{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

اصغر فرهادی: تراژدی مدرن جنگ بین «خوب و خوب» است

اصغر فرهادی: تراژدی مدرن جنگ بین «خوب و خوب» است
کدخبر : 6890

اصغر فرهادی معتقد است تراژدی مدرن دیگر جنگ بین خوب و بد نیست بلکه جنگ بین خوب و خوب است.

به گزارش هنر ام‌روز به نقل از خبرگزاری صبا، اصغر فرهادی در جریان جلسه پرسش و پاسخ جشنواره فیلم سانتا باربارا که روز ۲۴ سپتامبر برگزار شد، درباره چگونگی ساخت و همینطور قصه فیلم «قهرمان» جدیدترین ساخته‌اش صحبت کرد.

در بخشی از این گفتگو، مصاحبه کننده از فیلمساز کشورمان درباره کاراکتر بهرام (با بازی محسن تنابنده) که پول را به شخصیت رحیم قرض می دهد، می پرسد.

سوال او اینگونه مطرح شد که کاراکتر بهرام می توانست در هر روایت دیگری یک شخصیت بدذات باشد اما اینجا او یک کاراکتر خیلی پیچیده است، به ویژه وقتی ما با گذشته او آشنا می شویم. می توانید درباره ساخت شخصیت بهرام به ما نکته ای بگویید.

فرهادی در پاسخ گفت: درست و دقیق اشاره کردید، بهرام می توانست به شخصیتی تبدیل شود که ما از آن متنفر باشیم، با این حال من در تمام مدتی که فیلم ساخته ام کاراکتری را خلق نکرده ام که آدم از آن متنفر باشد بلکه به دنبال این موضوع بودم که به آن شخصیت هم حق بدهیم و هم او را درک کنیم.

وی افزود: این شخصیت حرف های کاملا منطقی و درستی می زند و ما جاهایی از فیلم حس می کنیم اگر ما هم به جای او (شخصیت بهرام) بودیم همین رفتار را انجام می دادیم. از طرف دیگر شخصیت مقابلش رحیم (با بازی امیر جدیدی) را نیز درک می کنیم و فکر می کنیم او نیز حرف درست را می زند.

حقیقت بین آدم های مختلف پخش شده است

فرهادی به این جمله کلیدی اشاره کرد که «اینجا جنگ بین خوب و بد مثل تراژدی های کلاسیک نیست. تراژدیِ مدرن جنگ بین خوب و خوب است». او تاکید کرد: و شما به عنوان تماشاگر نمی دانید چه کسی برنده شود تا خوشحال شوید. در هر حالت شما ناراحت هستید چون هر کدام که برنده شوند طرف دیگر باخته و شما ناراحت می شوید. در زندگی امروز ما نیز همین وضعیت است نمی دانیم طرف چه کسی را بگیریم. همه حقیقت همیشه نزد یک طرف نیست معمولا حقیقت بین آدم های مختلف پخش شده است.

در بخش دیگری از این گفتگو، مصاحبه کننده با توجه به قصه فیلم «قهرمان» از فرهادی درباره نقش شبکه های اجتماعی در ایران سوال کرد که آیا رسانه های اجتماعی بخش بزرگی از فرهنگ ایران را تشکیل می دهند؟

رسانه اجتماعی در ذات خود سوءتفاهم ایجاد می کند

فیلمساز اسکاری ایران توضیح داد: به نظر من در همه جای دنیا رسانه های اجتماعی بخش بزرگی از زندگی آدم ها را تشکیل می دهد و البته بخش خیلی خوبی از زندگی آدم هاست و من مخالف آن نیستم ولی هنوز برای مشکلاتش راه حل هایی پیدا نشده است. رسانه اجتماعی فضای خیلی سوءتفاهم برانگیزی است. شما یک اتفاق خیلی پیچیده را در کمترین کلمات باید منتقل کنید. معلوم است که این موضوع ایجاد مشکل می کند. رسانه اجتماعی در ذات خود سوءتفاهم ایجاد می کند.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها