{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

قهرمان اصغر فرهادی و حاشیه ها برای سفر به اسکار، آمازون و آمریکا/ فارابی بدون حتی یک زن

قهرمان اصغر فرهادی و حاشیه ها برای سفر به اسکار، آمازون و آمریکا/ فارابی بدون حتی یک زن
کدخبر : 7936

هیات انتخاب به دنبال ارزیابی فیلم شهرام مکری و بهتاش صناعی‌ها بودند ولی از آنجایی که لیست ۴۴ فیلم از سوی سازمان سینمایی به اعضای هیات انتخاب ارجاع می‌شود نام فیلم این دو کارگردان در فهرست فیلم‌ها اصلا نبوده است.

به گزارش هنر ام‌روز، تینا جلالی در اعتماد نوشت : هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم تغییروتحولات عجیب و غریب مدیران سینمایی سر و صدای زیادی به پا کرد؛ انتخاب افرادی همچون مسعود میرکاظمی رییس سازمان برنامه و بودجه، جواد اوجی وزیر نفت، سعید محمد دبیر شورای عالی مناطق آزاد و... به عنوان اعضای هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی هم حیرت‌انگیز بود و هم انتقادات و پرسش‌هایی را میان سینماگران و کارشناسان به وجود آورد.

خیلی از منتقدان با طرح این نکته که تجمیع افرادی از بالاترین رده نظام در یک بنیاد تخصصی سینمایی چه ضرورت و کارکردی می‌تواند داشته باشد از نبود نام یک زن بین اعضای هیات امنا متعجب شدند. بعضی‌ها هم این سوال را داشتند که تصمیم‌گیران بر چه مبنا و اصولی به این ترکیب غیرسینمایی رسیدند؟ 

اما وسط این آمدن‌ها و رفتن‌ها اتفاق خوبی هم برای سینمای ایران افتاد. یک هیات تخصصی سینمایی با معرفی از سوی خانه سینما برای انتخاب فیلم ایرانی به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی اسکار۲۰۲۲  با نام‌هایی همچون محمدعلی نجفی (کارگردان و رییس هیات‌مدیره خانه سینما)، پریوش نظریه (بازیگر)، مهدی سجاده‌چی (فیلمنامه‌نویس)، محمدمهدی عسگرپور (کارگردان و دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر)، شادمهر راستین (فیلمنامه‌نویس)، فریدون جیرانی (فیلمنامه‌نویس و کارگردان)، رسول صدرعاملی (تهیه‌کننده و کارگردان) رامین حیدری فاروقی (کارگردان) و رائد فریدزاده (دبیر شورای بین‌الملل ومعاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی) دست به کار شدند و بعد از برگزاری چند جلسه و با نظر جمعی فیلم «قهرمان» به کارگردانی «اصغر فرهادی» را به عنوان نماینده سینمای ایران برای معرفی به آکادمی اسکار ۲۰۲۲ انتخاب کردند.

 آن‌طورکه رائد فریدزاده دبیر و سخنگوی هیات معرفی فیلم ایرانی به اسکار گفته؛ این گروه با بررسی ۴۴ فیلم اکران‌شده ایرانی در نهایت به یک فهرست متشکل از ۳ فیلم رسیدند و بعد از بازبینی و بررسی تخصصی فیلم‌ها و رای‌گیری و تجمیع نظرات، از میان ۳ فیلم «دشت خاموش» به کارگردانی احمد بهرامی، «بندربند» ساخته منیژه حکمت و «قهرمان»، فیلم «اصغر فرهادی» به عنوان گزینه نهایی انتخاب شد.

 در اینکه فیلم قهرمان نماینده شایسته‌ای برای سینمای ایران در مهم‌ترین اتفاق جهانی است شکی نیست، چرا که اولا این انتخاب از سوی افراد متخصص سینما صورت گرفته و خانه سینما هیات انتخاب را معرفی کرده، دوما سطح کیفی بالای قهرمان (بنابر تحلیل‌های منتقدان زیادی که فیلم را در جشنواره کن دیدند) به همراه درخشش در محافل و رویدادهای هنری بین‌المللی همچون کن همچنین پخش‌کننده قدرتمندی چون آمازون خود پاسخی بر هر پرسش و ابهام است. اصلا از همان شبی که این فیلم موفق به کسب جایزه بزرگ هیات داوران از جشنواره کن شد منتقدان ایرانی و خارجی نوید حضور دوباره فرهادی در اسکار را می‌دادند. حتی منتقد وب‌سایت هالیوود ریپورتر «قهرمان» را در چهار رشته، جزو شانس‌های بالای نامزدی این جوایز قرار داده اما آنچه این چند روزه انتخاب قهرمان را با حواشی همراه کرد و بسیاری از کاربران در فضای مجازی پرسش‌ها و انتقادهای زیادی را از گروه هیات انتخاب مطرح کرده بودند این بود که چرا نام فیلم‌های شهرام مکری «جنایت بی‌دقت» و قصیده گاو سفید بهتاش صناعی‌ها در لیست هیات انتخاب نبوده؟ آن‌هم فیلم‌هایی که در یک سال اخیر در جشنواره‌های خارجی زیادی حضور داشتند.

برای پاسخ به این پرسش با تنی چند از اعضای هیات انتخاب تماس گرفتیم و نظرشان را درباره انتقادات مطرح‌شده جویا شدیم که به پاسخی نرسیدیم. اما در این بین یک منبع آگاه به روزنامه اعتماد گفت: «اتفاقا هیات انتخاب به دنبال ارزیابی فیلم شهرام مکری و بهتاش صناعی‌ها بودند ولی از آنجایی که لیست 44 فیلم از سوی سازمان سینمایی به اعضای هیات انتخاب ارجاع می‌شود نام فیلم این دو کارگردان در فهرست فیلم‌ها اصلا نبوده.» به گفته این منبع مطلع بین لیست 44 فیلم پیشنهادی و سه فیلم منتخب، قهرمان تنها گزینه‌ای بوده که از جوانب مختلف شایستگی نمایندگی سینمای ایران در اسکار را داشته و اعضا هم با اتفاق نظر این فیلم را انتخاب کردند.

بعد از این انتخاب بود که کمپانی آمازون از پوستر فیلم «قهرمان» برای نمایش در سینماهای امریکا رونمایی کرد. به نوشته ایسنا، ساخته اصغر فرهادی از تاریخ ۷ ژانویه ۲۰۲۲ (۱۷ دی‌ماه) در سینماهای امریکا و از ۲۱ ژانویه از سوی سامانه نمایش آنلاین آمازون پرایم و از تاریخ ۲۲ دسامبر (اول دی ماه) نیز در سینماهای فرانسه اکران عمومی خود را آغاز می‌کند. همچنین خانه فیلم پخش‌کننده داخلی زمان اکران فیلم قهرمان را در ایران پنجم آبان ماه اعلام کرده است.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها