{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

دادگاه عالی امریکا درباره سرنوشت این تابلو تصمیم‌گیری می‌کند

دادگاه عالی امریکا درباره سرنوشت این تابلو تصمیم‌گیری می‌کند
کدخبر : 11075

دادگاه عالی امریکا درباره سرنوشت تابلوی پیسارو تصمیم‌گیری می‌کند.

به گزارش هنر ام‌روز، دادگاه عالی در ایالات متحده آمریکا درباره سرنوشت تابلو نقاشی «پیسارو» که توسط نازی‌ها ربوده شده بود تصمیم‌گیری می‌کند.
تابلو نقاشی که زمانی توسط نازی‌ها غارت‌شده بود و یک خیابان بارانی در پاریس را به تصویر می‌کشد، سال‌های طولانی بر روی دیوار یکی از برترین موزه‌های هنری مادرید آویخته شده بود. اکنون یک دادگاه عالی در ایالات متحده آمریکا درباره سرنوشت این تابلو نقاشی تصمیم‌گیری خواهد کرد. در پایان این دادگاه مشخص خواهد شد که آیا این تابلو نقاشی به موزه هنری اسپانیایی می‌رسد و یا مالکیت آن را وارثان یهودی آن در اختیار خواهند داشت.
این دادگاه از روز سه‌شنبه برگزار خواهد شد و طی آن درباره تابلو نقاشی متعلق به سال ۱۸۹۷ که توسط «پیسارو» نقاش مشهور امپرسیونیست خلق شده است، تصمیم‌گیری می‌شود. تابلو نقاشی «خیابان سن انوره در غروب»‌ پس از آنکه از فروشنده آثار «پیسارو» خریداری شد، برای چندین دهه در خانه‌های برلین و مونیخ خانواده «کاسیرر» نصب شده بود.
در سال ۱۹۳۹،‌ زمانی که مشخص شد خانواده‌های یهودی باید از بیم نازی‌ها آلمان را ترک کنند، خانواده «کاسیرر» به دنبال راهی برای خروج از کشور بود اما تنها راه خروج آن‌ها از کشور فروش تابلو نقاشی «پیسارو» بود. یک کارشناس که از سوی نازی‌ها تعیین شده بود ارزش این نقاشی را فقط ۳۶۰ دلار تعیین کرد. البته مبلغ پرداختی به حسابی واریز شد که این خانواده امکان دسترسی به آن را نداشتند.
بعد از این اتفاق، خانواده «کاسیرر» سال‌ها برای پیدا کردن این تابلو نقاشی رنگ روغن به جست و جو پرداخت. پس از اینکه مشخص شد این نقاشی گم شده و یا ویران شده است، در سال ۱۹۵۸ خانواده «کاسیرر»‌ ۱۳ هزار دلار غرامت از دولت آلمان دریافت کرد، اما از حق پس‌گیری این نقاشی چشم‌پوشی نکرد.
چهل سال بعد، «کلود» نوه این خانواده متوجه شد این نقاشی در یکی از موزه‌های هنری مادرید به نمایش گذاشته شده است. وقتی اسپانیا از روند پیگیری پس‌گیری این نقاشی توسط «کلود»‌ جلوگیری کرد، او روند شکایت را از خانه‌اش در کالیفرنیا پیگیری کرد و مبارزه قانونی را آغاز کرد که بیش از ۱۵ سال به طول انجامید. زمانی که «کلود»‌ در سال ۲۰۱۰ درگذشت، پسرش «دیوید» پرونده را ادامه داد.
وکیل خانواده «کاسیرر»‌ معتقد است با وجود اختلافات بسیاری که در این پرونده وجود دارد اما همه در تاریخچه این تابلو نقاشی که ارزش آن ۳۰ میلیون دلار برآورد شده هم‌نظر هستند.

download2 (1)

download2 (2)

همه موافق هستند که این نقاشی به این خانواده تعلق داشته و بدون پرداخت هیچ غرامتی به مالکیت نازی‌ها درآمده است.
البته این نقاشی پیش از آنکه توسط موزه خریداری شود به مالیکت افراد مختلفی درآمده است. در سال ۲۰۱۵ یک دادگاه در کالیفرنیا دستور داد قوانین اسپانیا درباره نقاشی اعمال شود این یعنی این نقاشی به مالکیت موزه درآمد. دادگاه تجدیدنظر دیگری در سال ۲۰۲۰ بار دیگر حکم دادگاه قبلی را تایید کرد.
خانواده «کاسیرر» از دادگاه‌ها خواسته بودند قوانین آمریکا را برای این نقاشی اعمال کنند چراکه معتقدند بر اساس قوانین کالیفرنیا فردی نمی‌تواند مالکیت شی ربوده شده را داشته باشد.
البته موزه مادریدی در واکنش به این مسائل این نکته را خاطرنشان کرد که این نقاشی بدون اطلاع از تاریخچه آن خریداری شده بود.
دادگاه جدید تعیین می‌کند قوانین اسپانیا یا آمریکا درباره این نقاشی اعمال شود.
این پرونده درحالی به جریان افتاده که روند پس‌گیری مالکیت حدود ۶۰۰ هزار اثر هنری که در دوران حکومت هیتلر در آلمان غارت شدند توسط وارثان آن‌ها ادامه دارد.

منبع: ایسنا

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها