{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

معرفی سه انیمیشن پرمخاطب

کدخبر : 5300

از سال ۲۰۱۰ تا سال ۲۰۲۱ شاهد دورانی سرشار از انیمیشن‌های قوی و متنوع بودیم. اگرچه این سال‌ها تا حد زیادی تحت سلطه شرکت‌های بزرگ انیمیشن‌سازی مانند دریم‌ورکس، پیکسار و دیزنی بودند، اما ما قصد داریم علاوه بر آثار آن‌ها، پویانمایی‌های ساخته شده به‌صورت مستقل را نیز معرفی کنیم.

انیمیشن طیف وسیعی از آثار هنری را دربرمی‌گیرد.

فیلم‌هایی که از طریق تصویرسازی رایانه‌ای، تکنیک استاپ‌موشن، و یا طراحی دستی در سبک لگو، سیاه‌وسفید، آبرنگ و … ساخته شده‌اند. در این فهرست قصد داریم از مضامین و قالب‌های متفاوت، در کنار خلاقیت بی‌پایان پویانمایی و تمایل فیلم‌سازان برای گذر از مرزهای محدودیت صحبت کنیم.

در ادامه به معرفی سه تا از انیمیشن‌ها می‌پردازیم.

۱- تایتان‌های نوجوان به سینما می‌آیند! / Teen Titans! Go To The Movies / محصول ۲۰۱۸

تایتان‌های نوجوان به سینما می‌آیند! را از یک سو می‌توان قسمتی طولانی از مجموعه انیمیشنی تایتان‌های نوجوان به پیش محصول شبکه کارتون نت‌ورک دانست. اما از سوی دیگر این فیلم به‌خودی‌خود دنیایی خنده‌دار و نسبتاً علمی-تخیلی متأثر از فیلم‌های ابرقهرمانی خلق کرده است. این فیلم به طرزی هوشمندانه مسئله هویت را مطرح می‌کند و نشان می‌دهد که یک ابرقهرمان و دوستانش نیز می‌توانند درگیر بحران هویت شوند و این پویانمایی در فهرست ۳۰ انیمیشن برتر تا سال ۲۰۲۱ قرار بگیرد.

داستان از این قرار است که وقتی رابین، رهبر گروه تایتان‌ها، متوجه می‌شود تمامی ابرقهرمان‌ها در حال ساخت فیلمی راجع به خود هستند اما خبری از حضور تایتان‌های نوجوان بر پرده سینما نیست، احساس پوچی می‌کند. او تصمیم می‌گیرد با کمک یک کارگردان، فیلمی در مورد گروه خود بسازد اما غافل از اینکه این کارگردان یک خلافکار و مجرم به نام اسلید ویلسون یا همان دث‌استروک است که خود را به جای یک کارگردان حرفه‌ای جا زده است.

تایتان‌های نوجوان به سینما می‌آیند! ماهیت بچگانه فیلم‌های ابرقهرمانی و کلیشه بودن آن‌ها را بررسی می‌کند و درعین‌حال در قالب داستانی جذاب و گیرا پرسش‌هایی در مورد روحیه قهرمانی، غلبه بر مشکلات و عدم اعتمادبه‌نفس مطرح می‌کند. شوخی‌های فیلم که از حماقت کاراکترها نشئت می‌گیرد بسیار خنده‌دار هستند و تماشاگر را روده‌بُر می‌کنند. موسیقی‌های استفاده شده در فیلم خارق‌العاده است و مخاطب حتی با گوش کردن به آنها نیز سرگرم خواهد شد. نکته‌ای که شاید جالب باشد این است که نیکولاس کیج بالاخره به آرزوی خود رسید و حداقل در این انیمیشن توانست صداپیشگی سوپرمن را بر عهده داشته باشد.

- وینی د پو / Winnie the Pooh / محصول ۲۰۱۱

شاید عجیب به نظر برسد که دیزنی در دهه اخیر تنها یک فیلم بلند پویانمایی با تکنیک طراحی سنتی اکران کرده است و این موضوع زمانی حیرت‌برانگیز می‌شود که آمار گیشه این فیلم را نسبت به دیگر آثار دیزنی مقایسه کنیم. مخاطبان سینما روی خوشی به این فیلم نشان ندادند و فروش این فیلم در حد و اندازه شرکت دیزنی نبود. این اتفاقی است که وقتی یک انیمیشن سنتی را همزمان با فیلم هری پاتر اکران می‌کنید رخ می‌دهد.

انیمیشن وینی خرسه یا وینی د پو بسیار شیرین و لطیف است و مخاطب به‌راحتی می‌تواند قصه را دنبال کند. این انیمیشن در میان ۳۰ انیمیشن برتر تا سال ۲۰۲۱ قرار دارد و داستان فیلم به طرز جذابی سرگرم‌کننده است و به شکلی ماهرانه روایت می‌شود. فیلم گریزی به انیمیشن وینی پو و درخت عسل محصول سال ۱۹۶۶ می‌زند اما ایده‌ها و سبک پویانمایی آن جدید هستند. آهنگ‌سازی فیلم را گروه بابی و کریستن اندرسون-لوپز بر عهده دارند. این دو آهنگساز برای ترانه رهایش کن که در انیمیشن منجمد استفاده شده بود جایزه اسکار بهترین ترانه را دریافت کردند. حالا که بسیاری از انیماتورهایی که به‌صورتی دستی نقاشی می‌کشیدند این کار را رها کرده‌اند یا سراغ پروژه‌های دیگری رفته‌اند، پویانمایی وینی د پو را می‌توان جزو آخرین آثار این سبک افسانه‌ای دانست. این اثر بی‌شک فیلمی شگفت‌انگیز و ارزشمند است.

۳- شگفت‌انگیزان ۲ / Incredibles 2 / محصول ۲۰۱۸

بِرَد بِرد، کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس مشهور هالیوود، در این دهه تنها یک انیمیشن بلند ساخته است: شگفت‌انگیزان ۲. این انیمیشن درواقع دنباله‌ی قسمت اول پویانمایی شگفت‌انگیزان محصول سال ۲۰۰۴ است. اذعان به تماشایی بودن داستان، از همان سکانس اول که درست از پایان قسمت اول آغاز می‌شود، بسیار آسان است. دنیای مدرن، خانواده‌ی آقای شگفت‌انگیز را احاطه کرده است و بزرگ‌ترین و معنادارترین دستاورد این فیلم به تصویر کشیدن کشمکش این خانواده برای حفاظت از همدیگر در چنین شرایطی است.

برخلاف قسمت اول، این بار نوبت مادر خانواده، هلن پار (با صداپیشگی هالی هانتر) است که ماجراجویی خود را برای نجات دنیا دنبال کند و باب (با صداپیشگی کریگ تی. نلسن) تبدیل به پدری خانه‌دار شده است که باید با روش جدید تدریس ریاضی کودکانش کنار بیاید. این تغییر جایگاه علاوه بر تأکید بر فمینیسم، باعث شده لحن فیلم نیز نسبت به قسمت اول متفاوت باشد. اگرچه بِرَد بِرد پس از گذشت ۱۴ سال از قسمت اول تجربه بیشتری اندوخته است و ابزارهای تکنولوژیکی بیشتری در اختیار دارد، اما اگر منصفانه نظر دهیم قسمت دوم نتوانسته جذابیت و شگفت‌انگیزی قسمت اول را تکرار کند. البته این بدین معنا نیست که شگفت‌انگیزان ۲ انیمیشنی فوق‌العاده در مورد زندگی ابرقهرمانی و کشمکش‌های یک خانواده در دنیای مدرن نباشد.

منبع : فیلیمو

  • انیمیشن
  • انیمیشن
  • انیمیشن
ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها