{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

لئوناردو داوینچی باز هم خبرساز شد

لئوناردو داوینچی باز هم خبرساز شد
کدخبر : 4602
خبرنگار:

روز پنجشنبه طراحی کوچکی از سر یک خرس اثر لئوناردو داوینچی در خانه حراج کریستیز به مزایده گذاشته شد و در نهایت به قیمت ۱۲.۲ میلیون دلار به فروش رسید و رکورد قیمت آثار طراحی و کمیاب این هنرمند رنسانس را شکست. این طراحی در ابعاد ۸ در ۸ سانتی متر و احتمالا در سال ۱۴۸۰ میلادی خلق شده و قیمت اولیه آن بین ۱۱ تا ۱۶ میلیون دلار برآورد شده‌بود، البته کارشناسان احتمال فروش این اثر تا قیمت میلیون دلار را پیش‌بینی می‌کردند. خریداران این طراحی یک زن و مرد ناشناس بودند و رقیب هم نداشتند.

هنرام‌روز: گرانترین طراحی که پیش از این از داوینچی به فروش رسیده بود «اسب و سوارکار» بود که در سال ۲۰۰۱ به قیمت ۱۱.۵ دلار خریداری شد.  

طراحی سر خرس از انگشت‌شمار طراحی‌های داوینچی در دست مالکان خصوصی بود که سرانجام وارد حراجی‌ها شد. داوینچی این شیوه طراحی را از استادش آندریا دل‌وروچو آموخته بود و «سر خرس» یکی از تقریبا ۱۰ طراحی مانده از داوینچی از ۵۰۰ سال پیش تا امروز است. این طراحی بسیار کوچک پیش از آمدن به کریستیز لندن بارها دست به دست شده بود؛ از جمله زمانی که در اختیار سر تامس لارنس، نقاش و مجموعه‌دار انگلیسی بود و در ۱۸۶۰ هم در کریستیز ۲.۵ پوند چکش خورده بود. بعد هم به کاپیتان نورمن رابرت کالویل، مجموعه‌دار آثار هنری رسید.

merlin_190549695_8d6130d4-e99e-4613-8a33-e4efb5178c01-jumbo

اما «ژان لوک بارونی» که یک فروشنده آثار هنری استادان قدیم نقاشی است درمورد فروش این طراحی می‌‍‌گوید: «این رقم‌ها نامعقول هستند ... خریداران برای نام داوینچی هزینه می‌کنند و خرید این آثار ربطی به علاقه به طراحی‌ها ندارد.»

او در ادامه می‌گوید اگر قرار بود قیمت این اثر را تعیین کند دو میلیون دلار برایش در نظر می‌گرفت، چرا که با اینکه یک طراحی از داوینچی است اما ابعادی نزدیک به یک تمبر پستی دارد. 

البته برخی از کارشناسان هنری رویداد فروش روز پنجشنبه را آخرین فرصت برای خرید یکی از آثار اصل لئوناردو داوینچی از یک مجموعه خصوصی می‌دانند.

پس از آنکه نقاشی «سالواتور موندی» (منسوب هب لئوناردو داوینچی) به قیمت ۴۵۰.۳ میلیون دلار و نقاشی کپی «مونالیزا» به قیمت ۳.۴ میلیون دلار فروخته شد، قیمت تقریبی تمامی آثار مرتبط با داوینچی افزایش قیمت قابل‌توجهی پیدا کردند. 

اما این تنها خبری نیست که در هفته گذشته درباره این هنرمند منتشر شد. در خبری دیگر آمده که «تصمیم گیری درباره سرنوشت اثری منسوب به داوینچی» به دادگاه فرانسه سپرده شد. این طراحی که «سن سباستین» را در حالی که به یک درخت تکیه داده به تصویر کشیده یکی  از چند اثر هنری است که در سال ۱۹۵۹ توسط پدر «ژان بی» مالک این اثر به مناسبت قبولی در دانشگاه به او هدیه شد.  ژان بی که این تابلو در یک جعبه نگهداری می‌کرد و به ۵۰ مدت سال وجود آن را فراموش کرد و سرانجام در سال ۲۰۱۶ در جریان یک اسباب کشی مجددا آن را پیدا کرد و تصمیم گرفت آن را برای تعیین ارزش به کارشناسان نشان دهد. این اثر بلافاصله به عنوان یک اثر هنری ارزشمند و منسوب به داوینچی شناسایی شد و ارزش اثر را  بین ۲۰هزار الی ۳۰هزار یورو اعلام شد. 

merlin_115434551_001c39c3-f625-4f13-9843-9068dbf74bf4-jumbo

با شناسایی این طراحی به عنوان یکی از آثار «داوینچی» ارزش آن به ۸ الی ۱۲ میلیون یورو رسید. در همین زمان بود که دولت فرانسه به این مساله ورود کرد و این طراحی را یک گنجینه ملی معرفی کرد. بعد از آن ۳۰ ماه زمان برای موزه لوور تعیین شد تا این اثر را به قیمت ۱۰ میلیلون یورو خریداری کند. حالا با افزایش قیمت آثار داوینچی و گذشت زمان ارزش نقاشی به ۱۵ میلیون یورو رسیده و صاحب اثر قصد دارد آن را از فرانسه خارج کرده و تا به یک خریدار خارجی بفروشد اما وزرات فرهنگ فرانسه با این تصمیم مخالفت کرد و این موضوع را مطرح کرد که شاید این طراحی در اصل یک اثر مسروقه باشد و حالا قرار است حکم نهایی درباره این تابلو را دادگاه فرانسه صادر کند. 

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها