{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

آیا هنر می‌تواند جان انسان ها را نجات دهد؟

 آیا هنر می‌تواند جان انسان ها را نجات دهد؟
کدخبر : 16244
خبرنگار:

بنابر گزارش ارت نت نیوز هنرمندان زیادی در طول تاریخ به جای پرداخت پول به پزشکان اثار هنری خود را به ان‌ها داده‌اند. با این اوصاف پاسخ سوال «ایا هنر می‌تواند جان انسان‌ها را نجات دهد؟» مثبت است.

هنرام‌روز: عکسی که می‌بینید هم عکسی از یایویی کوساما هنرمند مشهور ژاپنی و Teruo Hirose پزشک جراحی است که سال گذشته اثاری که کوساما در ازای دستمزد به او داده‌بود را در خانه حراج بونامز، مجموعا ۱۵ میلیون دلار فروخت.

آوو ساموئلیان یک دندانپزشک ساکن منهتن به دلیل اینکه اثار هنرمندان را به جای ویزیت و دستمزد دریافت می‌کند معروف است. جالب اینکه او در سال ۲۰۱۸ نمایشگاهی را از چنین اثاری در مطبش برگزار کرد.

چند فروشنده اثار هنری هم می‌گویند این دندانپزشک به یک چهره محبوب در دنیای هنر تبدیل شده‌ و حتی برخی از این اثار را به موزه هنر ویتنی اهدا کرده‌است.

یا مثلا در پنسیلوانیا کارولین اوتیگارد توماس هنرمند، دو تابلوی نقاشی را برای پرداخت هزینه‌های درمان دو فرزندش به پزشک داده‌است. او چندین دهه هزینه‌های درمان را به همین روش پرداخت کرده‌است.

این گزارش جالب به دو نکته اشاره دارد:

برخی از هنرمندان از خدمات بیمه استفاده نمی‌کنند و قادر به پرداخت هزینه‌های درمانشان نیستند بنابراین اثارشان را به جای دستمزد می‌دهند!

افرادی هم انقدر ثروتمند هستند که به پول هنرمندی که قادر پرداخت هزینه‌هایش است، احتیاجی ندارند و به جای ان اثر او را می‌گیرند. 

در سال ۲۰۱۰ گروهی از هنرمندان و فعالان اجتماعی جشنواره O Positive را تأسیس کردند. این جشنواره امکان پرداخت هزینه‌های درمانی با اثار هنری را برای هنرمندانی که بیمه ندارند، فراهم می‌کند. پزشکان، دندانپزشکان و روانپزشکان در یک کلینیک در ازای خدمات درمانی، اثار هنری را دریافت می‌کنند. بنابر گزارش‌ها در این کلینیک ۴۸۰۱ درمان پزشکی و همچنین ۱۳۶۷ درمان دندانپزشکی از اغاز تاسیس انجام شده‌است. 

چنین معامله‌ای برای برخی از پزشکان مثل جراح یایویی کوساما سود کلانی داشته‌است.

یک متخصص پوست هم اعلام کرده‌ که در ازای تزریق بوتاکس برای یک هنرمند از او اثر هنری می‌گیرد. (این بهای جوان ماندن برای همیشه است!)

FC771D86-373A-4EAE-A802-6956F3BC237E

شاید این سوال به ذهن شما هم امده که «آیا چنین تبادلی اخلاقی است؟» اما جالب است بدانید که این ماجرا پدیده جدیدی نیست. گفته می‌شود سالوادور دالی صورت حساب‌هایش را با اثارش پرداخت می‌کرد و چندین اثرش را به پزشک خود هدیه داد.

اثاری که  وینسنت ونگوگ از پزشک و دوستش «دکتر گاشه» نقاشی کرده هم گواهی بر سابقه طولانی چنین معامله‌‌هایی است. 

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها