{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

بهترین ساز برای شروع موسیقی کودکان

بهترین ساز برای شروع موسیقی کودکان
کدخبر : 16705

مطمئنیم شما هم شنیده‌اید که بهترین زمان برای یادگیری توانایی‌هایی مانند آموزش موسیقی و یا زبان‌های خارجی در سنین کودکی است. بهترین ستاره‌های موسیقی جهان، از سنین کودکی شروع به یادگیری سازهای کرده‌اند که بعدها در نواختنشان حرفه‌ای شده‌اند.

اما سوال مهم اینجاست که دقیقا چه سازهایی برای شروع موسیقی کودکان مناسب است؟‌ در اینجا به پاسخ این سوال خواهیم پرداخت و راجع به آن به طور مفصل توضیح خواهیم داد. پس با ما همراه باشید.

چه مواردی در انتخاب ساز برای کودک اهمیت دارد؟

انتخاب ساز کودک به موارد متعددی بستگی دارد که می‌تواند در انتخاب نهایی تاثیر بسزایی داشته باشد. شما می‌توانید با در نظر گرفتن این شرایط، اقدام به انتخاب سازهایی کنید که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. اما قبل از معرفی سازها، خالی از لطف نخواهد بود که به این موارد اشاره کنیم.

شرایط سنی کودک

شرایط سنی کودک در انتخاب ساز او هم می‌تواند تاثیر زیادی داشته باشد. با این که شاید استثناهایی هم در دنیا وجود داشته باشند که در سنین بسیار کم یک ساز را حرفه‌ای یاد گرفته باشند، اما بهترین سن برای یادگیری ساز بالای 6 سال است.

معمولا انتخاب ساز برای کودکانی که زیر 6 سال سن دارند، کار بسیار سختی خواهد بود. اما آموزش موسیقی کودک برای کودکانی که بالا 6 سال دارند چندان دشوار نبوده و محدودیت خاصی برای انتخاب ساز هم وجود نخواهد داشت.

کودکان چه شخصیتی دارد؟

مطالعات متعددی ثابت کرده است که شخصیت افراد می‌تواند روی انتخاب نوع ساز هم تاثیر بسزایی داشته باشد. این موضوع شامل حال کودکان هم می‌شود. به همین دلیل در بحث موسیقی کودک، نوع شخصیت کودکان هم نقش مهمی ایفا خواهد کرد. برای مثال، کودکان متفکر و یا تحلیل‌گر بهتر است ساز پیانو را انتخاب کنند. اما برای کودکانی که از قدرت بالای تحلیل برخوردار نیستند، سازهای ترومبون، ‌ساکسیفون و یا فلوت پیشنهاد می‌شود.

همانطور که میدانید آموزش موسیقی مهم تر از انتخاب ساز می باشد، بهتر است کودک شما اول با موسیقی آشنا شود و بعد به سراغ ساز مورد علاقه خود برود. بهترین روش آموزش موسیقی به کودکان، روش آموزشی ارف است که آموزشگاه موسیقی فردوس بهترین اساتید و امکانات را برای آموزش موسیقی ارف به کودکان را دارد

سازهایی که برای کودکان پیشنهاد می‌شود:

پیانو؛ ساز مادر

پیانو را معمولا به عنوان ساز مادر می‌شناسند. چرا که می‌توان 7 اکتاو نت را در این ساز نواخت. از آنجایی که این ساز با دو کلید سل و فا نواخته می‌شود، به طور هم‌زمان 2 نیمکره مغز انسان هم فعالیت خواهد کرد. کودکانی که شروع به یادگیری ساز پیانو می‌کنند، هم از قدرت تحلیل و هم خلاقیت بالایی برخوردار خواهند شد.

نواختن ساز پیانو مانند ویولن سخت نبوده و با فشردن یکی از کلاویه‌های آن، کودک صدای پیانو را خواهد شنید و جذب این ساز خواهد شد. اگر هزینه پیانوهای آکوستیک برایتان بسیار گران باشد، جای هیچ نگرانی وجود ندارد. چرا که می‌توانید از پیانوهای دیجیتالی برای آموزش کودکانتان شروع کنید که هزینه مقرون‌به‌صرفه‌ای دارند.

ساز گیتار؛ مطلوب بسیاری از کودکان

گیتار یکی از محبوب‌ترین سازهای کودکان است که هم وزن کمی داشته و به راحتی قابل حمل است و هم طنین صدایی دلنشینی دارد. تعداد اکتاو این ساز نسبت به پیانو کمتر بوده و فقط از کلید سل برای نواختن این ساز استفاده می‌شود. در واقع نواختن این ساز کار بسیار آسانی برای کودکان محسوب می‌شود. گیتار اندازه‌های متعددی دارد که می‌تواند گیتارهایی با اندازه‌های کوچک‌تر را هم برای کودکان تهیه کرد. کوک کردن گیتار کار بسیار آسان‌تری نسبت به پیانو و یا سازهای دیگر است.

ساز کوبه‌ای کاخن

اگر شما هم کودکان پر انرژی دارید که دائما با دستانشان روی میز می‌کوبند، بهتر است حتما ساز زیبای کاخن را برایشان انتخاب کنید. سازهای کوبه‌ای بر اساس ریتم و وزن‌خوانی نواخته می‌شوند.

کودکانی که از ابتدا ریتم و وزن‌خوانی را بیاموزند در آینده درک بهتری از سازهای دیگر هم خواهند داشت. با اینکه سازهای کوبه‌ای مانند سازهای دیگر از 5 خط حامل برخوردار نبوده و نت‌خوانی‌شان بسیار آسان‌ است، اما می‌تواند کمک به افزایش درک موسیقایی کودکان کند. نواختن ساز کاخن هم بسیار آسان است. چرا که می‌توان به راحتی روی کاخن نشسته و سپس اقدام به نواختن آن کرد.

ساز کوبه‌ای تنبک

حالا که صحبت از ساز کوبه‌ای شد، بهتر است به ساز ایرانی تنبک هم اشاره کنیم که یکی از بهترین سازها برای آموزش موسیقی کودک است. موسیقی ایرانی پر از ریتم‌های ترکیبی و متنوع بوده که می‌تواند سطح وزن‌خوانی و ریتم هنرجو را تقویت کند.

نواختن ساز تنبک هم بسیار آسان بوده و می‌تواند برای کودکان کاملا مناسب باشد. کودکان در ابتدا ریتم‌های ساده تنبک را آموخته و سپس سطح‌شان بالاتر می‌رود. سپس می‌توانند با هنرجویان دیگر و در کنار سازهای بیشتر نواختن تنبک را تجربه کنند.

سه‌تار؛ ساز سبک و آسان

سه‌تار یکی از سازهای مضرابی و زهی است که صدایی بسیار زیبا و دلنشین دارد. از خانواده این ساز می‌توان به تنبور و دوتار اشاره کرد که طرفداران بسیار زیادی در داخل کشورمان دارد.

این ساز با ناخن انگشت اشاره دست راست نواخته می‌شود. کوک کردن سه تار کار بسیار آسانی بوده و به راحتی انجام می‌شود. با این که نام این ساز سه تار بوده و چنین تصور می‌شود که باید 3 عدد سیم داشته باشد، اما به طور کلی دارای 4 سیم است. چنین گفته می‌شود که سیم چهارم به مرور زمان به این ساز اضافه شده است. وزن این ساز بسیار سبک بوده و حتی می‌تواند توسط خود کودک هم به راحتی حمل شود.

هنرجویانی که ساز سه تار و نت‌هایش را به خوبی یاد گرفته باشند،‌ می‌توانند در آینده سازهای دیگری نظیر تار، تنبور و دوتار را هم به راحتی بنوازند. یادگیری این ساز بسیار آسان بوده و می‌تواند بهترین گزینه برای کودکان باشد. سه‌تار صدایی بسیار مطلوب داشته و موجب تسکین روان خود نوازنده و حتی اطرافیان می‌شود. این ساز ایرانی طرفداران زیادی میان هم‌وطنانمان دارد و گزینه‌ای مناسب برای آموزش موسیقی کودک است.

سنتور؛ سازی مضرابی و آسان

شما حتی اگر هیچ پیش‌زمینه‌ای از موسیقی نداشته باشید، با ضربه زدن مضراب روی سنتور قادر به درآوردن صدای آن خواهید شد. مانند پیانو که در بالا هم توضیح دادیم نواختن آن بسیار آسان بوده و کار سختی نیست. به همین دلیل یادگیری سنتور می‌تواند برای کودکان بسیار آسان و جذاب باشد. این ساز شباهت زیادی به ساز قانون دارد، اما از لحاظ ساختار و یا جنس صدا، بسیار متفاوت است.

کلام آخر

در اینجا سازهای مناسب برای آموزش موسیقی کودک را برایتان معرفی کردیم که همگی می‌توانند بهترین گزینه برای کودکان باشند. در آموزشگاه موسیقی فردوس، می‌توانید سازهای مورد علاقه‌تان را برای کودکانتان انتخاب کرده و از آموزش‌های باکیفیت و به‌روز برخوردار شوید.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها