{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

سومین جشنواره هنرهای مفهومی کرمانشاه «شعله‌ی هنرهای مفهومی در غرب کشور روشن است»

سومین جشنواره هنرهای مفهومی کرمانشاه «شعله‌ی هنرهای مفهومی در غرب کشور روشن است»
کدخبر : 15111

سومین جشنواره هنرهای مفهومی کرمانشاه با شرکت هنرمندانی از استانهای کرمانشاه، کردستان، لرستان و همدان برگزار شد. در نمایشگاه این جشنواره که از تاریخ ۲۳ تیرالی ۷خرداد ماه برپا بود تعداد ۳۱ اثر از ۲۶ هنرمند به نمایش در آمد. هنرمندان در انتخاب ابزار و تکنیک آزاد بودند و آثار به نمایش در آمده به شکلِ چیدمان، تصویر و ویدئو ارائه شدند.

هنرام‌روز: این نخستین بار است که در غرب کشور جشنواره منطقه ای هنرهای مفهومی با حضور هنرمندان استانهای دیگر برگزار می شود و سابقه ۲ برگزاری استانی در سالهای ۹۷ و ۹۸ نیز مختص کرمانشاه است که توسط انجمن غیردولتی انجمن طراحان گرافیک کرمانشاه تدارک و راه اندازی شده است.   

صالح تسبیحی و‌حامد جابرها هیات داوران این جشنواره ابراز امیدواری کردند با توجه به رشد کیفی و کمی آثار پیش بینی می شود در سال های آتی کرمانشاه بتواند مرکزِ رشد و توسعه هنرهای مفهومی ایران بشود.

 هیات داوران همچنین اضافه کرد :

با توجه به افت و فراموشی موضوع هنرهای مفهومی در ایران، اقدامِ یک انجمن هنری و حمایت  متولیان  فرهنگ و هنر در کرمانشاه و تلاش آنها برای زنده نگاه داشتن هنرهای مفهومی در کشور قابل توجه است.

 صالح تسبیحی و حامد جابرها ترکیب هیات داوران این دوره از جشنواره را تشکیل داده اند و روزبه حبیبیان نیز دبیر سومین جشنواره هنرهای مفومی بوده است.

 مراسم اختتامیه واهدای جوایز  و‌معرفی برگزیدگان این جشنواره عصر  سه شنبه ۷ تیرماه ۱۴۰۱  برگزار شد.

علی صفدری مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این دوره از جشنواره مفهومی بر لزوم همگرایی هنرمندان برای ارایه آثار امید بخش تاکید کرد و قول مساعد داد به تأسیس دبیرخانه دایمی هنرهای مفهومی جهت برگزاری سالانه این جشنواره کمک کند.

روزبه حبیبیان دبیر جشنواره نیز از حمایت مردم کرمانشاه و‌حضور پررنگ در مراسم افتتاحیه و حمایت مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه از بهینه سازی نگارخانه جهت بخش نمایشگاه  قدردانی کرد و گفت :  برگزاری نمایشگاه و‌جشنواره هنرهای مفهومی در ۳ دوره پیاپی  توانسته اثبات کند کرمانشاه توانایی برگزاری بی ینال و تبدیل شدن  به مرکز  هنرهای مفهومی کشور را

 دارد.

هیات داوران ۵ برگزیده اصلی این جشنواره را معرفی نمود : حسین شهسواری،پریسا وکیلی، سارا حیدریان و امیر رضا سروش از کرمانشاه و ابراهیم ادوای از استان کردستان برگزیدگان اصلی این جشنواره بودند.

همچنین از آثار : 

سعید خاجوند نیک،

میثم شریف میرانی،

مهشید دالوند,

مجید پاکرای,  

محمدرضا کماسی و سارا خدادادی تقدیر شد.

در بیانیه‌ی هیئت داوران آمده است:

بگذریم از بیانیه های تکراری و کلی گو. و به یادآوریم هنر عرصه‌ی آزادی ست. هنرهای مفهومی اما، دستاورد نهایی و جزو عمیق ترین آزادی های روح و ذهن است. هنرهای مفهومی ساختارشکن، علیه روزمرگی، بیدار باش ذهن های خواب زده، خلاف جریان های همه پسند، بیانگر، شورشی، هست و باید باشد. 

به نظر می رسد جشنواره‌ی هنرهای مفهومی امسال، به دلایل مختلف نسبت به سالهای قبل همه جوره رشد کرده و در سایه‌ی مساعی هنرمندان حاضر و برگزارکنندگانِ خستگی ناپذیر، آثار، امسال به مرزهای آن آزادی که هنر به هدف آن خلق می شود نزدیکتر شده اند. امکان شرکت کردن در جشنواره از استانی به منطقه ای، دقت نظر بیشتر توسط هنرمندان و تعدد اتودها، حضور پرفورمنس و هنرِاجرا به شکل زنده، توجه بیشتر به بیانیه های هنری(استیت منت)، انتخاب عنوان آسیب های اجتماعی به عنوان موضوع مبتلا بِه جامعه‌ی ایران امروز، و البته کارکردن در عین رنج، رنجی مضاعف برای تمام ما در تمام ابعاد، جشنواره‌ی امسال را ممتاز کرده است.

اما این همه کافی نیست. به یاد داشته باشیم که هنر مرز و انتها ندارد. قناعت و کفایت طلبی کار هنرمند نیست. شکستنِ حریم های معمول در نوع چیدمان، بی توجهی به آنچه مخاطب توقع دارد، به کارگرفتن محیط های نامتعارف، انتخاب موسیقی اصل و اختصاصی ساخته شده برای اثر، و استفاده از تصاویر متحرک یا ویدئو، در بخش مسابقه‌ی امسال غایب بودند. بیایید یخ های ذهن را بشکنیم. گوشی ها و شبکه های اجتماعی را گاهی نادیده بگیریم. برویم دورتر. از ادبیات، سینما و موسیقی ایده بگیریم.

منبعد همگی به یاد خواهیم داشت که در تیرماه ۱۴۰۱ خورشیدی، در روزهای پایانی جدال جهانی با بیماری همه گیر، و در گیر و دارِمشکلات معیشت و ماجراهای داخلی، گرد هم آمدیم تا راهی آغاز کنیم که در امتداد و دورنمای آن غرب کشور بشود پایتخت هنرهای مفهومی کل کشور. 

هیئت داوران امیدوارند در جهانی که دورانِ هیچ منزلتی پایدار نیست، چراغ هنرهای مفهومی در این دیار افروخته بماند و همچنان چون فانوسی در تاریکی، روشنی دهد.

 

  • 44BF8AC5-2ADE-480B-B6FC-02BCE93909A1
  • A8D35C28-A460-464C-9C83-3E12929C4D13
  • DC51B573-431D-4A80-9D6C-0EBEC53C5C49
  • 885D0DC9-4582-498A-A911-7BA083AF0725
  • 9CEA3D84-40BF-4115-9EAD-99AB9C6485AB
  • 38A4A1F1-A214-4232-9D19-345A6CD0727A
  • 8A9BB8AB-CBCC-40B9-88D4-801312EA1DA7
ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها