{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

پیش بینی نامزدهای اسکار ۲۰۲۲/ آیا فیلم فرهادی واقعا شانس نامزدی در ۵ بخش را دارد

پیش بینی نامزدهای اسکار ۲۰۲۲/ آیا فیلم فرهادی واقعا شانس نامزدی در ۵ بخش را دارد
کدخبر : 8293

در این مطلب به بررسی شانس فیلم «قهرمان» فرهادی در پنج بخش کارگردانی، فیلم، فیلمنامه، بازیگری و فیلم بین الملل پرداخته ایم.

به گزارش هنر ام‌روز، این روزها همزمان با نمایش فیلم «قهرمان» ساخته اصغر فرهادی در سینماهای کشور خبر نامزدی احتمالی این فیلم در شاخه های بهترین فیلم، فیلم بین الملل، کارگردانی، فیلمنامه و بازیگری اسکار با توجه به پیش بینی برخی منتقدهای نشریه های سینمایی دنیا از جمله ایندی وایر، ورایتی و هالیوود ریپورتر به چشم می خورد.  در این مطلب می خواهیم شانس های واقعی اسکار امسال را با توجه به منابع معتبر پیش بینی فصل جوایز مرور کنیم و ببینیم آیا واقعا آنچه در رسانه های فارسی از نامزدی احتمالی فیلم فرهادی در این بخش ها شنیده می شود، تا این اندازه واقعی است یا تنها شاهد یک هیاهوی رسانه ای هستیم.

در اولین بخش به سراغ شاخه نقش اول مرد می رویم جایی که در چند ماهه اخیر با توجه به پیش بینی هالیوود ریپورتر، بعضی از رسانه های داخلی از احتمال نامزدی امیر جدیدی در نقش رحیم در فیلم «قهرمان» خبر دادند.

برای تحلیل درست این موضوع، از یکی از وبسایت های معتبر پیش بینی جوایز اسکار که همواره با ضریب خطای بسیار ناچیز به شانس های اصلی اسکار نگاه می اندازد کمک گرفته ایم. با توجه به نظر ۲۱ منتقد این وبسایت، جایزه اصلی این بخش به احتمال زیاد به ویل اسمیت برای فیلم «شاه ریچارد» برسد. ویل اسمیت البته یک رقیب تااندازه ای جدی دارد که دنزل واشینگتن ستاره کهنه کار هالیوود در فیلم «تراژدی مکبث» است. شانس های سوم، چهارم و پنجم نامزدی نیز مربوط به بندیکت کامبربچ (قدرت سگ)، پیتر دینکلیج (سیرانو) و بردلی کوپر (کوچه کابوس) است.

با وجود این ۵ نامزد احتمالی، همواره این نوع پیش بینی ها، ضریب خطایی نیز دارند که برای جلوگیری از آنها باید شانس ها ششم تا دهم را نیز برای اطمینان بیشتر بررسی کرد.

کلیفتون کالینز در فیلم «جاکی»، آدام درایور در «خاندان گوچی»، واکین فینیکس در «بیا بیا»، اندرو گارفیلد در «تیک تیک…بوم!» و جیک جیلنهال در «گناهکار» هم به گونه ای صاحب شانس هستند گرچه بعید است این افراد شانسی برای گرفتن جایزه از سه نفر اول یعنی اسمیت، واشینگتن و کامبربچ داشته باشند. لازم است اشاره کنیم امیر جدیدی در این فهرست حضور دارد و جایگاه چهل و پنج را در اختیار دارد.

برای نماینده ایران در بخش کارگردانی وضعیت کمی بهتر است، اصغر فرهادی طبق پیش بینی ها در حال حاضر شانس پانزدهم نامزدی اسکار را دارد. البته شانس های اصلی این بخش نیز جین کمپیون (قدرت سگ)، کنت برانا (بلفاست)، دنی ویلنوو (تلماسه)، گی یرمو دل تورو (کوچه کابوس)، پل توماس اندرسن (لیکوریش پیتزا) هستند. جوئل کوئن (تراژدی مکبث)، رینالدو مارکوس گرین (شاه ریچارد)، پدرو آلمودوار (مادران مشابه)، ریدلی اسکات (خاندان گوچی) و سیان هدر (کُدا) را هم می توان صاحب شانس خواند. طبق پیش بینی منتقدان حتی شانس پایین اسپیلبرگ هم از فرهادی بیشتر است و می توان گفت این بخش نیز چندان امیدی برای نامزدی نماینده ایران وجود ندارد.

با توجه به بخت کم فیلم فرهادی در این دو بخش، ناگفته پیداست نامزدی «قهرمان» در بخش بهترین فیلم سال (بالاترین جایزه شب مراسم اسکار) نیز منتفی است. این فیلم در حال حاضر شانس سی و یکم نامزدی جایزه اسکار بهترین فیلم را دارد. «بلفاست»، «قدرت سگ»، «شاه ریچارد»، «تلماسه»، «کوچه کابوس»، «تراژدی مکبث»، «لیکوریش پیتزا»، «خاندان گوچی»، «کُدا»، «داستان وست ساید»، «اسپنسر»، «مادران مشابه»، «به بالا نگاه نکن»، «آخرین دختر» و «تیک تیک…بوم!» پانزده فیلم اول دارای شانس در این بخش هستند.

اما به بخش فیلمنامه می رسیم، تا الان در میان شاخه های اصلی اسکار تنها بخشی که می توان از فیلم فرهادی به عنوان یکی از شانس های نامزدی یاد کرد همین بخش فیلمنامه اصلی است. منتقدان و پیش بینی کنندگان فصل جوایز در این بخش شانس اصلی اسکار را از آن فیلمنامه فیلم «بلفاست» ساخته کنت برانا می دانند. به نظر می رسد فیلمنامه «بلفاست» در نهایت اسکار را نیز از آن خود کند اما رقبای جدی این فیلم، «لیکوریش پیتزا»، «شاه ریچارد»، «به بالا نگاه نکن» و «توده» هستند. فیلم های «مادران مشابه»، «بیا بیا» و «قهرمان» نیز شانس حضور در میان نامزدهای این بخش را دارا هستند. اصغر فرهادی پیش از این با فیلم «جدایی» در این بخش نامزد جایزه اسکار شده بود و تا آستانه کسب جایزه نیز پیش رفته بود.

در پایان باید اشاره کرد که با وجود شانس کم فیلم فرهادی در بخش های کارگردانی، فیلم، فیلمنامه و بازیگری، هیچ تردیدی نیست که «قهرمان» همچون دو کار قبلی فرهادی که به اسکار فرستاده شدند، شانس بسیار بالایی برای نامزدی و حتی کسب جایزه در بخش اسکار بین الملل را دارا است.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها