{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

سکان ریاست سازمان سینمایی به چه کسی می‌رسد؟

سکان ریاست سازمان سینمایی به چه کسی می‌رسد؟
کدخبر : 5739

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به گزینه‌های پیش رو، به زودی رییس سازمان سینمایی را انتخاب می‌کند؛ شانس کدام گزینه‌ها برای این سمت بیشتر است؟

به گزارش هنر ام‌روز به نقل از خبرگزاری مهر، با برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی به عنوان رییس جمهور، محمدمهدی اسماعیلی نیز به عنوان چهاردهمین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفت.

از همان ابتدا و نهایی شدن نام محمدمهدی اسماعیلی به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد و با توجه به برنامه و سیاست‌های وی درباره حوزه هنر به خصوص هنر-صنعت سینما، رایزنی‌های مختلفی نسبت به سپردن مسئولیت سازمان سینمایی به افراد مختلف در دوره جدید صورت گرفت.

در این رایزنی‌ها و البته پیش‌بینی‌هایی که از سوی گروه‌های مختلف سینمایی تا امروز انجام شده است، اسامی تعدادی از سینماگران و مدیران سینمایی روی کاغذ آمد که البته منظور از سینماگران بیشتر تهیه کنندگانی بود که برخی از آنها سابقه مدیریتی در سینمای ایران را نیز داشتند.

بعد از انتشار اسامی و موافقت‌ها و مخالفت‌هایی که نسبت به اسامی غیر رسمی که در رسانه‌ها و محافل مختلف منتشر شد، ۴ اسم می‌تواند به عنوان گزینه اصلی برای سکان داری سینمای ایران مطرح شود که شانس بیشتری برای پذیرش این مسئولیت دارند.

تا امروز و بر اساس شنیده‌ها محمد خزاعی، سیدمحمود رضوی، شهاب اسفندیاری و جواد رمضان‌نژاد گزینه‌های اصلی برای ریاست سازمان سینمایی هستند.

محمد خزاعی تهیه‌کننده سینما، فعالیت حرفه‌ای سینمایی خود را اوایل دهه هشتاد به عنوان تهیه کننده آغاز کرد. این تهیه کننده در سال ۱۳۹۰ با حکم جواد شمقدری معاون امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به عنوان دبیر سی امین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر انتخاب شد. این تهیه کننده که فیلم سینمایی «قلاده‌های طلا» به کارگردانی ابوالقاسم طالبی را در کارنامه خود دارد، چندین دوره دبیری جشنواره فیلم مقاومت را نیز برعهده داشته است.

محمود رضوی دومین تهیه کننده‌ای است که می‌تواند جزو گزینه‌های اصلی ریاست سازمان سینمایی در سیزدهمین دوره ریاست جمهوری باشد. این تهیه کننده سینما نیز فعالیت خود را از اواخر دهه ۸۰ با تهیه‌کنندگی فیلم سینمایی «درباره الی» به کارگردانی اصغر فرهادی آغاز کرد که البته تهیه کنندگی این کار را به صورت مشترک با فرهادی برعهده داشته است. رضوی طی سال‌های گذشته با همکاری کارگردانان جوان و شناخته شده توانسته است موفقیت‌هایی را در جشنواره‌های فیلم فجر به دست آورد. این تهیه کننده که آثار شاخصی چون «ماجرای نیمروز»، «لاتاری» و «رد خون» به کارگردانی محمدحسین مهدویان را در کارنامه خود دارد، تا امروز تجربه‌ای در عرصه مدیریت هنری و به خصوص سینمایی نداشته است. وی در حال حاضر به عنوان مشاور فرهنگی محمدباقر قالیباف رییس یازدهمین مجلس شورای اسلامی، فعالیت می‌کند.

اما یکی دیگر از مهمترین گزینه‌های ریاست سازمان سینمایی در دوره وزارت محمدمهدی اسماعیلی، شهاب اسفندیاری است. اسفندیاری نه تنها به عنوان تهیه کننده در سینما و تلویزیون فعالیت داشته است، بلکه آثار مکتوبی را هم در حوزه سینما منتشر کرده که از جمله این آثار می‌توان به کتاب «سینمای ملی و جهانی شدن» اشاره کرد.

وی که در حال حاضر رئیس دانشکده صداوسیما است، مدیریت بخش علمی و آموزشی جشنواره جهانی فیلم فجر (۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸)، عضویت در شورای بازبینی فیلم‌های سینمایی (۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷)، مدیریت گروه فیلم و سریال شبکه تهران (۱۳۸۴ -۱۳۸۲)، مدیریت امور تامین برنامه شبکه اول سیما (۱۳۸۲-۱۳۸۰) و عضویت در شورای فیلم و سریال مرکز «سیمافیلم» را در کارنامه کاری خود دارد.

یکی دیگر از گزینه‌هایی که به تازگی نامش زمزمه می‌شود، جواد رمضان‌نژاد است، این گزینه که نامش در کنار چهره‌های نام آشنایی که پیش از این از آنها نام بردیم، روی میز وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته است، بیشتر به عنوان مدیر تلویزیونی شناخته می‌شود. وی در کارنامه کاری خود مدیریت شبکه افق و شبکه پنج سیما را دارد و در حال حاضر به عنوان رییس «سیمافیلم» مشغول به فعالیت است.

رمضان‌نژاد در خردادماه ۱۳۹۸ بعد از یک سال مدیریت شبکه پنج سیما در پی قصور صورت گرفته در پخش صحبت‌های یک مداح در پخش زنده به دستور عبدالعلی علی عسکری رییس صداوسیما از سمت خود برکنار و بعد از گذشت چند ماه به عنوان رییس «سیمافیلم» منصوب شد.

آنچه که مشخص است، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی روزهای آینده باید معاونان خود را در بخش‌های مختلف این وزارتخانه به خصوص سازمان سینمایی معرفی کند، باید دید کدام یک از این ۴ فرد مورد نظر می‌توانند همسو با سیاست‌های اسماعیلی، برنامه‌ای را برای دریافت این پست کلیدی ارائه دهند.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها