{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

معرفی سه کتاب سینمایی

معرفی سه کتاب سینمایی
کدخبر : 5243

آغازگر سینما، فیلم کوتاه معروفی از یک قطار است که به ایستگاه وارد می‌شود. زمانی که این فیلم در بسیاری از مناطق جهان در نمایشگرهای بزرگ پخش شد، مردم واکنش یکسانی داشتند، ترسیدند و فرار کردند.

سینما امروز یکی از شاخه‌های نسبتا جدید، محبوب و پر طرفدار هنر به شمار می‌رود.  شاخه‌ای که در دانشگاه‌ به عنوان رشته‌ای مستقل تدریس می‌شود و کتاب‌های بسیاری درباره‌اش نوشته‌اند و تمام ظرافت‌ها و ریزه‌کاری‌هایش را توضیح داده‌اند. در این یادداشت، تعدادی از کتاب هایی را معرفی می‌کنیم که درباره سینما نوشته شده‌اند و مطالبی مفید برای تمام سینماگران و علاقه‌مندان به سینما دارد.

در ادامه به معرفی سه کتاب مهم سینمایی می‌پردازیم.

-مبانی سینما

کتاب مبانی سینما که در سه جلد نوشته شده است، ترکیبی از تمام مفاهیم و مسائلی است که باید درباره سینما بدانید؛ اطلاعات فنی، تحلیل‌های تخصصی و تاریخی. این کتاب یک فرهنگ سینمایی کامل و جامع است. اما نکته مثبت دیگری که درباره آن وجود دارد این است که این اثر به مخاطبان کمک می‌کند تا نگاه خود را به جنبه‌های تجزیه و تحلیل فیلم معطوف کنند. چرا که سینما، چیزی فراتر از تصاویری است که بر روی یک نمایشگر بزرگ نقش می‌بندد.

-درباره سینما

نام گابریل گارسیا مارکز در جهان، همواره در کنار نام رمان محبوبش، صد سال تنهایی، می‌آید. این نویسنده که یکی از پایه‌گذاران رئالیسم جادویی است و با رمان‌های جذابش، نام خود را در تاریخ ادبیات جهان جاودانه کرده است، روزگاری در فکر کار سینماگری بود.

مارکز در مدرسه سینمایی رم تحصیل کرد و برنامه‌هایی برای نوشتن فیلم‌نامه، کارگردانی و  تاسیس مدرسه سینما در زادگاهش، کلمبیا داشت. اما البته این‌ها نتوانستند بیشتر از یک فکر باشند و هرگز عملی نشدند. بهرحال عشق او به سینما باعث شد تا از روی یکی از رمان‌هایش، فیلمنامه‌ای بنویسد و یادداشت‌هایی را که درباره سینما، به صورت پراکنده نوشته بود، در کتابی گردآوری کند. همین کتابی که اکنون پیش روی شما است: درباره سینما.

-فواصل سینما 

یکی دیگر از کتاب‌های جذابی که می‌توانید درباره سینما بخوانید، کتاب فواصل سینما است. انتخاب این نام دلیل خاصی دارد و آن این است که رانسیر، نویسنده کتاب، معتقد است مواجه‌اش با سینما به عنوان یک منتقد و پژوهشگر نیست؛ بلکه سینما برای او نشان از فواصل بین سینما- هنر-، سینما- سیاست و سینما- نظریه دارد. این کتاب هم درباره همین موضوعات است؛ مقالاتی که درباره سه موضوع مورد نظر نویسنده، یعنی «بعد از ادبیات»، «مرزهای هنر» و «سیاست در فیلم» نوشته شده است. رانسیر شیفته سینما، با دقت زیادش به جزئیات و با بیان خاطراتش در لابه‌لای مقالات به شما کمک می‌کند تا درک کلی و جامعی درباره سینما به دست بیاورید.

 

 

 

  • کتاب‌های سینمایی
  • کتاب‌های سینمایی
  • کتاب‌های سینمایی
ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها