{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

«پسر مریم» حمید جبلی کپی می‌شود؟

«پسر مریم» حمید جبلی کپی می‌شود؟
کدخبر : 9490

سازمان سینمایی اخیرا به فیلمی مجوز ساخت داده که سال‌ها قبل حمید جبلی فیلمی را با همان نام ساخته است.

به گزارش هنر ام‌روز، در شورای ساخت سازمان سینمایی به تازگی برای فیلم «پسر مریم» به کارگردانی علی جعفرآباد و تهیه‌کنندگی مهدی فرجی پروانه صادر شده است. تاریخ صدور این پروانه سوم آذرماه و در قالب فیلم داستانی سینمایی است که تا پنجم اسفندماه نیز اعتبار دارد. اما نکته قابل توجه نام این فیلم است و اینکه حمید جبلی سال 1377 فیلمی با همین نام «پسر مریم» ساخته بود.

انتخاب و تایید اسمی تکراری برای یک فیلم شاید نسبت به فیلم‌های قبل از انقلاب اتفاق افتاده باشد ولی برخی صاحبنظرانی که تجربه حضور در شورای پروانه ساخت را دارند، معتقدند شورا باید بر تغییر نام فیلم جدید تاکید کند. 

اما به همین بهانه بد نیست مروری بر فیلم حمید جبلی در مقام یک فیلمساز داشته باشیم. این هنرمند در کارنامه هنری خود در کنار آثاری مطرح که به عنوان بازیگر، فیلمنامه‌نویس یا صداپیشه خلق کرده،  چند تجربه فیلمسازی هم داشته که یکی از آن‌ها همین «پسر مریم»، ساخته شده در دهه 70 است. این فیلم به عنوان اولین اثر جبلی شناخته می‌شود ولی خود او از فیلم‌ «سال تحویل» به عنوان فیلمی که در سال 1370 ساخته هم اسم برده که جزءچند کار مشترکش با فرشته طائرپور است.

این فیلم که فیلمنامه‌اش را هم خود جبلی نوشته، به تهیه‌کنندگی زنده‌یاد فرشته طائرپور ساخته شده بود و درباره دوستی یک پسر مسلمانِ مؤذن در مسجد روستایی در ارومیه و کشیش پیر کلیسای همان روستاست.

جبلی سال 93 در برنامه‌ای که برای اکران 20 روزه فیلمش فقط در یک سینما ترتیب داده شد گفته بود: سینمای دهه 50 منهای بخش تجاری و فیلم فارسی یک راه فرار داشت و آن هم پناه بردن به سینمایی مثل کانون پرورش فکری بود. کانون افرادی مانند کیارستمی که تحت تاثیر کارهای شهید ثالث بود را داشت اما در آن دوره چاره‌ای نبود و هر کس که می‌خواست حرف جدی در سینمای فارسی بزند امکانش نبود. حتی فیلم‌های امیر نادری، کیمیایی، تقوایی هم بسیار متفاوت تر هستند. این نوع سینما که نمی‌دانم اسمش را سینمای روشنفکرانه یا ریتم کند می‌گذارند بی‌خودی به وجود نیامده است و معنا دارد.

«پسر مریم» در سال 1395 پس از حدود 20 سال در جشنواره «اسلام» در دو شهر توکیو و ناگویا ژاپن به نمایش درآمد؛ جشنواره‌ای که در پی افزایش آمار مسلمانان ژاپن و با هدف آشنایی بیشتر مردم ژاپن با دین اسلام برگزار می‌شد و در آن دوره فیلم‌هایی از آمریکا، هند، مصر، مراکش، لبنان، تونس و تایلند هم برای نمایش در این جشنواره انتخاب شده بودند. 

نمایش فیلم «پسر مریم» در جشنواره واتیکان و چند جشنواره فیلم مذهبی دیگر در ایتالیا هم مورد توجه قرار گرفته بود و به عنوان فیلمی با پیام همزیستی و گفتگوی فرهنگ‌ها از سینمای ایران شناخته می‌شد.

همچنین همزمان با اولین سالگرد واقعه ١١سپتامبر، زمانی که در افکار عمومی جهان، نسبت به ایران و مسلمانان مواضعی منفی وجود داشت، این فیلم در قالب برنامه‌ای باعنوان «گفت‌وگوی فرهنگ‌ها» توسط فرشته طائرپور در مقر سازمان ملل و سپس چند مرکز مهم فرهنگی و دانشگاهی دیگر در چند ایالت امریکا، به همراه چهار فیلم ایرانی دیگر به نمایش گذاشته شد. یک مرکز فرهنگی در امریکا نیز در همان سال، هزار نسخه DVD از این فیلم را برای نمایش در دبیرستان های امریکا خریداری کرد و در برنامه آموزشی خود قرار داد.

«پسر مریم» که در روستای گولان و شهر ارومیه ساخته شده، توسط عزیز ساعتی فیلمبرداری شده و تدوین آن را نیز حسن حسندوست برعهده داشته است.

محسن فلسفین، رافیک ترگابریلیان، زلیخا شاداب، پروانه مظهری، سیدهادی نائینی‌زاده، سیدعلی سیدمحمدی، علی حسین محمدحسنی، آلیک قریبیان و اما الکسانیان بازیگران این فیلم هستند.

جبلی حدود پنج سال پس از ساخت این فیلم، «خواب سفید» را هم کارگردانی کرد.

ایسنا آماده توضیحات دست اندر کاران فیلم جدیدی است که به همین نام از شورای پروانه ساخت مجوز گرفته است.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها