{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

سانسور تئوری‌های توطعه مطرح شده در مستند "کانون زمین لرزه نیویورک سیتی"

سانسور تئوری‌های توطعه مطرح شده در مستند "کانون زمین لرزه نیویورک سیتی"
کدخبر : 5673

مستند «کانون‌های زمین‌لرزه نیویورک سیتی» اسپایک لی از شبکه اچ‌بی‌او پخش شده است.

«اسپایک لی» همزمان با بیستمین سالگرد حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر سریال مستند «کانون‌های زمین‌لرزه نیویورک سیتی» (NYC Epicenters 9/11-2021½) را از شبکه اچ‌بی‌او پخش کرده است. در یکی از اپیزودهای این مجموعه تئوری‌های توطئه و این پرسش مطرح شده که واقعاً علت فروریختن برج‌های دوقلو چه بوده است؟

تنها سه قسمت اول مستند برای منتقدین ارسال شده بود، اما در قسمت چهارم و پایانی سریال این مسئله بررسی شده که برج‌های دوقلو چگونه سقوط کردند. برخی از منتقدینی که این اپیزود را دیده‌اند می‌گویند لی ۳۰ دقیقه از این قسمت را به بررسی این موضوع اختصاص داده است. این پرسش‌ها و تئوری‌ها سبب شده که لی با انتقاداتی مواجه شود و به واسطه اچ‌بی‌او بیانیه‌ای صادر کند. این فیلمساز به مخاطبین توصیه می‌کند که برای دیدن کات نهایی صبر کنند.

برخی نشریات گزارش داده‌اند که لی پس از مواجه شدن با این انتقادات اپیزود ۲ ساعته پایانی را به یک ساعت و سی دقیقه تبدیل کرده و بخشی که به نحوه سقوط برج‌ها اختصاص داده بوده را به کلی حذف کرده است.

لی پیش از سانسور این مستند به «نیویورک تایمز» گفته بود: «مردم خودشان نتیجه خواهند گرفت. رویکرد من این است که اطلاعات موجود را درون فیلم قرار دهم و اجازه دهم که مردم خودشان نتیجه‌گیری کنند. به ذکاوت مخاطب احترام می‌گذارم.»

در بخشی از مستند «کانون‌های زمین‌لرزه»، لی این تئوری توطئه را مطرح می‌کند که «پرواز شماره ۹۳ خطوط هوایی یونایتد» (United Flight 93) هدف قرار گرفته و سقوط نکرده است.

سانسور برای هر فیلمسازی ناخوشایند است و باید دید لی و وارنرمیدیا در آینده پیرامون این صحنه‌های حذف شده چه دارند که بگویند. جالب اینکه در بخشی از مستند بحث‌هایی راجع به خطرات گسترش تئوری‌های توطئه و دروغ در مورد ویروس کرونا و واکسن، و انتخابات ۲۰۲۰ ایالات متحده پیش کشیده می‌شود. قسمت اول این مستند ۲۲ آگست پخش شده است.

 

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها