{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

چرا برخی نقاشی ها میلیون‌ها دلار قیمت دارند؟

چرا برخی نقاشی ها میلیون‌ها دلار قیمت دارند؟
کدخبر : 10232

گستره‌ی هنر بسیار فراتر از آنچه چشم می‌بیند است. هنر قاعده و قانون ثابتی ندارد. هنرمند همواره در معرض چالش‌های بسیاری قرار دارد. اما آنچه همیشه برای مردم سوال برانگیز بوده، این است که چگونه یک تابلو نقاشی می‌تواند میلیون‌ها دلار ارزش داشته باشد؟

به گزارش هنر ام‌روز، الجزیره در گزارشی به بررسی علت گران قیمت بودن برخی از تابلوهای نقاشی پرداخته و چند نمونه از این تابلوها را معرفی کرده است.

در این گزارش می‌خوانیم: «برای پاسخ به این سوال باید از زوایای مختلفی این موضوع را بررسی کرد، زیرا قیمت تابلوهای‌ نقاشی در گذر زمان تغییر می‌کند. یک دلیل مهم برای افزایش چشمگیر قیمت تابلوها، افزایش تقاضا برای خرید آن‌هاست؛ بدین معنی که هر گاه تابلویی خواهان بیشتری داشته باشد به همان نسبت قیمتش افزایش پیدا می‌کند و وقتی تقاضا بالا رفته و عرضه کاهش یابد، قیمت تابلوها نجومی و انحصاری ‌می‌شود.

دلیل گران قیمت بودن برخی از تابلوهای هنری، در قید حیات نبودن نقاش آن‌هاست. وقتی هنرمندی می‌میرد، ارزش مادی و معنوی آثار او به طور ویژه‌ای افزایش پیدا می‌کند. موزه‌ها نیز به همین سبب از آثار هنرمندان در گذشته به طوری خاص نگهداری می‌کنند، حتی اگر آن اثر تنها یک خط خطیِ ساده باشد!

برخی از ثروتمندان، بدون اینکه درکی از هدف نقاش برای خلق یک اثر هنری داشته باشند، خرید تابلوهای هنری را نوعی سرمایه گذاری راحت به حساب می‌آورند. زیرا قیمت تابلوهای نقاشی با گذشت زمان افزایش پیدا می‌کند. سرمایه گذاری در هنر کار ناپسندی نیست اما در کنار این کار باید ارزش معنوی اثر را نیز درک کرده و به هدف نقاش از ترسیم آن پی برد.

هنر نقاشی برای هنرمندان این رشته پرهزینه است و اغلب هنرمندان زندگی‌های سختی را پشت سر می‌گذارند. بسیاری از آن‌ها نیز در زمان حیات خود به سختی می‌توانند تابلوهای خود را به فروش برسانند. با وجود همه این سختی‌ها برخی از هنرمندان تا پایان عمر به کار هنری خود وفادار می‌مانند.

هنر نیازمند شجاعت و فداکاری است و هنرمند در طول زندگی خود با چالش‌های زیادی چه در درون خودش و چه در محیط پیرامونش مواجه می‌شود؛ بنابراین همه آثار هنری به نوعی ارزشمند هستند.

در ادامه این گزارش نگاهی خواهیم داشت به چند اثر از گرانقیمت ترین تابلوهای نقاشی جهان:

تابلو «سالواتور موندی» _ لئوناردو داوینچی

چرا برخی نقاشی ها میلیون‌ها دلار قیمت دارند؟

تابلو «سالواتور موندی» اثر لئوناردو داوینچی که شمایلی از مسیح را ترسیم کرده، در حال حاضر، یکی از گرانقیمت ترین تابلوهای جهان محسوب می‌شود.

این اثر بین سال‌های ۱۷۶۳ تا ۱۹۰۰ میلادی در جایی پنهان شده بود و در سال ۲۰۰۵ توسط برخی از تاجران هنر انگلیسی مجددا کشف شد. این تابلو در سال ۲۰۱۱ در موزه ملی لندن به نمایش گذاشته شد. قیمت این تابلو حدود ۴۵۰ میلیون دلار است.

«تبادل» _ ویلم دکونینگ

چرا برخی نقاشی ها میلیون‌ها دلار قیمت دارند؟

ویلم دکونینگ تابلو «تبادل» را با الهام از اقامتگاهش در نیویورک کشیده است. یک میلیاردر آمریکایی این اثر را به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار خریداری کرده است. او همچنین تابلویی از جکسون پولاک را در همین معامله خریده و برای دو تابلو مجموعا ۵۰۰ میلیون دلار پرداخت کرده است.

«ورق بازان» _  پل سزان

چرا برخی نقاشی ها میلیون‌ها دلار قیمت دارند؟

تابلو «ورق بازان» اثر  پل سزان، یکی دیگر از تابلوهای گران قیمت جهان است و قیمتی حدود ۲۵۰ میلیون دلار دارد.

«کی ازدواج خواهی کرد» _ پل گوگن

تابلو «کی ازدواج خواهی کرد» اثر پل گوگن، نقاش پست امپرسیونیسم فرانسوی است. این اثر در سال ۱۸۹۲ ترسیم شده است. این تابلو نزدیک نیم قرن در موزه کونتس در شهر بازل در کشور سوییس نگهداری می‌شد. پل گون این اثر را در اولین سفرش به جزیره تاهیتی ترسیم کرده. او مجموعه ای از نقاشی ها را با موضوع زنان تاهیتی ترسیم کرده است. تابلو «کی ازدواج خواهی کرد» در سال ۲۰۱۶ به قیمت ۲۱۰ میلیون دلار به فروش رسیده است.

«شماره ۱۷» _ جکسون پولاک

چرا برخی نقاشی ها میلیون‌ها دلار قیمت دارند؟

جکسون پولاک این اثر را در سال ۱۹۴۸ ترسیم کرده است. در ابتدا آثار این هنرمند غیرعادی تلقی شده و محبوبیت کمی داشتند. تابلو «شماره۱۷» در سال ۱۹۴۹ در یک مجله منتشر و سبب شناخته شدن این هنرمند شد. چند ماه بعد همین مجله مطلبی را منتشر کرد با طرح این پرسش که آیا جکسون پولاک بزرگترین هنرمند زنده ایالات متحده است؟

این گزارش سبب شد تا عده‌ای آثار پولاک را مسخره کرده و عده‌ای احترامی خاص برای او قائل باشند. تابلو «شماره ۱۷» در سال ۲۰۱۵ به قیمت ۲۰۰ میلیون دلار به فروش رفته است.»

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها