{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

حاشیه و جنجال ساخت همزمان دو فیلم درباره فروغ فرخزاد

حاشیه و جنجال ساخت همزمان دو فیلم درباره فروغ فرخزاد
کدخبر : 7790

همزمان با انتشار خبر تولید فیلم زندگی‌نامه‌ای از فروغ فرخزاد به کارگردانی جهانگیر کوثری و بازی باران کوثری؛ حالا خبر می‌رسد که آن‌سوی آب‌ها نیز دارند فیلم دیگری بر اساس زندگی این شاعر دوران‌ساز ایران می‌سازند. فیلمی به کارگردانی یک فیلمساز شناخته‌شده ایرانی- آمریکایی.

به گزارش هنر ام‌روز، در شرایطی که خبر تولید فیلم زندگی‌نامه‌ای از فروغ فرخزاد به کارگردانی جهانگیر کوثری و بازی باران کوثری یکی از حاشیه‌سازترین اخبار سینمای ایران در این چند وقت اخیر بوده؛ حالا خبر می‌رسد که در آن‌سوی آب‌ها نیز فیلم دیگری بر اساس زندگی این شاعر دوران‌ساز ایران در حال تولید است. فیلمی که قطعا فروغ فرخزاد را که نامش با حاشیه و جنجال و داستان و افسانه گره خورده، در سطح جهان نیز معرفی خواهد کرد و البته پای مقایسه را نیز به این موضوع پرحاشیه باز خواهد کرد که با توجه به میانگین کیفی محصولات سینمای ایران، از هم‌اکنون نتیجه این مقایسه آشکار است!

زنی تنها

روز گذشته آرت تاکس به‌نقل از ورایتی خبر از ساخت فیلمی درباره فروغ فرخزاد، شاعر دوران‌ساز ایرانی داد. بنا بر اخبار رسیده این فیلم بیوگرافیک با نام «فروغ: زنی تنها» به کارگردانی تینا غروی ساخته خواهد شد. یک کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده ایرانی-آمریکایی که پیش از این برای فیلم «من نسرین هستم» نامزد دریافت جایزه بهترین کارگردانی از مراسم سینمایی بفتا شده است و حالا فیلم جدیدش را به عنوان محصولی از شرکت یونانی آرگونات پروداکشنز جلوی دوربین خواهد برد.

فریدای ایران

«فروغ: زنی تنها» که نامش آشکارا از قطعه «… و این منم، زنی تنها، در آستانه فصلی سرد، در ابتدای درک هستی آلوده زمین، و یأس ساده و غمناک آسمان، و ناتوانی این دست‌های سیمانی» گرفته شده؛ به گفته تینا غروی قرار است نشان‌دهنده اهمیت فروغ و آثارش در زندگی کنونی زنان ایرانی و البته تاثیراتش بر جریان فمینیسم ایران باشد.

تینا غروی این شاعر مدرنیست را «سیلویا پلات فرهنگ ما» می‌خواند و معتقد است «فروغ از نظر اهمیت فرهنگی در ایران، جایگاهی مشابه فریدا کالو در مکزیک دارد».

غروی در این زمینه می‌گوید: «فروغ مانند فریدا یک انقلابی بود. از نظر فرهنگی، او به عنوان زنی درخشان و مستقل، بسیار از زمانه خود جلوتر بود و هنجارها و ساختارهای شعر کلاسیک فارسی را به چالش کشید. کارهای رادیکال او، ایران را به کل تغییر داد.»

تینا غروی در پیج شخصی‌اش فیلم جدیدش را «یک فیلم زندگینامه‌ای درباره یکی از شمایل‌های رادیکال اما نه چندان شناخته‌شده فمینیستی» خوانده است.

اعلام خبر ساخته شدن فیلمی جهانی درباره فروغ فرخزاد، در همان روزی که اعلام شد خانه پدری فروغ پس از چند سال کش‌وقوس سرانجام به تملک شهرداری درآمده و مرمت و بازسازی آن برای تبدیل شدن به موزه به زودی آغاز خواهد شد، روز خوبی برای دوستداران فروغ ساخته است.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها