{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

ناگفته های فیلم قیصر بهروز وثوقی ! همه چیز کن فیکون شد!

ناگفته های فیلم قیصر بهروز وثوقی ! همه چیز کن فیکون شد!
کدخبر : 8349

هشتمین ماه سال برای سینمای ایران ماهی خاطره انگیز است.ماهی که در آن فیلم قیصر با اکران خود دنیای جدیدی از سینما را در ایران آغاز کرد.

به گزارش هنر ام‌روز، ۵۲ سال قبل در همین ماه با اکران یک فیلم مسیر سینمای ایران عوض شد. تا آن روز سینما فقط تجارت و سرگرمی بود، کپی های دسته چندمی از آثار سخیف اروپایی ، سینمای دهه ۴۰ آمریکا و درام های آبکی هندی ترکی و مصری !

در واقع قصه ها را می گرفتند و به زعم خود آن را ایرانیزه می کردند ! تا آن حد که وسط وسترن «صلات ظهر» ناگهان یک پرده از بازیگران زن ایرانی در سینمای شهرستان ها به اکران در می آمد! و عجبا که این نکته در تبلیغات فیلم هم قید می شد !!با شرکت گری کوپر و  مهوش !

اما آبان ۱۳۴۸ با اکران فیلم قیصر همه چیز عوض شد. موج سوم یا سینمای هنری متولد شد ، سینما از مسیر صنعت و سرگرمی به مسیر تفکر و هنر افتاد ، راه برای جوانان تحصیل کرده و خلاق باز شد و خلاصه اینکه همه چیز کن فیکون شد .

برای تاثیرگذاری قیصر دو مثال کافیست ؛ اول جمله معروف کیمیایی خطاب به دکتر هوشنگ کاووسی - منتقد اصلی قیصر - که گفت :« پول تخمه ای که تماشاگران فیلم من شکستند از کل فروش فیلم های شما بیشتر بود!» و دوم  از آبان ۱۳۴۸ تا شهریور ۱۳۵۷ که سینماها به کلی تعطیل شد تنها در شهر شیراز فیلم قیصر یکصد بار اکران شد !

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها