{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

طراحی در حاشیه کتاب کمدی الهی دانته احتمالا تصویری از میکل آنژ در حال مجسمه‌سازی است

طراحی در حاشیه کتاب کمدی الهی دانته احتمالا تصویری از میکل آنژ در حال مجسمه‌سازی است
کدخبر : 16256
خبرنگار:

«جیمز هال» پژوهشگر و نویسنده کتاب «کارگاه هنرمند: یک تاریخچه فرهنگی» می‌گوید: یک طراحی در حاشیه نسخه قرن پانزدهمی کتاب کمدی الهی دانته موجود است که میکل آنژ را در حال کار نشان می‌دهد. مجسمه‌ساز درون طراحی، که تاکنون هویتش ناشناخته بود، فقط می‌تواند میکل آنژ در حال حکاکی دیوید و در حدود سال‌های ۱۵۰۱-۱۵۰۴ باشد.»

هنرام‌روز: احتمالا این طراحی و دیگر طراحی‌های حاشیه این کتاب اثر صاحب این کتاب است که به مرور زمان در حاشیه ان طراحی‌هایی را از خود به جای گذاشته.

جیمز هال بعد از سخنرانی بیل شرمن، مدیر مؤسسه واربورگ در لندن درباره کتاب کمدی الهی دانته به این طراحی علاقمند شد. او این طرح را در این سخنرانی دید و تصمیم گرفت درباره‌اش تحقیق کند و در کتابش قرار دهد.

این نقاشی هنرمندی را نشان می‌دهد که در حال کار بر سر یک مجسمه‌ بزرگ است و یک پتک به دست دارد. یک مجسمه بدون بازو هم در کنار او قرار دارد. هال به The Art Newspaper می‌گوید: «این طراحی در نخستین بخش کتاب «دوزخ» قرار دارد. مجسمه ساز مجسمه بیهوده تر را رها کرده است تا سر عظیم الجثه را کنده‌کاری کند.»

نکته مهم این است که سر عظیم الجثه از نظر ظاهری شبیه مجسمه های میکل آنژ از سنت پل و پیتر است که برای محراب کلیسای جامع سیه‌نا ساخته شده است.

هال درباره خالق این طراحی می‌گوید: «یک هنرمند توسکانی یا حتی یک هنرمند آماتور با استعداد می‌تواند خالق این تصویر باشد. «این یک کار عاشقانه بود. هر کس این کتاب را داشت، در طول سال‌ها به تدریج آن را حاشیه‌نویسی می‌کرد.»

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها