{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

ماجرای ساخته نشدن «لبه پرتگاه» بهرام بیضایی

ماجرای ساخته نشدن «لبه پرتگاه» بهرام بیضایی
کدخبر : 7869

بهرام بیضایی کارگردان بزرگ سینمای ایران که پس از ساخت فیلم «وقتی همه خوابیم» ایران را ترک کرد، قصد داشت قبل از ساخت آخرین فیلمش، «لبه پرتگاه» را به تهیه کنندگی حمید اعتباریان جلوی دوربین ببرد.

به گزارش هنر ام‌روز، بیضایی از جمله کارگردان هایی است که فیلمنامه های ساخته نشده بسیاری دارد و «لبه پرتگاه» که قرار بود سال ۸۶ ساخته شود یکی از آنهاست. این فیلم حتی تا مرحله انتخاب بازیگر هم پیش رفت اما در آستانه فیلمبرداری به دلیل اختلاف نظر با تهیه کننده، ساختش برای همیشه متوقف شد. محمدرضا گلزار و مهران مدیری دو بازیگری بودند که حضورشان در فیلم قطعی شده بود تا نقش های اصلی را در کنار مژده شمسایی و نگار فروزنده بازی کنند.

بیضایی یک سال بعد آخرین ساخته ‌اش یعنی «وقتی همه خوابیم» را در اعتراض به شرایط فیلمسازی در سینمای ایران و نوعی واکنش به ساخته نشدن «لبه پرتگاه» جلوی دوربین برد. این کارگردان بعدها در مصاحبه ای گفت: «من قبلاً فیلمنامه‌ دیگری درباره‌ سلطه‌ قدرتِ اداری بر فرهنگ نوشته بودم که تهیه آن آغاز نشده تعطیل شد. نامش بود «لبه‌ پرتگاه»! فیلم برای این ساخته نشد که نقشِ قدرتِ مسلّط و بالای سرِ فرهنگ را آشکارا نشان می‌داد.به‌هرحال به لطف هماهنگی سرمایه و سلطه‌ اداری، فیلم «لبه‌ پرتگاه» وجود ندارد. اما فیلمنامه ‌اش هست و می‌شود خواند و عبرت گرفت. در «وقتی همه خوابیم» نگرانی از راه‌یافتنِ همان تبِ مسخ‌کننده‌ تبانی و دروغ و پول آلوده به سینما، فیلم را شکل داد.»
 

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها