در یک دوره ی دو جلدی به چاپ رسیده است.

۵_وسترن اسپاگتی تا عصر نوستالژی این کتاب بخشی از تاریخ تحلیلی سینمای ایتالیا به روایت پیتر بوندانلا است . شش فصل از کتاب تاریخ سینمای او که به قولی مهمترین کتابی است که تابه‌حال درباره‌ی سینمای این کشور نوشته‌اند .ذکاوت، رندی و نبوغ نویسنده را می‌شود در تکه‌های متفاوت کتاب دید . نویسنده‌ی چیره‌دستی که از جامعه‌شناسی و سیاست برای پا گذاشتن به دنیای سینمای این کشور بهره برده و شیوه‌های گوناگون و متفاوت فیلم‌سازی ایتالیا و کارنامه‌ی فیلم‌سازان سرشناسش را پیش روی خوانندگانش گذاشته . این کتابی است که خواندنش را می‌شود با خیالی آسوده به همه‌ی علاقمندان سینما توصیه کرد.

۶_باستان شناسی سینما و خاطره قرن کتاب با بحث درباره تاریخ سینمای گدار آغاز می شود و سپس به بحث درباره زیبایی شناسی سینما کشیده می شود. گدار رادیکال، گدار عاشق هنر، گدار چریک و گدار منتقد، همه در «باستان شناسی سینما و خاطرات یک قرن» موجود است اما هسته اصلی کتاب تاریخ سینمای گدار است و در یک روند تاریخی تحلیلی به فیلم های او می پردازد.

ژان لوک گدار را امروزه رادیکالترین، سیاسی ترین و آوانگاردترین کارگردان تاریخ سینما می نامند، کسی که در هر اثرش سینما را به شکلی متفاوت به جامعه بشری عرضه کرد. گدار با فیلم ویدئویی تاریخ های سینما نشان می دهد که به دلیل اینکه سینما، با تصاویر سخن می‎گوید، به عبارتی دیگر سینما چیزی جز تصویر نیست بنابراین قلمی که از تاریخ سینما می نویسد باید از جنس تصاویر باشد.

 

  • Screenshot_20210809-170240_Picsart
  • IMG_20210809_180114_862
  • PicsArt_08-09-05.09.43
  • WhatsApp Image 2021-08-09 at 5.13.47 PM (4)
  • WhatsApp Image 2021-08-09 at 5.13.46 PM
  • WhatsApp Image 2021-08-09 at 5.13.46 PM (1)
  • WhatsApp Image 2021-08-09 at 5.13.47 PM (2)
ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها