{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

ایده «لِبِر-کروموزوم ۱۷» از یک بیماری آمد/ دختری که نابینایی‌اش را پنهان می‌کند

ایده «لِبِر-کروموزوم ۱۷» از یک بیماری آمد/ دختری که نابینایی‌اش را پنهان می‌کند
کدخبر : 7933

کارگردان فیلم کوتاه «لِبِر-کروموزوم ۱۷» بیان کرد که ایده فیلش از تار دیده شدن اجسام آمده است.

به گزارش هنر ام‌روز، شروینه دیدنده کارگردان فیلم کوتاه «لِبِر-کروموزوم ۱۷» که در بخش مسابقه ملی سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران حضور دارد در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا درباره داستان این فیلم گفت: داستان فیلم «لِبِر- کروموزوم ۱۷» درباره دختری‌ست که به بیماری لِبِر دچار است و در آستانه مهاجرت متوجه می‌شود که به زودی نابینا می‌شود، او تصمیم می‌گیرد این مساله را از همه پنهان کند.

او درباره ایده این فیلم بیان کرد: ایده فیلم «لِبِر-کروموزوم ۱۷» خیلی تکنیکال بود، من همیشه فکر می‌کردم، چه فیلمی می‌شود ساخت که همه چیز در آن تار باشد و آن را تار به نمایش درآورم به همین دلیل دنبال یک بیماری گشتم که به علت آن همه چیز تار دیده شود تا به لِبِر رسیدم. الگوی وراثت این بیماری نیز خیلی برای من جالب بود چراکه تنها از مادر به همه فرزندان می‌رسد.

دیدنده درباره علت ساخت این فیلم توضیح داد: برای ساخت این فیلم، هم دغدغه محتوایی داشتم و هم تکنیکال؛ محتوایی که همه آدم‌ها در تاریکی شبیه به هم هستند. وقتی انسان‌ها در شرایط مشابه قرار می‌گیرند دقیقا همان کاری را انجام می‌دهند که نفر قبلی انجام داده بود. دغدغه تکنیکال هم که تار بودن فیلم است، به این علت بود که بیماری لبر باعث می‌شود فرد بیمار دنیا را تار ببیند و من دوست داشتم مخاطب با آن‌ها هم‌ذات‌پنداری کند چراکه ممکن است هر کدام از ما به هر دلیلی اتفاقی این‌چنینی را تجربه کنیم.

این کارگردان تاکید کرد: از لحاظ بصری همیشه برای من جالب بوده است که بتوانیم از تکنیک‌هایی که بلدیم، استفاده داستانی داشته‌ باشیم. وقتی که تکنیک و قصه را بلد باشیم، می‌توانیم اثر جدیدی را خلق کنیم.

32

او درباره نحوه انتخاب بازیگر اصلی این فیلم اظهار کرد: انتخاب اولم برای این نقش شخص دیگری بود که بنا به دلایلی نشد با یکدیگر همکاری داشته باشیم، در نهایت خواهرم راشین دیدنده در این اثر نقش‌آفرینی کرد اما باید بگویم که این انتخاب برنامه‌ از پیش تعیین شده‌ای نبود. برای اینکه او بیشتر با موضوع ارتباط برقرار کند چندین ماه با انجمن لبر در ارتباط بودیم. شاید جالب باشد که اشاره کنم در تمام مدت فیلمبرداری شخصیت اصلی داستان به دلیل استفاده از لنزهایی جایی را نمی‌دید تا همه چیز شبیه به واقعیت باشد.

دیدنده در بخش پایانی صحبت‌هایش درباره سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران بیان کرد: جشنواره فیلم کوتاه تهران برای من خیلی هیجان‌انگیز است. هم‌زمانی حضور فیلم من در این جشنواره و اسکار کوالیفای شدن آن نشانه بزرگی برای من است. به نظر من اسکار کوالیفای شدن جشنواره فیلم کوتاه تهران راه میان‌بر برای فیلمسازانی‌ست که مارکت آن‌ها بین‌الملل است و می‌توانند تجربه بزرگی داشته باشند.

عوامل این فیلم عبارتند از نویسندگان: شروینه دیدنده، مهرپویا خوانساریان، دستیار کارگردان و برنامه‌ریز: رویا عطارزاده اصل، بازیگران: راشین دیدنده، شجاع‌الدین گیاهی، شهلا ورسانی، علی وفاخواه، محمد حسین رمضانی و زهرا داودنژاد، مدیر فیلمبرداری: سروش علیزاده، دستیار اول: مهدی ابراهیمی، دستیاران: هادی رمضانی، علی رمضانی، ارشیا عباسی، تدوین: محمد نجاریان، دلارام شمیرانی، اصلاح رنگ: فربد جلالی، طراح صحنه و لباس: فراز مدیری، مدیر صحنه: میلاد اسدی، دستیار لباس: نیکتا ملکی، مدیر صدابرداری: مهران بهروزی نیا، دستیار صدا: امیرحسین اسلامی، صداگذار: محمد مهدی جواهری زاده، طراح چهره‌پردازی: نجمه لشگری، موسیقی: پیمان یزدانیان، جلوه‌های ویژه: علی تاجیک، عکاس: زهرا مصفا، طراح عنوان و پوستر: آرمان کوچکی، مشاور تبلیعات و رسانه: دیالوگ نیوز، تیزرها: دلارام شمیرانی، شهرزاد شریفان، ترجمه: سمیرا نوروزناصری، مدیر تولید و مجری طرح: سمیرا قربان‌نژاد، مشاور تولید: سپهر تقی‌لو، دستیاران تولید: رضا جعفری، علی سهرابی، تدارکات: بهزاد فدائی، تهیه‌کننده: حسین کلهر، شروینه دیدنده.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها