{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

حملهِ تندِ کیهان به حراج تهران و هنرمند پیشکسوت

حملهِ تندِ کیهان به حراج تهران و هنرمند پیشکسوت
کدخبر : 11044

پرویز تناولی از چهره‌های مطلوب رژیم ستمشاهی بود که در پانزدهمین دوره حراج تهران؛ مطلوب صاحبان پول‌های مشکوک واقع شد و اثری از او به قیمت ۶.۱۴ میلیارد تومان به فروش رسید.

به گزارش هنر ام‌روز، حراج تهران با وجود عدم شفافیت همچنان برپاست. پانزدهمیــن دوره حراج تهران با عنوان «حراج هنر مدرن ایران» عصر جمعه ۲۴ دی برگزار شــد. گران‌ترین اثــر در این حراجی، به قیمت ۶.۱۴ میلیارد تومان به خالق آثار پوچگرایانه رسید! باز هم جابه‌جایی مبالغ هنگفت و چکش‌خوردن آثار با قیمت‌های نجومی در حراج تهران موجب حیرت شــد. در دورهمی موسوم به حراج تهران، طی سال‌های اخیر، آن‌قدر مبالغ غیرمنطقی رد و بدل شده است که چهره‌ای مرموز و مشــکوک از این حراج به وجود آمده است!

در دور قبلی حراج تهران که مرداد امسال برگزار شد، بیش از ۴۲ میلیارد تومان رد و بدل شد، اما این حراجی در دوره جدیدش رکورد فروش را شکست و بیش از ۱۵۸ میلیارد تومان در آن جابه‌جا شــد. البته شاید برای مولتی میلیاردرهایی که احتمالا با اهدافی غیرفرهنگی بخشــی از ثروت خود را به این حراجی می‌آورند چنین ارقامی چندان هم چشمگیر نباشد، اما قطعا انتشار اخبار حراجی تهران، برای مردم زیر خط فقر، موجب یأس و ســرخوردگی می‌شود و چهره‌ای منفور و مشمئزکننده از هنر و هنرمند را در اذهان آن‌ها به وجود می‌آورد. به‌ویژه این که شــائبه‌هایی مبنی بر حضور صاحبان پول‌های مشکوک با هدف پولشویی در این مراســم وجود دارد. ضمن این که باز هم جهت‌گیری اصلی حراجی تهران به نفع جریان‌های آلوده و تخریب‌گر سیاســی و شــبه‌هنری بود تا باز هم ثابت شــود پول‌های مشکوک در خدمت نفوذ فرهنگی هستند.

5649253

دو دوره قبل یعنی در دوره ســیزدهم حراجی تهران، گران‌ترین اثر به هنرمندی بازمانده از دوران طاغوت که دچار رســوایی اخلاقی شده بود رسید. در دوره پانزدهم نیز بالاترین قیمت فروش برای مجســمه جدید خالق «هیچ» با عنوان «شاعر نشسته» رسید! پرویز تناولی از چهره‌های مطلوب رژیم ستمشاهی بود که در این حراجی مطلوب صاحبان پول‌های مشکوک واقع شد و اثری از او به فروش ۶.۱۴ میلیارد تومان رسید! اتفاقات حراجــی تهران، ازجمله اعلام فــروش میلیاردی چند اثر که ارزش هنری آن‌ها بعضا محل تردید اســت، چندی قبل ســوژه یک سریال تلویزیونی شــده بود. در یکی از قسمت‌های سریال «پلاک ۱۳» شبکه سه سیما، با پیدا شدن یک تابلوی نقاشی از سهراب سپهری پای کاراکتری به طعنه‌ای به یکی از گالری‌داران مشهور تهران به ماجرا باز می‌شــود و اقدام به برگزاری یک حراجی می‌کند. در بخشــی از این قســمت همچنین یکی از کاراکترها در حال ساخت اثری با نگارش کلمه «پوچ» اســت که طعنه‌ای است به برنده مبلغ ناقابل ۶.۱۴ میلیارد تومانی پانزدهمین حراجی تهران.

منبع: خبرآنلاین

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها