{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

شیرازه هوشیاری: نزدیکی به طبیعت برایم مهم است

شیرازه هوشیاری: نزدیکی به طبیعت برایم مهم است
کدخبر : 4445
خبرنگار:

این روزها گالری لیسون در لندن میربان نمایشگاه انفرادی شیرازه هوشیاری هنرمند ایرانی ساکن لندن با عنوان Pneuma است. کلمه Pneuma روح یا منبع خلاقیت و معنویت انسان معنا شده‌است. از نظر شیرازه هوشیاری نزدیکی با طبیعت مهم است چرا که موجب می‌شود جایگاه حقیقی خود در جهان را به یاد اورد. استودیوی این هنرمند در غرب شهر لندن در نزدیکی جنگل قرار دارد تا بتواند به صدای پرندگان گوش دهد و با جریان طبیعت هماهنگ باشد.

هنرام‌روز: هوشیاری در سال ۱۹۷۳ برای تحصیل در رشته هنر از ایران به لندن رفت. اثار او اغلب ملهم از فرهنگ، شعر و اساطیر شرق است و نام او در کنار مهم‌ترین هنرمندان معاصر انگلیس چون انیش کاپور و تونی کرگ و ریچارد دیکن دیده‌می‌شود. او در سال ۱۹۹۴ نامزد دریافت جایزه ترنر (مهم‌ترین جایزه هنری انگلستان) شد.

هوشیاری برای خلق پنج اثر نمایش درامده در گالری لیسون بوم‌ها را بر روی زمین قرار داده و زمینه و بستر اولیه اثارش را با ترکیبی از رنگ دانه و اب ایجاد کرده و سپس اثار را با دقت و دیگر ابزار تکمیل کرده‌است. هر پنج اثر این هنرمند بر گفتگو بین نور و تاریکی، وجود و عدم وجود و انچه قابل دیدن است و انچه نامرئی است تمرکز دارند و در تمامی اثار جریانی از انرژی از مرکز اثر به وجود می‌اید و به بخش‌های دیگر اثار می‌رسد. شاید قرار دادن بوم روی زمین هم در راستای ارتباط با طبیعت و زمین و دریافت انرژی ان باشد.

نشریه ارت نت با این هنرمند گفت‌وگویی کوتاه داشته‌است:

وجود چه چیز در اتلیه شما مهم است و چرا؟

کتاب‌هایم برایم مهم هستند و در همه جای اتلیه روی زمین پراکنده شدند. 

هنگام کار به موسیقی یا پادکست گوش می‌کنید و یا سکوت را ترجیح می دهید؟ چرا؟

بعضی اوقات موسیقی گوش می دهم اما اخیراً آواز پرندگان خارج از استودیوی من است که مجذوبم کرده. اطراف اتلیه‌ام درختان زیادی وجود دارد و گونه‌های مختلف پرندگان خصوصا در فصل بهار بین این درختان زندگی می‌کنند. به نظرم ارتباط با طبیعت مهم است چرا که جایگاه خودم را در ان به من یادآوری می کند.

در یک اثر هنری بیشتر چه ویژگی را تحسین می کنید و چه چیزی برایتان ناخوشایند است؟

من ابهام را تحسین می کنم و واقع گرایی بیش از حد را نمی‌پسندم.

دوست دارید چه میان وعده‌ای بخورید؟

من عاشق شکلات وگن هستم و همیشه یک جعبه را در یخچال نگه می دارم.

چه کسانی از هنرمندان، کیوریتورها یا سایر متفکران و نویسندگان مورد علاقه شما هستند که در حال حاضر از ان‌ها می‌خوانید و یا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید؟

در حال حاضر در حال خواندن کتاب نویسندگانی چون استوارت کافمن (جهانی فراتر از فیزیک) و فریتجوف کاپرا (شبکه زندگی) هستم تا درک خود از جهان را گسترش دهم. 

وقتی احساس می کنید در استودیو گیر افتاده‌اید چه می‌کنید تا این احساس را برطرف کنید؟

به یک پیاده روی طولانی در امتداد رودخانه می‌روم و به نور منعکس شده فکر می کنم.

آخرین نمایشگاهی که دیدید (مجازی یا واقعی) که شما را تحت تاثیر قرار داد چه بود؟

یک نمایشگاه مجازی از اثار انتزاعی و خوشنویسی را در لوور ابوظبی دیدم و رابطه بین کلمات و علائم و تصاویر برایم جذاب و الهام بود و من را به یاد اثار هنری ۱۰۰۰۰۰ سال پیش افریقا انداخت.

اگر قرار باشد mood board درست کنید چه چیزی را روی آن قرار می‌دهید؟ 

در طول سال گذشته قرنطینه و همه‌کیری ویروس مرونا تاثیر زیادی بر زندگی همه ما گذاشت و الویت‌های من و بسیاری از افراد را تغییر داد. mood board من احتمالا تصویری از پنجره اتلیه‌ام در ابعادی مشابه اثارم خواهد داشت تا بتوان به جنگل و طبیعت نگاه کنم . هیچ چیز انتزاعی‌تر از طبیعت نیست.  

نمایشگاه شیرازه هوشیاری پنومه تا ۳۱ ژوئیه در گالری لیسون لندن ادامه دارد. 

 

  • 80A0BD6B-10A5-4176-9627-CE54319DA061
  • FEFB7D2C-B797-4690-B40D-A7A393355F87
  • 45706A53-CF02-4CCC-BB7D-A403C38D1E4F
  • CBC5FF25-B3F9-4C80-A2CE-33B0B32C2217
ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها