{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

بازتاب جنبش «می‌تو» ایرانی در روزنامه العربی الجدید:

جنبش من هم همینطور (افشاگری درباره آزار و خشونت جنسی) به ایران رسید

جنبش من هم همینطور (افشاگری درباره آزار و خشونت جنسی) به ایران رسید
کدخبر : 2036
مترجم: زهرا غفوری

کمپین "من هم همینطور" سه سال پس از شروع آن در ایالات متحده آمریکا و گسترش آن در تعداد زیادی از کشورهای جهان به ایران رسید. برای اولین بار در ایران، زنان در شبکه‌های اجتماعی و به ویژه در توییتر تجربیات خود را از آزار و اذیت جنسی نوشتند. زنان ایرانی با شکستن محدودیت‌های روانشناختی و اجتماعی که مانع از صحبت کردن آنها در این زمینه می‌شد، تجربیات دردناک خود را روایت کردند. زنان فراتر از آن پیش رفتند و اسامی آزار دهندگان و متجاوزان را نیز فاش کردند.

هنرام‌روز: این کارزار از ششم آگوست آغاز شد، زمانی که کاربری با نام "امانل"، مردان را به برقراری سریع رابطه جنسی با زنان و دختران دعوت کرد. کاربران ایرانی در ابتدا با این توئیت به عنوان یک شوخی برخورد کردند، اما به زودی در توییتر یک کاربر زن از  تعرض جنسی کاربر «امانل» به خودش خبر داد.

پس از چند ساعت، کاربر «امانل» حساب خود را در توییتر بست و از اینجا یک کمپین توییتری آغاز شد و تا این ساعت ادامه دارد و طی آن زنان ایرانی با نوشتن توییت با هشتگ‌های مختلف، اسامی مردان متهم به آزار و تجاوز جنسی را فاش می‌کنند.

در این کمپین هر زن در مورد تجربه خود از آزار و اذیت جنسی صحبت می‌کند. تعجب آور است که قسمت عمده‌ای از این روایت‌ها به سال‌های گذشته بر می‌گردد. و این نشان دهنده میزان آسیب روانی‌ای است که تاکنون به اکثر این زنان وارد شده. علی‌رغم تعداد زیاد روایت‌ها‌، کاربران در توییتر از نام‌های مستعار برای بیان تجربیات خود استفاده می‌کنند، که به نظر می‌رسد در بسیاری از نقاط جهان قابل درک است. این کار می‌تواند به دلیل فشار روانی و اجتماعی در جوامع محافظه‌کار باشد.

برای اولین بار در ایران، زنان از طریق شبکه‌های اجتماعی نام و مشخصات آزارگر خود را افشا می‌کنند، بنابراین این همبستگی جمعی منحصر به فرد است و همین امر باعث شده که طنین آن بیشتر شود و هشتگ‌های مورد استفاده در این موضوع در لیست پر استفاده ترین هشتگ‌ها در طول روز قرار گیرند.

این کمپین روایت‌هایی داشت که توجه کاربران را به بی‌رحمی آنها جلب می‌کرد. در میان آنها اتهامات جمعی علیه یک دانشجوی سابق دانشگاه تهران، به نام «کیوان امام» است که در سال ۲۰۱۰ فارغ التحصیل شد. بیش از ۲۰ دختر از طریق حساب‌های توییتری خود فاش کردند که وی بیش از ۱۰ سال پیش آنها را مورد تجاوز قرار داده است.

بعد از آنکه اتهامات علیه «کیوان امام» بالا گرفت، نام او به هشتگ تبدیل شد و در فهرست ترند‌ها قرار گرفت. در برابر این افشاگری‌ها، پلیس ایران وارد عمل شد و او را دستگیر کرد. حسین رحیمی، فرمانده پلیس تهران هفته گذشته اعلام کرد: پلیس پس از رصد فضای مجازی، با شکایت‌های متعددی از کیوان امام روبرو شد و وی را دستگیر کرد و تأیید کرد که با توجه به حجم شکایات و جریحه‌دار شدن احساسات عمومی، تحقیقات خود را به سرعت آغاز کرده. رحیمی با تأکید بر محرمانه ماندن هویت شاکیان، از قربانیان خواست که شکایات خود را بدون هیچ گونه ترسی ارائه دهند.

دوشنبه گذشته، رسانه‌های ایران اعلام کردند که متهم در تحقیقات بازپرسی ادعا کرده که قربانیان خود را می‌شناخته و آنها با اختیار خود به خانه او رفته‌اند و گفت که او هیچ کینه‌ای نسبت به زنان ندارد. رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که متهم به روانپزشک ارجاع داده شده تا سلامت روحی و روانی او مورد بررسی قرار گیرد.

علاوه بر این، این کمپین مجازی با متهم کردن چهره‌های هنری معروف، توسط حساب‌هایی که دارای نام مستعار و واقعی بودند، ادامه یافت. دو متهم اصلی خواننده معروف ایرانی «محسن نامجو» و نقاش معروف ایرانی، «آیدین آغداشلو» هستند.  محسن نامجو توسط زنی با نام مستعار «ماهی» متهم شد. وی گفت زمانی که او در خانه دوستش در ایالات متحده آمریکا بود، نامجو وی را مورد تجاوز قرار داد و او این موضوع را به پلیس آمریکا گزارش داده است.  با این حال، این هنرمند ایرانی با انتشار یک ویدئو کلیپ در اینستاگرام خود، این اتهام را رد کرد و گفت که این اتهامات مربوط به هفت سال پیش و تسویه حساب‌های شخصی‌اند.

در مورد اتهامی که به آیدین آغداشلو، نقاش ایرانی نسبت داده شده، نام شاکی، مستعار نبوده، بلکه او روزنامه نگار سابق ایرانی، «سارا امتعلی» بوده است. وی ساکن خارج از ایران است و در توییتی نوشت که چند سال پیش وقتی برای مصاحبه به دفتر آغداشلو رفته بود مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفت.

او  دلیل سکوت خود در این سالها را "ترس از ایرانیانی دانست که می‌گویند او اسنادی برای اثبات صحبت‌هایش ندارد" و تأکید کرد که دلیل دیگر این است که او متقاعد شده که مردم حاضر نیستند بپذیرند که افراد شناخته شده و معروف می‌توانند آزار‌گر جنسی باشند.

یک هفته بعد، آغداشلو از طریق حساب کاربری خود در اینستاگرام به این اتهامات پاسخ داد و آنها را رد کرد.

این کارزار واکنش‌های مختلفی را به همراه داشت، از استقبال و ستایشِ شجاعت زنان تا انتقاد از آنها.  

در همین راستا، زهرا امیر ابراهیمی، هنرمند ایرانی که سال‌ها پیش پس از انتشار کلیپی خصوصی از او مجبور به ترک ایران شد، در توئیتی نوشت: «این روزها پر از روایت های تلخ و کثیف است! وقت آن است که آنها را افشا کنیم.»

یکی از پیامدهای این کمپین سرعت بخشیدن به روند تهیه لیستی از  اقداماتی برای امنیت زنان در برابر خشونت در دولت ایران بود.  هفته گذشته معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در ایران، با بیان اینکه جلسات زیادی برای بحث در مورد این لیست برگزار شده، ابراز امیدواری کرد که هرچه سریع‌تر آن را برای تصویب به مجلس بفرستند، خاطرنشان کرد: این لایحه به طور جامع به خشونت علیه زنان، از جمله خشونت جنسی می‌پردازد.  ابتکار گفت: "این واقعیت که دختران ما علی‌رغم دردناک بودن، به طور جدی درباره این مشکلات صحبت می‌کنند، واقعاً مفید است".

9CB8B0A7-879A-429D-8CF4-73AEF09E6752

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها