{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

احمد طالبی‌نژاد: فیلم‌های مستند، باعث آبرو و اعتبار سینمای ایران بوده‌اند

احمد طالبی‌نژاد: فیلم‌های مستند، باعث آبرو و اعتبار سینمای ایران بوده‌اند
کدخبر : 8837

احمد طالبی‌نژاد، منتقد، فیلم‌های مستند را آبرو و اعتبار سینمای ایران دانست و تاکید کرد جشنواره سینماحقیقت، رویدادی است که می‌تواند به فیلمسازان جوان این عرصه، کمک کند.

به گزارش هنر ام‌روز، احمد طالبی‌نژاد، منتقد باسابقه، تاکید کرد برگزاری جشنواره سینما حقیقت، برخلاف بسیاری دیگر از جشنواره‌ها، خنثی نیست و برای همین نباید تعطیل شود. 

او درباره کارکرد برگزاری جشنواره سینما حقیقت گفت: «هر جشنواره‌ای می‌تواند در زمینه توسعه فرهنگ سینما، نقش موثر داشته باشد. یعنی اگر جشنواره کودک در اصفهان برگزار می‌شود، باید تاثیری در رشد سینمای کودک و نوجوان ما از لحاظ کمی و کیفی داشته باشد ولی متاسفانه معمولا رابطه‌ای بین جشنواره‌ها و نظام تولید نیست. ولی فرض کنید یک فیلمی در جشنواره سینما حقیقت موفقیتی کسب می‌کند و جایزه‌ای به دست می‌آورد، سازنده آن راحت‌تر می‌تواند در زمینه سینمای تجربی یا حتی سینمای داستانی فعالیت کند.»

این منتقد درباره ضرورت برگزاری جشنواره سینما حقیقت گفت: «جشنواره سینماحقیقت یکی از جشنواره‌هایی است که برگزاری آن ضرورت دارد، واقعیت این است که خیلی از این جشنواره‌ها مثل جشنواره فجر مخصوصا بخش بین‌الملل آن اگر تعطیل هم بشوند، هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد. چون هیچ تاثیری در بدنه سینمای ایران ندارند. اما جشنواره سینما حقیقت یک فرصتی برای آشنایی مخاطب با سینمای مستند و ارزیابی آن است. بنابراین فکر می‌کنم دو جشنواره را باید با جدیت نگه داشت، یکی جشنواره سینما حقیقت و دیگری جشنواره کودک و نوجوان اصفهان که هر دو می‌توانند جشنواره‌هایی مفیدی باشند، مشروط بر این‌که تحت تاثیر مسائل سیاسی قرار نگیرند. باور دارم جشنواره‌ها به عنوان نهادهای فرهنگی و هنری می‌توانند اعتبار سینما و فرهنگ یک کشور باشند.»

طالبی‌نژاد، ادامه داد: «درباره جشنواره سینما حقیقت به طور خاص می‌خواهم بگویم با این‌که من مخالف برگزاری خیلی از جشنواره‌های داخلی هستم، اما یکی از جشنواره‌هایی که بسیار به آن معتقدم و به آن باور دارم، همین جشنواره سینماحقیقت است، برای این‌که یک جور دلگرمی و پشتوانه برای سینمای مستند و تولید کنندگان است تا کارشان دیده و ارزیابی شود و همان‌طور که گفتم یک جور بتوانند وارد عرصه‌های حرفه‌ای شوند.»

 او درباره تاثیر جشنواره سینما حقیقت در جذب مخاطب عام به فیلم‌های مستند گفت: «در چند دوره از جشنواره حاضر بودم و می‌دیدم که استقبال از برخی فیلم‌ها تا چه اندازه زیاد است و بسیاری از تماشاگران هم جوانانی بودند که ما فکر می‌کردیم نسبت به سینمای مستند بی تفاوت هستند. فکر می‌کنم جشنواره سینماحقیقت تا کنون بسیار موثر و پر رونق برگزار شده است.»

کارگردان فیلم بلند «من بن لادن نیستم»، درباره برتری جایگاه سینمای مستند به سینمای داستانی گفت: «من بارها به این مورد اشاره کرده‌ام که بخش مستند سینمای ایران، از بدو ورود دوربین فیلمبرداری به ایران باعث اعتبار و آبروی سینمای کشورمان بوده است. در دوران قبل از انقلاب و در دو مرحله فیلمفارسی سازی‌، سینمای مستند، پرچم سینمای فرهنگی را بالا نگه داشته بود. مستندهای درجه یکی مانند «اربعین» ناصر تقوایی، «خانه سیاه است» فروغ فرخزاد، «اون شب که بارون اومد» کامران شیردل و بسیاری از کارهای زنده‌یاد خسرو سینایی، در همان شرایطی ساخته شدند که موج فیلم‌های فارسی و سطحی سینمای ایران را برداشته بود و خوشبختانه بعد از انقلاب هم چراغ سینمای مستن همچنان برافروخته ماند و ما امروز شاهد نسل جدیدی از فیلمسازان جوانی مانند مهرداد اسکویی، محسن استاد علی و دیگر دوستانی هستیم که آثار بسیار درخشانی خلق کرده‌اند، بنابراین سینمای مستند ما کارکرد قابل دفاع‌تری نسبت به سینمای داستانی دارد.»

طالبی‌نژاد درباره برگزاری جشنواره سینما حقیقت به صورت آنلاین گفت: «من با برگزاری جشنواره به صورت آنلاین کاملا مخالف هستم چون جشنواره فقط تماشای فیلم نیست، ارتباط‌ها برقرار می‌شود انسان‌ها باهم معاشرت می‌کنند و بازار فیلم راه می‌افتد این موارد جنبی بسیار ارزشمند است. ولی کاملا موافق این هستم که فیلم‌ها به صورت آنلاین و از طریق پلتفرم‌ها اکران شود، مشروط بر این‌که جامعه آمادگی این را داشته باشد که هزینه کند تا در فضای آنلاین فیلم مستند تماشا کند.»

پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت، از ۱۸ تا ۲۵ آذرماه با دبیری محمد حمیدی مقدم برگزار می‌شود.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها