{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

اولین نقدهای " Dune "منتشر شد : درخشان و ناامیدکننده؛ کمرشکسته زیر بار ساختار عظیم

اولین نقدهای " Dune "منتشر شد : درخشان و ناامیدکننده؛ کمرشکسته زیر بار ساختار عظیم
کدخبر : 5950

اولین نقدهای «تل‌ماسه» (Dune 2021) «دنی ویلنوو» به دنبال اکران فیلم در هفتاد و هشتمین دوره جشنواره ونیز منتشر شد.

به گزارش هنر ام‌روز به نقل از سینما نیوز، منتقدین جمعه شب این فیلم علمی-تخیلی اقتباس‌شده از رمان «فرانک هربرت» با بازی «تیموتی شالامی»، «اسکار آیزاک»، «زندیا»، «جاش برولین»، «ربکا فرگوسن»، و «خاویر باردم» را هم درخشان و هم ناامیدکننده خوانده‌اند.

این فیلم که بیش از یکسال به تأخیر افتاده بود، منتقدین را با مقیاس عظیمش هیجان‌زده کرده اما از نظر روایت برخی دیگر را ناامید کرده. «اوون گلایبرمن» منتقد «ورایتی» می‌نویسد: ««تل‌ماسه» تماشایی و جذاب است… تا اینکه دیگر نیست.»

این منتقد تأکید می‌کند که خلق دنیا شگفت‌انگیز است اما اساسی‌تر از قصه‌گویی نیست: «در دو قسمت اول «جنگ ستارگان»، آن پویایی به شکلی بی‌نقص وجود داشت، در «شوالیه تاریکی» و «مکس دیوانه» نیز همین‌طور. «بلید رانر» در نوع خود فیلم شگفت‌آوری است، اما جهان‌سازی‌اش تأثیرگذارتر از پیچیدگی‌های ماورائی و نئو-نوآرش است. «تل‌ماسه» فیلمی است که برای جهان‌سازی‌اش نمره پنج ستاره و برای قصه‌گویی حدود دو نیم ستاره می‌گیرد.»

«دیوید ارلیک» منتقد «ایندی‌وایر» فیلم ویلنوو را در صفحه توییتر خود یک «ناامیدی عظیم» خوانده و می‌نویسد: «ویلنوو به‌رغم ایده بهت‌آورش، فاقد این بینش است که اصلاً چرا اثر علمی-تخیلی و بنیادین فرانک هربرت ارزش خلق این فیلم حماسی تماشایی را دارد. دام تولید فیلمی چنان عظیم که حتی کارگردانش نتواند اطراف صحنه را ببیند همین است.»

«اسکات کولورا» منتقد «آی‌جی‌ان» نیز از نیمه دوم «تل‌ماسه» ناامید شده و می‌نویسد: «از نظر فنی درخشان است، از جنبه بصری شگفت‌انگیز است و بازیگرانش در بالاترین سطح و ایده‌های علمی‌-تخیلی آن عمیق. اما حیف که نیمه دومش مأیوس‌کننده است.»

 

«ریچارد لاسون» منتقد «ونتی فر» می‌گوید امیدوار بوده که فیلم ویلنوو از نسخه «دیوید لینچ» بهتر باشد اما انتظارش برآورده نشده است:‌ «حتی «ظهور» (Arrival)، موفق‌ترین فیلم پرخرج او، زیر بار جهان‌سازی او کمر خم می‌کند. او فیلم‌هایش را گران‌بار می‌کند و تنها دقیق‌ترین و جذاب‌ترین فیلمنامه‌ها می‌توانند زیر این بار دوام پیدا کنند. «تل‌ماسه» متأسفانه چنین فیلمی نیست.»

تیموتی شالامی

«بن تراویس» منتقد «امپایر» نقد مثبتی برای فیلم نوشته و به تولید یک دنباله امیدوار است. «کلاریس لوری» نویسنده «ایندیپندنت» هم جذابیت‌های بسیاری در «تل‌ماسه» ویلنوو یافته و آن را با سه‌گانه «ارباب حلقه‌ها» ساخته «پیتر جکسون» مقایسه می‌کند.

 

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها