{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

جریاناتی که سال ۲۰۲۱ در هنر فراگیر شدند و ادامه خواهند داشت

جریاناتی که سال ۲۰۲۱ در هنر فراگیر شدند و ادامه خواهند داشت
کدخبر : 10709

نشریه اینترنتی ارت نت نیوز در گزارشی به بررسی جریاناتی که در دنیای هنر در سال ۲۰۲۱ راه افتاد و در سال‌های اینده هم ادامه خواهد داشت پرداخته‌است. این جریانات ناشی از اتفاقات اجتماعی و سیاسی بودند.

به گزارش هنر ام‌روز، فراگیر شدن نمایشگاه‌های همه جانبه و‌سه بعدی

سال گذشته و‌ بعد از واکسیناسیون گسترده چندین نمایشگاه سه بعدی از اثار ونگوگ که تلفیقی از اثار این هنرمند، انیمیشن، فناوری و موسیقی بودند در امریکا و دیگر کشورها برگزار شد. استقبال از این نمایشگاه‌ها به حدی بود که برخی موسسات دست به برگزاری نمایشگاه‌هایی از این دست برای دیگر هنرمندان چون فریدا کالو، مونه و ... زدند و حتی مراکزی مخصوص چنین نمایشگاه‌هایی افتتاح شد. البته برخی چنین رویدادهایی را خالی از جنبه هنری و تنها سرگرم کننده می‌دانند.

ورود رمز ارز و اثار هنری ان‌اف‌تی به دنیای هنر

امسال اثار هنری NFT‌ وارد چرخه خرید و اثار هنری شدند. این در حالی است که با وجود مخالفت برخی چهره‌های مشهور هنری با اثار هنری ان‌اف‌تی، بعضی از موزه‌ها دست به تهیه نسخه ان‌اف‌تی اثار مشهور خود و فروش ان‌ها به عنوان راهی جدید برای درامد زایی زدند. گالری اوفیتزی ایتالیا نسخه ان‌اف‌تی اثری از میکل‌انژ را فروخت و موزه بریتانیا چند نسخه دیجیتال از موج بزرگ هوکوسای را به مزایده گذاشت. خانه‌های حراج پرسابقه هم شرایط فروش چنین اثاری را فراهم کردند.

برخی از نمایشگاه‌های بزرگ سال گذشته دست به روایت نقاط سیاه تاریخ و جنایاتی که  اتفاق افتاده زدند. 

رنسانس در هنر سیاه‌پوستان

در کنار شکل گیری جنبش زندگی سیاه‌پوستان مهم است، دنیای هنر توجهی ویژه به هنرمندان سیاه پوست نشان داد. در طول سال گذشته اثاری از هنرمندان سیاه پوست بر جلد مجله تایمز نقش بست و نمایشگاه‌هایی متعدد با اثار ان‌ها برگزار شد که مورد استقبال بازدیدکنندگان و خریداران قرار گرفت. در کنار این در لس انجلس بلواری به کار و فعالیت هنرمندان سیاه پوست اختصاص پیدا کرد. 

بازگرداندن اثار تاریخی به کشورهای مبدا

سال ۲۰۲۱ اخباری مبنی بر بازگرداندن اثار فرهنگی و باستانی کشورهای چون هند، افریقا، یونان و ... که در موزه‌های اروپا و امریکا و انگلیس نگهداری می‌شوند به کشور مبداشان منتشر شد. مثلا ۲۶ شی تاریخی از طرف فرانسه به نیجریه بازگردانده شد. 

این جریان با توجه حساسیت‌های رسانه‌ای موضوعی ادامه دار است. 

اعتراضات کارمندان فرهنگ و هنر 

با تعطیلی موزه‌ها همزمان با شیوع ویروس کرونا و بحران اقتصادی ناشی از ان موزه‌ها دست به تعدیل نیرو زدند و اعلام کردند که کارمندان باقی مانده افزایش حقوق نخواهند داشت. موج بیکاری و فشار اقتصادی بر کارمندانی که شغل خود را از دست دادند موجب شکل گیری اعتراضات گروهی کارمندان بخش فرهنگ و هنر شد که ررخی از ان‌ها به نتیجه رسید و باعث اختصاص بودجه‌ اضطراری برای کمک به کارمندان این بخش شد.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها