{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

«هَبوب» تلنگری برای یادآوری درد قدیمی‌

«هَبوب» تلنگری برای یادآوری درد قدیمی‌
کدخبر : 5405

مهسا سامانی از دغدغه‌های محیط زیستی خود و ایده شکل گیری انیمیشن «هبوب» سخن گفت.

به گزارش هنر ام‌روز به نقل از خبرگزاری صبا، مهسا سامانی نویسنده و کارگردان انیمیشن ۹ دقیقه‌ای «هَبوب» که تاکنون در جشنواره‌های داخلی و بین المللی متفاوتی حضور داشته و جوایز متعددی کسب کرده است، در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا با بیان اینکه «هبوب» در زبان عربی نام بادی است که با خود خاک می‌آورد و مضمون آن درباره ریزگردهایی است که از سال ۱۳۹۲ خوزستان را تحت تاثیر قرار داده است، درباره ایده اولیه آن گفت: همزمان با اتمام مراحل ساخت انیمیشن «مرد خاکی» در اسفند ۱۳۹۳ که پروژه پایان‌نامه من در زمان دانشجویی بود و آن را با تلفیقی از فیلم زنده و انیمیشن با موضوع تنهایی و انزوای انسان کار کردم، مساله ریزگردهای اهواز بسیار تشدید شده بود و چون مدتی بود که در کنار کارهای دیگر، فعالیت‌های محیط زیستی انجام می‌دادم با خود فکر کردم که دوباره می‌توانم با استفاده از تلفیق فیلم زنده و انیمیشن حرف تازه‌ای بزنم و این ایده از همان سال در ذهن من شکل گرفت و در نهایت در سال ۱۳۹۷ فیلمنامه آن را نوشته و با مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی قرارداد بستم و در تابستان ۹۷ کار را شروع کردم.

او با اعلام اینکه در نهایت انیمیشن «هبوب» در تیر ماه ۹۹ به اتمام رسید دلیل طولانی شدن پروسه تولید را اینگونه تشریح کرد: پس از اینکه استوری ریل این انیمیشن را به مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ارائه دادم، شورای مرکز تغییراتی در فیلمنامه اعمال کردند که با وجود چالش هایی که بین من و آن‌ها به وجود آمد اما درنهایت آن تغییرات بسیار به بهبود و قوت گرفتن کار کمک کرد. پس از آن مساله قطعی اینترنت در روند پیش‌برد همکاری مجازی من با یک سری از عوامل خلل ایجاد کرد. همچنین شیوع بیماری کرونا و محدودیت‌های آن روند کار را تا حدودی کُند کرد.

سامانی درباره داستان انیمیشن «هبوب» توضیح داد: یک پدر و دختر در دنیایی خاک آلود در حال گذران زندگی روزمره خود هستند اما پس از مدتی اشیای اطرافشان شروع به محو شدن می‌کند، سپس پدر متوجه می‌شود که دخترش هم همراه با اشیای دیگر در حال محو شدن است.

به گفته وی، انیمیشن «هبوب» تلفیقی از لایه انیمیت دو بعدی روی یک فیلم زنده است و در آن یک واقعه طبیعی و مردمی بازسازی شده و حتی در تیتراژ پایانی از عکس‌های رئال استفاده شده است.

کارگردان انیمیشن «مرد خاکی» درباره بازخوردهای جشنواره‌ای انیمیشن «هبوب» خاطرنشان کرد: اولین نمایش این انیمیشن در جشنواره حقوق بشر کرامت اردن در آبان ۹۹ بود که همان زمان جایزه بهترین انیمیشن را از آن خود کرد و نظر داوران اینگونه بود که «هبوب» یک احساس پدر و دختری را به خوبی به یک مساله محیط زیستی بسط داده است و با یک لحظه تاثیرگذار انسان را وادار به تفکر می‌کند. سپس در جشنواره فیلم کوتاه تهران اسفند ۹۹ جایزه ویژه آسیفا را دریافت کرد که در متن تقدیرنامه آن نوشته شده بود که این انیمیشن تلنگری برای یادآوری دوباره یک درد قدیمی است. این انیمیشن همچنین در جشنواره بین‌المللی فیلم زمین جایزه بهترین انیمیشن را دریافت کرد.

این نویسنده و کارگردان ادامه داد: «هبوب» در جشنواره انیمیشن اشتوتگارت آلمان که از جشنواره‌های مورد تایید آکادمی اسکار است در بخش جایزه ویژه طبیعت تقدیر ویژه شد. به گفته آن‌ها این انیمیشن به خوبی روشن کننده مساله محیط زیست در جنوب ایران است و تکرار کلیت این موضوع در تیتراژ تاثیرگذاری آن را دوچندان می‌کند.

سامانی تاکید کرد: به نظر من مساله ریزگردها نه تنها از بین نرفته حتی با گذر زمان تشدید هم شده و در حال حاضر سیستان و بلوچستان هم درگیر این مساله است و در کل کلیدواژه‌ای که در همه نقدهای جشنواره‌ای با آن مواجه بودم مساله تاثیرگذاری «هبوب» بود زیرا به جغرافیای خاصی تعلق ندارد.

این انیماتور در پایان با بیان اینکه تصمیم دارد در پروژه بعدی خود دوباره روی مساله محیط زیست تمرکز کند، تصریح کرد: در حال حاضر به دنبال یک سوژه مستند انیمیشنی هستم تا دوباره بتوانم به مساله تخریب محیط زیست از نگاهی دیگر بپردازم.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها