{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

آیا فروش اثر تناولی در حراج غیرقانونی بود؟

آیا فروش اثر تناولی در حراج غیرقانونی بود؟
کدخبر : 11281

تقریبا دو هفته از پایان پانزدهمین دوره از حراج تهران می‌گذرد اما حاشیه‌های آن همچنان ادامه دارد.

به گزارش هنر ام‌روز، پانزدهمین حراج تهران درحالی با فروش کلی نزدیک به ۱۵۹ میلیارد تومان به کار خود پایان داد که در کنار نگاه‌های مثبت مبنی بر رونق فضای اقتصادی هنر و گردش پول در داخل کشور، این رقم واکنش‌های انتقادی را هم به همراه داشت. بر این اساس، برخی از گالری‌داران کف قیمت آثار را بیش‌تر از ارزش واقعی آن می‌دانستند، برخی معتقد بودند که جابه‌جایی این حجم از پول در این شرایط اقتصادی چندان با عقل جور درنمی‌آید و برخی دیگر نیز رویداد حراج را عملا برای اقتصاد هنر بی‌ثمر دانستند.


اخیرا اما حاشیه‌های حراج، دامن گران‌ترین اثر این رویداد هنری را گرفته است. در همین راستا چنین ادعایی مطرح شده که فروش مجسمه «شاعر نشسته» پرویز تناولی در پانزدهمین حراج، به دلیل سابقه محکومیت قضایی این هنرمند، عملی مجرمانه و غیرقانونی بوده و حتی خریدار این مجسمه نیز انصراف خود را از پرداخت این مبلغ اعلام کرده و اظهار داشته که تنها ۷ میلیارد تومان برای آن پرداخت می‌کند.

در همین راستا خبرنگار بخش تجسمی ایسنا در تماسی تلفنی با محمود نورایی، مدیر روابط عمومی حراج تهران، این مسائل را پیگیر شد.

آیا فروش اثر پرویز تناولی در حراج غیرقانونی بود؟

یکی از نکات مهم در طرح این پرسش، این است که مالکیت اثر ارائه‌شده در حراج، متعلق به چه کسی است و توسط چه فردی به حراج ارائه شده است؟ نورایی در همین رابطه به خبرنگار ایسنا چنین می‌گوید: «طبق شرایطی که ما قبلا درباره‌ی حراج اعلام کردیم و این فرصت را برای هنرمندان پیشکسوت فراهم کردیم که اثرشان را خودشان و خانواده‌شان می‌توانند به حراج ارائه دهند، اثر آقای تناولی از طرف خانواده ایشان و خودشان ارائه شده و این هیچ اشکالی ندارد.»

او اضافه کرد: «مثل تمام فعالیت‌های تجاری، آقای تناولی می‌توانند چندین محکومیت قضایی یا دعوای حقوقی داشته باشند، ولی هیچ چیزی در مورد منع خرید و فروش آثارشان وجود ندارد. اگر دوستانی نسبت به این موضوع حساسیت دارند، یا چیزی در دست دارند، می‌توانند به ما ارائه کنند و ما طبق قانون اگر مدرکی وجود داشته باشد و قانون گفته باشد که ایشان منع خرید و فروش دارند، ما خرید و فروش این اثر را کنسل می‌کنیم و هیچ اشکالی ندارد.» 

مدیر روابط عمومی حراج تهران در ادامه تصریح کرد: «تا الان هیچ مدرکی مبنی بر منع خرید و فروش توسط ایشان، به ما ارائه نشده و آقای تناولی هم مثل تمام فعالیت‌های تجاری‌ای که وجود دارند، می‌توانند چندین محکومیت قضایی داشته باشند.» 

داستان انصراف خریدار ۱۴ میلیاردی صحت دارد؟

علاوه بر طرح ادعای غیرقانونی بودن فروش اثر پرویز تناولی به دنبال محکومیت قضایی اخیر او در حراج، ادعایی دیگر مبنی بر انصراف خریدار مجسمه ۱۴ میلیاردی «شاعر نشسته» در فضای مجازی در حال دست به دست شدن است.

نورایی در همین رابطه هم می‌گوید: «چنین چیزی اصلا صحت ندارد. بر اساس اسنادی که وجود دارد و قراردادی که بسته می‌شود، خریدار اثر وقتی که دست بلند می‌کند و اثر را خریداری می‌کند، قرارداد منعقد شده و برای همین اصلا یک همچین چیزی صحت ندارد.»

او همچنین اضافه کرد: «فکر نمی‌کنم اصلا چیزی باشد که ما بخواهیم پاسخ دهیم. به‌خاطر اینکه قراردادها مشخص است و فی ما بین قراردادی تنظیم شده و ایشان هم پول را پرداخت می‌کنند و اثرشان را تحویل می‌گیرند.»

منبع: ایسنا

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها