{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

کمدین‌ها «دنیای چاپلین» را ببینند

کمدین‌ها «دنیای چاپلین» را ببینند
کدخبر : 8175

«دنیای چاپلین» عنوان مستندی است به کارگردانی امیر تاجیک که به تازگی از آن رونمایی شد.

به گزارش هنر ام‌روز، فرزاد خوشدست کارگردان و مستندساز کشورمان معتقد است که کمدین‌ها و بازیگران طنز باید مستند «دنیای چاپلین» را ببینند.

به گزارش خبرآنلاین، «دنیای چاپلین» عنوان مستندی است به کارگردانی امیر تاجیک که به تازگی از آن رونمایی شد. تاجیک در این مستند به محل زندگی چارلی چاپلین در سوئیس رفته است جایی که این بازیگر و کارگردان نامدار تاریخ سینما ۲۵ سال آخر عمر خود را در آنجا سکونت داشت و اکنون به یک موزه تبدیل شده است. این مستندساز در بازدید از خانه‌موزه چاپلین از دوربین تلفن همراه خود به عنوان دوربین تصویربرداری استفاده کرده تا  در ساخت این مستند علاوه بر محتوای بدیع، در فرم هم ردپایی از خود به جا بگذارد.

«دنیای چاپلین» به روایت امیر تاجیک به بهانه حضور در خانه محل سکونت چاپلین، از زاویه تاریخ اجتماعی و سیاسی به زندگی و زمانه این نابغه سینما می پردازد و نسبت او با وقایع و تحولات نیمه اول قرن بیستم را بیان می‌کند.

در همین ارتباط، فرزاد خوشدست کارگردان و مستندساز که فیلم  آخرش«خط باریک قرمز» با استقبال منتقدان و مخاطبان مواجه شد در گفتگو با خبرآنلاین اظهار کرد: من در روز رونمایی«دنیای چاپلین» در موزه هنرهای معاصر این اثر را دیدم. به آقای تاجیک خسته‌نباشید می‌گویم؛ ایشان در عین جوانی سال‌های زیادی است که در عرصه مستندسازی فعال هستند.در جایگاه مدیریت شبکه مستند هم مستندسازها را همراهی کردند و خودشان صاحب تجربه و دانش در این موضوع هستند.

وی عنوان کرد: « دنیای چاپلین» مستندی پرانرژی، شاد و روپا بود که از ابتدا تا انتها از  ریتم نمی‌افتاد. همان انرژی‌ای که در فیلم‌های چاپلین بوده را در این فیلم هم می‌دیدم و این نکته مهمی است. اتفاقاً من در دوره‌ای خیلی به این موضوع  فکر کردم که مستندهایی با مایه‌های کمدی ساخته شود. به نظر می‌رسد در دورانی که کرونا روحیه‌ مردم را ضعیف کرده، ما به  این گونه مستندها نیاز داریم؛ مستندهایی که به مخاطب انرژی و امید بدهند، سرحال و سرپا باشند و بتوانند تماشاگر را همراه کنند. افرادی هم که در روز نمایش فیلم از سالن بیرون آمدند علاوه بر اطلاعاتی که از فیلم گرفتند، با نشاط و شاد بودند. دیگر از یک مستند باید چه توقعی داشته باشیم؟

این مستندساز افزود: به نظر من اگر این فیلم را هنرمندی مثل علیرضا خمسه که به صورت حرفه‌ای روی کمدی کار کرده یا کمدین‌های دیگر ببینند، مطمئناً با آن ارتباط برقرار می‌کنند. توقع من این است که این عزیزان حتماً این فیلم را ببینند.

خوشدست درباره استفاده از موبایل به عنوان ابزار ضبط بخش عمده‌ای از  مستند دنیای چاپلین نیز گفت:جنس تصاویری که با موبایل می‌گیریم چون قابلیت حرفه‌ای دوربین لنزدار را ندارد به تصاویر آرشیوی خیلی نزدیک است؛یک اتفاق در حال رخ دادن است و دوربین موبایل  هم آن  را می‌گیرد.در این اثر نیز ترکیب تصاویر آرشیوی و تصاویر موبایل هوشمندانه بود. اگر شما تصاویر موبایلی را به جای موبایل، با دوربین و لنز حرفه‌ای می‌گرفتید، به لحاظ تکنیکی به کار صدمه می‌زد و بین دو فضا فاصله زیاد ایجاد می‌شد. در تصاویر ضبط شده با موبایل عناصر داخل کادر آرام و ملایم است اما اگر دوربین حرفه‌ای استفاده شده بود،  پرش تصویر از خانه چاپلین به تصاویر آرشیوی، تماشاچی را اذیت می‌کرد و حس کار را می‌گرفت.

وی در پایان گفت: چارلی چاپلین مصداق واقعی یک هنرمند مردمی است و همیشه خواسته مردم در آثارش انعکاس دارد. از سوی دیگر او همیشه به سیاستمداران و صاحبان قدرت تلنگر می‌زند که در مستند دنیای چاپلین هم به وضوح به این موضوع پرداخته شده است.

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها