{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

نقاش بهشت و تصویرگر باغ‌های ایرانی کیست؟

 نقاش بهشت و تصویرگر باغ‌های ایرانی کیست؟
کدخبر : 15226

استاد حسین محجوبی که بیشتر تابلوهای نقاشی‌اش در توصیف و ستایش طبیعت است و به همین واسطه به او نقاش طبیعت لقب داده‌اند به شدت از تخریب محیط زیست ابراز نگرانی کرده و گفته است همه تابلوها و آثارم اعتراض به انسان است.

به گزارش هنر ام‌روز، مطالعه، پژوهش و باز آفرینی باغ‌های ایرانی از جمله پروژه‌های در دست اجرای استاد محجوبی، پیشکسوت هنر نقاشی است. همچنین توصیف طبیعت و خلق آثاری که اغلب ازالمان‌های درخت و اسب بهره می‌برند درواقع تداوم پاسداشت از طبیعت است که این هنرمند برجسته آن را دنبال می‌کند.

انسان حق این همه دستبرد و تخریب در طبیعت را ندارد

استاد حسین محجوبی در گفت و گو با همشهری آنلاین اظهار کرد: زمین فقط متعلق به انسان نیست از گذشته همه موجودات از آن بهره برده‌اند و در آینده هم همین انتظار می‌رود. اما در شرایط حاضر هر روز خبره‌های ناگواری از آسیب‌رسانی به طبیعت می شنویم که منشا همه این اتفاقات انسان است.

و با بیان اینکه انسان حق این همه دستبرد و تخریب در طبیعت را ندارد اظهار کرد: طبیعت متعلق به همه موجودات و همه براساس نیاز از آن بهره می‌برند، ولی زیاده‌خواهی انسان شرایط را تغییر داده است.

 

 

صنعت بشری وامدار طبیعت است

این هنرمند پیشکسوت نقاشی گفت: زندگی و زیست بدون مرحمت طبیعت غیر ممکن است. حتی بشر امروزی که به صنعت و تکنولوژی خود مغرور است باید بداند که همه این صنایع وامدار طبیعت هستند.

استاد محجوبی ادامه داد: به همین دلیل در شگفتم که چگونه است انسان با وجود همه نیازهایش به طبیعت دست به تخریب آن می‌زند.

 

تصویر گر باغ‌های ایرانی

4679846

استاد محجوبی که تحقیقات میدانی و مطالعات مبسوطی در باره شکل‌گیری و احداث باغ‌های ایرانی از گذشته‌های دور تا کنون انجام داده و در برخی پارک‌های کشور مانند پارک ساعی را طراحی کرده در ادامه این روند تاکنون ۷ تابلو از باغ‌های  فین کاشان، شازده کرمان، هشت بهشت اصفهان، ارم شیراز، دولت آباد یزد، عباس آباد بهشهر و گلشن طبس را به تصویر کشیده که با استقبال بالایی همراه بوده است.

وی در ادامه درباره تداوم این پروژه هنری اظهار کرد: دل کندن از طبیعت امری غیرمحال است و قبل از کشیدن هر طرحی و تابلویی ابتدا این طبیعت است که پیش‌رویم قرار می‌گیرد و ملکه ذهنم می‌شود. برهمین اساس اکنون روی تابلویی با سوژه شیخ زاهد گیلانی  کار می‌کنم.

استاد محجوبی ادامه داد:  در همه تابلوهایی که در خصوص باغ‌های ایرانی کشیده‌ام، عناصر معماری در باغ‌ها نقش مهمی دارند. بر همین اساس نقش معماری خاص مقبره شیخ زاهد گیلانی در این تابلو نیز مورد توجه است، اما همین عنصر معماری در مجموعه‌ای از عناصر طبیعی مانند درخت، کوه، باغ‌ها و مزارع و... قرار می‌گیرند تا جلوه‌های زیبای طبیعت ترسیم شوند.

4679844

وی افزود: هنوز نمی‌توانم زمانی را برای اتمام این تابلو تعیین کنم و فعلا در حال ترسیم باغ‌های چای این اثر هستم و تاکنون بیش از هزار بوته چای در آن کاشته‌ام.

بیوگرافی

استاد حسین محجوبی در سال ۱۳۰۹ در شهر زیبا و رویائی لاهیجان متولد شد. ایام کودکی و نوجوانی را در آن دیار سر سبز و با خاطرات فراموش نشدنی که همه ضمیرباطن او را بر گرفته، گذراند.

در سال ۱۳۲۹ بر اثر اتفاقی به لطف زنده یاد استاد دکتر محمد علی مجتهدی برای ادامه تحصیلات متوسطه به دبیرستان البرز تهران آمد. در سال ۱۳۳۸ از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد. او را به عنوان نقاش می‌شناسیم اما خط‌ نقاشی، معماری، پارک‌سازی و فضای سبز از فعالیت‌های فرهنگی و هنری تمام این سال‌های هنرمند بوده است. ویژگی مهم محجوبی این است که در طی این سال‌ها، درهر فعالیتی که انجام داده، هنر را فراموش نکرده است. نه فقط در حوزه نقاشی و خط‌ نقاشی، بلکه وقتی پای فضای سبز و پارک‌سازی هم به میان آمده است، او از این تجربیات هنری به بهترین شکل استفاده کرده است.

 شوق به فراگیری نقاشی

استاد محجوبی از کودکی میل فراوانی برای یادگیری نقاشی داشت، اما در آن دوره وجود کلاس‌های نقاشی و آموزش این هنر مرسوم نبود. خود پیشتر درباره فراگیری این هنر گفته بود: در دوران نوجوانی‌ام  یک بار اتفاقی با پدرم به رشت رفته بودم. آنجا از مقابل مغازه نقاشی حبیب محمدی رد شدیم. او در آنجا نقاشی می‌کشید و شاگرد داشت. من بعد از آن هر ازگاهی از خانه فرار می کردم . با اتوبوس به رشت می‌رفتم و از پشت شیشه، نقاشی کردن حبیب محمدی را  نگاه می‌کردم.

همه تابلوها و آثارم اعتراض به تخریب محیط زیست توسط انسان است | نقاش بهشت و تصویرگر باغ‌های ایرانی کیست؟
درخت زندگی
همه تابلوها و آثارم اعتراض به تخریب محیط زیست توسط انسان است | نقاش بهشت و تصویرگر باغ‌های ایرانی کیست؟
اسطوره آناهیتا
همه تابلوها و آثارم اعتراض به تخریب محیط زیست توسط انسان است | نقاش بهشت و تصویرگر باغ‌های ایرانی کیست؟
طبیعت

منبع: همشهری آنلاین

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها