{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

مجسمه‌ مادر سوگوار اثر اگوست رودن حراج می‌شود

مجسمه‌ مادر سوگوار اثر اگوست رودن حراج می‌شود
کدخبر : 10331

نوادگان الیزاب مریل مجسمه ساخته شده توسط اگوست رودن مجسمه‌ساز مشهور فرانسوی که بر سنگ قبر مادربزرگشان نصب شده را از گورستان برداشته‌اند و قرار است ان را در حراجی «فری‌من» به مزایده بگذارند. پیش‌بینی می‌شود این اثر هنری بین ۲۵۰ تا ۴۰۰هزار دلار فروخته شود.

به گزارش هنر ام‌روز، این مجسمه برنزی حدود نیم قرن در یک گورستان واقع در «ویرجینیا»‌ بر روی یک سکو قرار داشت و‌ «الیزابت مریل»‌، زن سوگواری که را نشان می‌داد که فرزند در حال مرگش را در اغوش گرفته‌بود. نوادگان خانم مریل می‌گویند این مجسمه را برای جلوگیری از سرقت از گورستان برداشته‌اند چرا که می‌گویند سهرت ان احتمال دزدیده شدنش را افزایش می‌دهد. با اینکه در برخی از گورستان‌ها نوادگان اجازه دارند نشان‌های مربوط به اجدادشان را حذف کنند اما کارشناسان حذف مجسمه «رودن»‌ را امری عادی تلقی نکردند و این مسئله را یادآور شدند که بسیاری از مجسمه‌های مهم پس از گورستان از اماکن عمومی سر درمی‌آورند و در مجموعه‌های خصوصی نگهداری نمی‌شوند.

اما داستان مجسمه چیست؟ 

«الیزابت مریل»‌ در سال ۱۸۸۷ و پس از مرگ ناگهانی همسرش صاحب یک فرزند دختر شد اما در سال ۱۹۰۴ او را به علت بیماری از دست داد. پیش از این هم در سال ۱۸۸۱ فرزند پسرش را از دست داده‌بود. مریل در سال ۱۹۰۸ سفارش ساخت مجسمه یادبودی برای فرزندانش را به «رودن»‌ داد. این مجسمه که در طول سال‌ها با عناوین مختلفی همچون «مادر و دختر درحال مرگ» شناخته شده است، با مرگ رودن در سال ۱۹۱۷ ناتمام باقی ماند. خانم مریل هم در سال ۱۹۲۸ درگذشت و این مجسمه که گویی مادر و فرزندی را در دریای طوفان‌زده نشان می‌دهد که یکدیگر را در آغوش گرفته‌اند، بر سنگ قبرش نصب شد.

«لو بلی»‌ که کارشناس آثار «رودن»‌ است می‌گوید با تصمیم خانواده «مریل» مخالف است. او همچنین به این موضوع اشاره کرده که بازار جهانی برای خرید مجسمه گورستان محدود است و در برخی از فرهنگ‌ها تمایلی برای خرید آن وجود ندارد.

او می‌گوید تقریبا تمامی مجسمه‌های واقع در گورستان‌های اروپا که توسط «رودن»‌ ساخته‌شده‌اند به عنوان هنر عمومی نگهداری می‌شوند.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها