{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

سریال Mare Of Easttown : یک درام جنایی

سریال  Mare Of Easttown : یک درام جنایی
کدخبر : 8210

کیت وینسلت پس از یک دهه دوری از تلویزیون و انحصار ستاره بودن در مدیوم سینما، دوباره با مینی سریال «Mare of Easttown» از شبکه HBO به جهان آثار تلویزیونی بازگشته است.

مینی سریال Mare Of Easttown یکی از پربیننده‌ترین سریال‌های اخیر شبکه‌ی HBO بوده است. سریالی در ژانر جنایی و روانشناسانه به کارگردانی  کریگ زوبل که کیت وینسلت (میر) بازیگر نقش اصلی آن است.

این مینی سریال هفت قسمتی با ماجرای یک قتل در شهر “ایست تاون”، شهری کوچک در نزدیکی فیلادلفیا آغاز می‌شود که یکی از نکات مثبت این سریال همین موقعیت مکانی آن است، چون اساساً حوادث شکل دهنده روایت Mare of Easttown در یک شهر کوچک و پر سر و صدا در ایالت پنسیلوانیا اتقاق می‌افتد؛ شهر ایست تاوون نوعی مکان است که همه در آن به نوعی با هم مرتبط یا فامیل هستند، یا حداقل تجارت و جزییات زندگی دیگران را می‌دانند. بنابراین خود شهر مصداق بارز یک شخصیت کامل است. بنابراین سریال به همان اندازه که یک درام جنایی است، یک درام خانوادگی هم است، بنابر همین رویه کل این شهر یک خانواده است و جنایات به عمیق ترین اسرار آن‌ها حمله می‌کند.

  در ادامه ماجرا این قتل چالش جدیدی را برای کارآگاه محلی شهر که “مِیر” نام دارد ایجاد می‌کند. کشف راز قتل‌های دنباله‌دار به ابعاد زندگی خصوصی میر گره می‌خورد و در شهر کوچکی که اکثر آدم‌ها با یکدیگر آشنا هستند، به یک معمای لاینحل تبدیل می‌شود.

همانطور که از نام سریال Mare of Easttown هم بر می‌آید، تاکید سازندگان بر کاراکتری به نام میر (با بازی کیت وینسلت) است. آن هم میری که با ایست تاون گره خورده است. این قرار داد را نه فقط از نام سریال بلکه از شیوه معرفی کاراکتر در اپیزود اول هم درمی‌یابیم. میر کاراکتری است که به شکلی مسیح وار، خودش را وقف خدمت رسانی و اصلاح آدم‌های این شهر می‌کند. ابتدا با او از طریق منصب اجتماعی‌اش در جامعه و به نوعی کاراکتر بیرونی‌اش آشنا می‌شویم. یک کاراگاه در شهری کوچک که در طول روز با پرونده‌های متعددی سر و کار دارد.

سپس شاهد هستیم که میر در جزییات زندگی خود هم دارای چالش‌های متنوعی است. یک ترکیب عجیب و غریب در خانه که او را در کنار دخترش، مادرش و نوه‌اش نشان می‌دهد. از شوهرش جدا شده و کمی بعد متوجه می‌شویم که پسرش هم را هم از دست داده است. پسری که همراه با نامزدش هر دو به مواد مخدر اعتیاد داشتند.

البته شخصیت‌های قوی سریال به میر شیهان ختم نمی‌شوند. سریال Mare of Easttown پر از شخصیت‌های دوست داشتنی است. جالب است بدانید این اثر یک محصول براق با جاذبه‌های جنسی مطلق در شخصیت‌هایش نیست؛ بلکه در آن حتی مشهورترین چهره‌ها مانند همسایگان معمولی هستند که ممکن است در خیابان آن‌ها را ببینید. در طول روند داستانی این سریال بسیاری از لحظات درام و رئالیسم ناخوشایند وجود دارد، بدون اینکه لحظه‌های خنده دار زندگی روزمره شخصیت‌ها را نادیده بگیرد؛ و این همان نقطه قوت خاص سریال است.

بنابراین «میر از ایست تاوون» دارای خطوط روایی زیادی است که باعث خنده یا لبخند واقعی شما می‌شود، بیشتر این لبخند‌ها از جانب شخصیت جین اسمارت همیشه عالی و همچنین ایوان پیترز که یکی از بهترین عملکردهای حرفه خود را ارائه می‌دهد، شکل می‌گیرد. پیترز در اینجا برخلاف نقش‌های معمول خود در آثار ابرقهرمانی، یک شخصیت واقعی را بازی می‌کند. در واقع پیترز در این سریال نقش کارآگاه کالین زیبل را ایفا می‌کند. همکاری او با میر در ابتدا اساساً یک فیلم کمدی است اما رفته رفته این ارتباط به یکی از جالب ترین روابط سریال تبدیل می‌شود. به همین منظور تماشای تیم او و وینسلت در طول سریال کاملاً عجیب و دوست داشتنی است.

 

اما آنچه باعث شده Mare of Easttown کار کند، تفاوت آن در فضاسازی و شخصیت سازی خاصش نسبت به سریال‌هایی چون The Undoing و Big Little Lies است، که طی سال‌های اخیر از شبکه HBO پخش شده‌اند. نیکول کیدمن در هر دو این سریال‌های نام برده شده بازی کرده، اما این آثار اشتراکات بیشتری هم داشتند که فقط به کیدمن ختم نمی‌شد. آنها هر دو در مورد زندگی پر زرق و برق زنان بسیار زیبا و ثروتمند محاصره شده توسط جامعه شناسان، ازدواج‌های افتضاح و قتل‌های اطرافشان بود. زندگی ممتاز آن‌ها که با خانه‌های بزرگ، لباس‌های زیبا و کیف‌های دستی بی نقص همراه بود بخشی از جذابیت سریال‌ها را شامل می‌شد. اما سریال Mare of Easttown درست عکس این فضا را نشانه رفته است.

برای مثال: نه خانه شخصیت مرکزی این سریال آنچنانی است و نه وضع خوراک، پوشاک و سطح رفاه خانوادگی آن‌ها، از طرف دیگر شغل او نیز به عنوان کارآگاه شهر، بهترین راه برای فرار از حقایق پر سر و صدا وجود او است. کارآگاه بودن یکی از معدود کارهایی است که میر از انجام آن لذت می‌برد و یکی از معدود مواردی است که باعث می‌شود بتواند در ایست تاوون مقداری قدرت و کنترل داشته باشد. همه در ایست تاوون هم را می‌شناسند، همین امر باعث می‌شود میر به عنوان قهرمان اصلی داستان جذاب باشد.

این اثر نمره ۸/۵ از ۱۰ را در IMDB کسب کرده‌است. 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها