{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

به بهانه سی و ششمین تولد استودیو جیبلی

به بهانه سی و ششمین تولد استودیو جیبلی
کدخبر : 4384

امروز سی و ششمین سالروز تولد استودیو جیبلی (گیبلی) Ghibli است. هایائو میازاکی و ایسائو تاکاهاتا بنیانگذاران این استودیو انیمیشن سازی هستند. موضوعات جهان شمول، جلوه های بصری خاص، شخصیت های به یاد ماندنی و داستان های جالب از دلایل ماندگاری فیلم های این استودیو محسوب می‌شوند. تصاویر این فیلم ها ما را به دنیای جادو کشانده و همه این ها به ذهن خلاق و توانای تولیدکنندگان این شرکت بازمی گردد. هر فردی می تواند با یکی از فیلم های این استودیو ارتباط برقرار کرده و به دنیای جادویی آن وارد شود. در ادامه چند نکته جالب درباره این استودیو اورده‌ایم:

هنرام‌روز: ریشه نام این استودیو چیست؟

 ظاهر این اسم چندان ژاپنی به نظر نمی‌رسد. واژه «جیبلی» (Ghibli) ریشه ای منتسب به آب و هوای مدیترانه‌ای دارد. این واژه در واقع اقتباسی ایتالیایی از واژه ای عربی در گویش لیبیایی (قِبلِی) است که به بادهای گرم و خشک بیابان های لیبی اشاره دارد. ایده پشت انتخاب این نام از تمایل هایائو میازاکی برای زنده کردن دوباره صنعت انیمه سازی می آید، بادی که ناگهان شروع به وزیدن گرفته و باعث تغییر می شود. «جیبلی» یا «گیبوری» همچنین نام یک هواپیمای مسافربری ایتالیایی است که توسط کمپانی Caproni ساخته شده و این محصول نیز با نامگذاری بزرگ ترین استودیو انیمه سازی ژاپن بی ارتباط نیست.

میازاکی علاقه وافری به هواپیماهای دوران جنگ جهانی دوم داشته و این موضوع چنان برایش مهم بوده که بسیاری از این هواپیماها را می توان در انیمه‌های او  به خصوص در انیمه «پورکو روسو» (Porco Rosso) که داستان آن در ایتالیا و در دوران به قدرت رسیدن فاشیست ها رخ می دهد یا انیمه «باد وزیدن گرفته» (The Wind Rises) که تلاش های یک طراح واقعی هواپیما به نام جیرو هوریکوشی در زمان جنگ جهانی دوم را روایت می‌کند، دید. حتی انیمه هایی از او که داستانشان به جنگ جهانی دوم یا پیشرفت های صنعت هوانوردی اشاره ندارد نیز مولفه هایی از علاقه میازاکی به هواپیما و پرواز را در خود دارند.

لوگوی این استودیو از کجا امده؟

توتورو یکی از مشهورترین شخصیت‌های انیمیشن‌ها استودیو جیبلی است که حتی به نشان این استودیو تبدیل شده‌است. توتورو توسط هر کسی قابل دیدن نیست. در انیمه «همسایه من توتورو» می‌بینیم که حتی "ساتسوکی"، خواهر "می" هم نمی‌تواند توتورو را ببیند و برای درک حضور او به زمان احتیاج دارد. اما توتورو برای کسی که حضور او را درک کند، شادی و هیجان به ارمغان می‌آورد.

از انیمیشن‌های دیدنی این استودیو می‌توان از قصر متحرک هاول، لاک‌پشت قرمز، شهر اشباح، مدفن کرم‌های شب ‌تاب، زمزمه قلب، همسایه من توتورو، شاهزاده مونونوکه، افسانه شاهدخت کاگویا، سرویس تحویل کیکی، پوم پوکو و ... نام برد.

 

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها