{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

خزاعی: زمان یک انقلاب سینمایی فرا رسیده است

خزاعی: زمان یک انقلاب سینمایی فرا رسیده است
کدخبر : 8007

آیین پایانی سی و هشتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران با تاکید رییس سازمان سینمایی مبنی بر لزوم تغییر نگرش و الگو در عرصه فرهنگ جهانی و نیاز به استراتژی جدید در سینما، برپا شد.

به گزارش هنر ام‌روز، این مراسم عصر یکشنبه، دوم آبان ماه در کتابخانه مجتمع ایران مال با حضور جمعی از مدیران سینمایی، هنرمندان و سجادی وزیر ورزش و اجرای محمد سلوکی آغاز شد.

در این مراسم محمد خزاعی، رییس سازمان سینمایی در سخنانی با تشکر از کسانی که دستی در بالندگی سینمای کوتاه دارند، گفت: از هیات‌های انتخاب و داوری و از همه فیلمسازان و جوانان خلاق و هنرمند هم تشکر می‌کنم، چه آن هایی که آثارشان در جشنواره حضور داشت و چه فیلمسازانی که به دلیل شاخص‌های جشنواره و سلایق گروه‌های انتخاب، در بخش مسابقه نبودند. از سال‌های دور به یاد دارم که جشنواره فیلم کوتاه تهران همیشه با جنب ‌و ‌جوش و شور و هیجان خاصی برگزار می‌شده و همچنان هم، ادامه دارد. همین شور و حرارت و اعتراض‌ها و مطالبه‌ها باعث می‌شود که جنس این جشنواره متفاوت از سایر جشنواره‌ها باشد. پرسشگری و مطالبه گری مسیر را برای پویایی و بالندگی سینما هموارتر می‌کند. اعتقاد دارم اینجا، آینده سینمای ایران رقم می‌خورد و بستر رویش استعدادهای جدید است. پس از چهار دهه سینمای ایران به نوسازی، بازسازی انقلابی، جوان سازی و تحول نیاز دارد. 

او ادامه داد: الزامات و مقتضیات جامعه امروز هنر - صنعت سینما را دستخوش تغییر کرده است و به موازات این تغییر، باید نسل‌های جدید با ظرفیت، بینش، بصیرت تازه و تجربه‌های نو از راه برسند و با تکیه بر میراث گذشتگان پیشتاز و پیشران جریانات تازه شوند. بدون شک، سینمای جوان خاستگاه جریان شناسی و جریان سازی نوین سینماست.

وی افزود: تاکنون، سینمای ایران و به طور ویژه، «فیلم‌های کوتاه ایرانی» در جشنواره‌های جهانی افتخاراتی را کسب کرده‌اند و همه ساله از افتخارات این سینما بارها می‌شنویم. این اتفاق خوبی است ولی معتقدم نیاز به تغییر نگرش و الگو در عرصه فرهنگ جهانی داریم. ما به استراتژی جدیدی در سینما نیاز داریم. سهم سینمای ایران در چشم انداز فرهنگ جهانی کجاست؟ اینک، در «عصر تصویر جهان» زندگی می‌کنیم؛ به میزانی که «تصویر خودمان» را بسازیم سهمی در سیطره فرهنگی و سینمای جهان خواهیم داشت. با همه جهش‌های گاه به گاه؛ باورم این است که هنوز در تصویرسازی فرهنگ جهانی سهم و مشارکتی نداریم. 

خزاعی بیان کرد: متاسفانه برغم فرهنگ غنی، ادبیات با شکوه، تاریخ پر افتخار و نیروی انسانی عظیم ما از طریق تصاویر و فیلم‌های‌مان فقط، نمایشی مردم شناختی صرف برای غرب بوده‌ایم. نتوانسته‌ایم این همه غنای فرهنگی، ارزش‌های اخلاقی، اسطوره‌ها و قهرمانان ملی‌مان را به جهان معرفی کنیم. سینمای ما امروز به دیپلماسی عمومی برای ارائه تصویری واقعی تر به جهان نیاز دارد. زمان برای یک انقلاب سینمایی فرا رسیده است. در گام دوم انقلاب نقشه راه مان این باشد که در سینما علاوه بر تکنیک به محتوا بیندیشیم. شما عزیزان آگاهید که سینما دیگر، صرفا، ابزار سرگرمی نیست بلکه فضای اندیشه ورزی است. 

وی توضیح داد: نیاز است از مدل الگوگیری و مصرف گرایی صرف محصولات سینمای جهان فاصله بگیریم و تصویر خودمان را به جهان عرضه کنیم. تصویری از زیبایی‌ها، اسطوره‌ها و تاریخ پرفراز و نشیب سرزمین‌مان. به عنوان مسئول سینمای ایران در دوره جدید به صراحت اعلام می کنم برای بازسازی و معماری نوین سینما به حضور شما جوانان فیلمساز متعهد به فرهنگ ایرانی و اسلامی و ظرفیت‌های نوظهور و انقلابی نیاز داریم و در این راستا، از هیچگونه تلاشی برای حمایت و تقویت سینمای انقلابی، سینمای کوتاه خلاق، جسور، کنجکاو، اخلاقمند و خانواده گرا دریغ نخواهیم کرد.

رییس سازمان سینمایی در پایان عنوان کرد: به شخصه معتقدم این نوع سینما فراتر از اهداف تجربی و مزیت‌های آموزشی که دارد از آن رو که اسیر کلیشه‌ها و مقتضیات سینمای بدنه نیست خلاق تر است به شرط آن که مطالبات واقعی مردم و نیازهای فرهنگی جامعه در آن لحاظ شود.

همچنین سید صادق موسوی دبیر جشنواره نیز با ارایه گزارشی کوتاه از فیلم‌های جشنواره به معتبر شناخته شدن این جشنواره توسط آکادمی اسکار اشاره و تاکید کرد که جشنواره فیلم کوتاه تهران مهمترین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه در غرب آسیاست. 

در ادامه این مراسم پس از اجرای قطعاتی موسیقی توسط علی زند وکیلی و گروهش برندگان این دوره از جشنواره معرفی شدند.
در بخش مسابقه بین‌الملل:
بهترین فیلم تجربی: «تعیین هویت» ساخته ژان فرانسوا کامینز از فرانسه
بهترین انیمیشن: «به رود قدم بگذار» از چین و فرانسه
بهترین مستند: «تنها نخواهم ماند» ساخته یاسر طالبی از ایران
بهترین فیلم داستانی: «روز، ورای روزمرگی است» اثر دامیان کوکور از لهستان
در این مراسم همچنین انجمن فیلم کوتاه ایران(ایسفا) ضمن  تقدیر از «د میدل» و «ماشوم» مدال ایسفا را به «ویار» ساخته هورا طباطبایی تقدیم کرد.
برگزیدگان سی‌وهشتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران:
بهترین صدای فیلم: امیر عاشق حسینی و زهره علی اکبری برای فیلم داستانی «هرگز گاهی همیشه»
بهترین تدوین: حسین جمشیدی گوهری برای فیلم داستانی «آخرین لالایی در تهران»
بهترین فیلم نامه اقتباسی: محمد وحدانی برای فیلم داستانی «آخرین لالایی در تهران»
بهترین فیلمبرداری: آرمان فیاض برای فیلم داستانی «ارفاق»
بهترین فیلمنامه: شادی کرم رودی برای  فیلم داستانی «هرگز گاهی همیشه»
دیپلم افتخار بهترین طراحی جلوه های بصری:  مهدی شرکت معصوم برای فیلم پویانمایی «گذشته»
بهترین کارگردانی پویانمایی: حمید محمدی برای فیلم  «گذشته»
بهترین تحقیق و پژوهش مستند: امین پاک پرور برای فیلم «میر و مار»
بهترین کارگردان در بخش فیلم تجربی: عرشیا زینعلی برای فیلم  «چگونه منتظر گودو باشیم»
بهترین کارگردانی فیلم مستند: محمدباقر شاهین  برای فیلم «صندلی»
دیپلم افتخار بهترین  طراحی صحنه: ریحانه اسماعیلیان برای فیلم داستانی «مورس»
دیپلم افتخار بهترین بازیگر: بهزاد دورانی برای «زوزه»
بهترین کارگردان بخش داستانی: روناک جعفری برای «مورس »
بهترین فیلم با مضمون هویت ملی و افزایش سرمایه های اجتماعی:  امیرهوشنگ معین برای فیلم پویانمایی  «آینه خیس»
بهترین فیلم در بخش سینمای ایران: «مورس» به تهیه‌کنندگی محمد یوسفی و امیرحسین عنایتی
جایزه ویژه هیأت داوران در بخش فیلم های داستانی یا تجربی: سهیلا پورمحمدی برای فیلم داستانی «جان داد»
  جایزه بزرگ بخش سینمای بین‌الملل که به اسکار ۲۰۲۲ معرفی خواهد شد: فیلم «کپسول» ساخته امیر پذیرفته از ایران

در بخشی از زمان اهدای جوایز خزاعی که روی سن حاضر بود، گفت: از آقای موسوی خواهش می‌کنم حرمت و صمیمیت جشنواره را حفظ کنند، من امشب حس کردم جشنواره ایران‌مال برگزار می‌شود، بچه‌های ما باید سادگی را یاد بگیرند، اینجا مدام فیلم‌های تبلیغاتی ایران‌مال پخش شد. یک مجوز جداگانه برای فیلم کوتاه تهران بگیرید.

ابوالفضل جلیلی هم که روی سن بود، گفت: خیلی از جشنواره‌ها سعی می‌کنند به دستاورد اسکارکوالیفاید برسند، این موضوع را به آقای موسوی تقدیم می‌کنم. امیدوارم در سال‌های آینده بچه‌های سینمای جوان مهمان اینجا باشند تا دیگران. وقتی درباره جایزه بزرگ با داوران بحث می‌کردیم دوست داشتم فیلمی خارجی جایزه را بگیرد اما دیدم، آنها به قدری سینمای ایران را دوست داشتند که باور نکردنی بود و بهترین راه تبلیغات همین لحظه‌هاست. هیچ فرد خارجی ندیدم که یه ایران بیاید و بگوید ایران بد بود. بیشتر شیفته ایرانیان می‌شوند. کاش می‌توانستیم داوران خارجی را دعوت کنیم، آنها متفق القول این فیلم را انتخاب کردند.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها