{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

شاگال هنرمند مهاجر، تصویرگر امید

شاگال هنرمند مهاجر، تصویرگر امید
کدخبر : 4593
خبرنگار:

امروز زادروز مارک شاگال است. مارک شاگال به واسطه اثار رنگارنگ و شاعرانه‌اش شناخته می‌شود. او همچنین هنرمندی بود که به دلیل اوضاع نابسامان سیاسی و اجتماعی یکبار به فرانسه و بار دیگر از فرانسه به امریکا به مهاجرت کند.

هنرام‌روز: زمانی که در سال ۱۹۴۰ نازی‌‌ها پاریس را اشغال کردند شاگال و خانواده‌اش که فکر می‌کردند در شهری زندگی می‌کنند که مهد ازادی و هنر است مجبور به فرار به امریکا شدند. این نقاش روس تبار پس از تجربه زندگی ناارام به فرانسه رفت اما فرانسه نیز بعد از اشغال توسط نازی‌ها قوانینی سخت برای یهودیان چون برکناری از مشاغل و زندانی شدن را در نظر گرفت. شاگال در این شرایط نه می‌توانست کار کند و نه اثارش را به نمایش بگذارد و بفروشد، بنابراین فرار را بر قرار ترجیح داد.

7CD4F545-74EC-4140-AE3C-6B401FD8D63B

در همین زمان بود که با واریان فرای خبرنگار ۳۲ ساله امریکایی اشنا شد که زمینه مهاجرت هنرمندان و روشنفکران و نویسندگان تحت تعقیب نازی‌ها را فراهم می‌کرد و به امریکا رفت.

فرای در خاطراتش نوشته مارک شاگال از او سوال کرد که ایا در امریکا گاو وجود دارد؟ و وقتی که شنید در امریکا گاو هست خیالش راحت شد.

امریکایی‌ها می‌گویند: «اگر از پناهندگان استقبال نمی‌کردیم، چنین شاهکارهایی را نداشتیم، پناهندگان تنها خودشان نمی‌ایند بلکه امیدها و ارزوها و دیدگاه‌هایشان را با خود می‌آوردند.»

شاگال البته مجددا در سال ۱۹۴۷ مجددا به پاریس بازگشت. او در سال ۱۹۶۰ با همراهی خوان میرو و دیگر هنرمندان بر پروژه «پرواز» به سرپرستی فرای کار کردند. پروژه‌ای که بر جذب کمک‌های بشر دوستانه برای مهاجران و روایت شرایط پناهندگان و حمایت از ان‌ها تمرکز داشت. 

مارک شاگال می‌گفت: «با وجود تمام مشکلات در دنیای ما هرگز از عشقی که در قلبم بود و عشقی که در ان پرورش یافتم و از عشق به انسان‌ها نامید نشدم.»

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها